روابط عمومی و اخلاق مداری

سعید فیلسوفیان دکترای مدیریت دانش محور سازمانی – کارکرد روابط عمومی یک عملکرد اخلاقی است و بین روابط عمومی و اخلاق یک رابطه نزدیک و تنگاتنگ وجود دارد و رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی یکی از ویژگی های بارز روابط عمومی است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| دنیای ما دنیای سازمانها هست و گرداننده اصلی این گردونه انسانها هستند آنانند که به کالبد سازمان ها جان می بخشند و تحقق هدفها را میسر می سازند.

 

بدون انسان سازمان بی معنی است و مدیریت امری موهوم.امروزه اخلاق حرفه ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری و از جمله سازمان ها می باشد.

 

اخلاق،عبارت است از قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه که در رفتار افراد آن انعکاس می یابد. اینکه چگونه اصول اخلاقی را بر موارد خاص اعمال کنیم، همان اخلاق کاربردی است که شامل اخلاق اقتصادی، اخلاق پزشکی، اخلاق محیط زیست، اخلاق در سازمان و مدیریت و اخلاق در روابط عمومی می باشد.

 

حال یک سوال فراگیر در رابطه با اخلاق کسب و کار این است که ایا کسب و کار ها،تعهد و الزامی به عنوان یک عامل اخلاقی در ارتباط با ذی اثران خود دارند؟اگر پاسخ این سوال مثبت می باشد نقش روابط عمومی در سازمان غیر قابل انکار می باشد.

 

روابط عمومی نحوه صحیح مدیریتِ چرخه اطلاعات، بینِ یک سازمان، را با عموم مردم شکل می دهد و رابطی است میان یک سازمان و مخاطبان آن، امروزه به دلیل سرعت گسترش پارامترهای مدرن و تحولات مداوم فن آوری ،رسانه های اجتماعی، ارتباطات ، نیاز به داشتن روابط عمومی آن هم روابط عمومی که مدام در حال تغییر و به روز شدن میباشد بیش از بیش احساس میشود، با شکل گیری شبکه های اجتماعی و نزدیک شدن دنیا به یک دهکده جهانی روز به روز شاهد تغییر در سلایق و علایق و نیازها و خواسسته های افراد هستیم و در این میان برای حفظ روابط ما بین سازمانها و عموم و ایجاد اعتماد در میان مردم ، روابط عمومی یک عنصر حیاتی است و می‌تواند برای ساختن روابطِ تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کار رود.تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائه‌یِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می‌گیرد.


کارکرد روابط عمومی یک عملکرد اخلاقی است و بین روابط عمومی و اخلاق یک رابطه نزدیک و تنگاتنگ وجود دارد و رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی یکی از ویژگی های بارز روابط عمومی است و به دنبال همین موضوع باید نقش گسترده تری را برای اخلاق درروابط عمومی متصور شویم اخلاق در روابط عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه اطلاع رسانی درست به مردم و مدیران سازمان و بیان واقعیت ها از عوامل موثر در تصمیم گیری و تصمیمات صحیح مقدمه رشد جامعه است. اخلاق،شخصیت،مسولیت،اعتماد، شفافیت و مسولبت اجتماعی در حال حاضر مهمترین موضوعاتی هستند که اهداف اصلی روابط عمومی را شکل میدهند. ایجاد شخصیت اخلاقی ورفتار مسولانه از وظایف روابط عمومی است تا بتواند اعتماد ذی نفعان و مردم را نسبت به انچه به منافع مشترک هر دو مربوط میشود را بدست بیاورد ، رعایت اخلاق در روابط عمومی باعث انسجام می شود و به سازمانها این اجازه را می دهد که برای شناخت انتظارات،گفتگو با ذی اثران ، حل مشکلات و ایجاد روابط بلند مدت راحت تر اقدام کنند. امروزه اخلاق و صداقت در روابط عمومی ،توصیه به اخلاق ویکپارچگی در اقدامات به عنوان یک جز از مدیریت عالی روابط عمومی و ادبیات مدیریت ارتباط با تمرکز بر ویژگی های ارتباطی از صفات عالی و متغییرهای رابطه ی سازمانی شناخته میشود که اکثر آنها سازه ها و زیرساخت های اخلاقی است .

 

اعتماد، رضایت ، تعهد ،احترام ، مسولیت پذیری و فرهنگ، همه و همه در اخلاق ریشه دارد و اخلاق مداری به رابطه ای تبدیل شده برای به وجود امدن اعتماد متقابل بین مردم و سازمانها. روابط عمومی در مسایل کلیدی ظرفیت پاسخگویی به چالشهای اساسی اجتماعی،زیست محیطی ،سیاسی و فرهنگی را دارد و یک حس قوی از اخلاق و نحوه ی اخلاقی رسیدن به تصمیمات میتواند چشم انداز حرفه ای حرفه روابط عمومی را ارتقا دهدو روابط عمومی امروزه فرصتی است برای احیا ارزشهای اخلاقی کم رنگ شده باید در اینجا خاطر نشان ساخت که روابط عمومی در یک سازمان آژانس تبلیغاتی ان سازمان نیست و باید اخبار و اطلاعاتی را ارایه دهد که درست و صحیح باشد روابط عمومی سازمان می‌تواند با عملکرد و نظرسنجی مناسب تعامل سازنده و مفید درون سازمانی و برون سازمانی را ایجاد کرده و آن را به نحو احسن تفسیر و تبیین کند.