روابط عمومی هزاره سوم

دکتر علی‌اکبر جلالی دانشگاه علم و صنعت ایران – دپارتمان‌های روابط‌عمومی با افزایش تحرک، ارتباطات بیشتر و دریافت اطلاعات زیاد از رسانه‌ها، مرتباً در حال گذر از وضع موجود به وضع مطلوب می‌باشند. یکی از چندین دلیل اینکه روابط عمومی‌های هزاره سوم باید راهبر فنی برای سازمان خود باشند آن است که با توسعه جهانی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، این اتفاق در حال انجام است.

چکیده

اینترنت و رایانه‌های خانگی اساس زندگی ما را تغییر داده‌اند و در روش کار، آموزش و تعاملات ما اثر گذاشته‌اند. آلوین تافلر تئوری موج سوم را تحت عنوان عصر اقتصاد مبتنی بر اطلاعات در جامعه متمدن، که در ادامه عصر کشاورزی و عصر صنعت می‌باشد مطرح کرده و آنرا جا انداخته‌است. عصر بعدی که خواهد آمد، موج چهارم یا عصر مجازی خواهد بود.

تکنولوژی، مرتب جهان ما را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد که هر سال سرعت این تغییرات بیشتر می‌شود. هر مرحله جدید یا اختراع یک فرصت پیشرفته‌تر دیگر را ممکن می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در هزاره سوم شاهد تغییرات بنیادی در روابط عمومی در سطح جهانی باشیم.

دپارتمان‌های روابط‌عمومی با افزایش تحرک، ارتباطات بیشتر و دریافت اطلاعات زیاد از رسانه‌ها، مرتباً در حال گذر از وضع موجود به وضع مطلوب می‌باشند. یکی از چندین دلیل اینکه روابط عمومی‌های هزاره سوم باید راهبر فنی برای سازمان خود باشند آن است که با توسعه جهانی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، این اتفاق در حال انجام است.

 

روابط عمومی هزاره سوم ابزاری برای دولت‌ها و سازمان‌های بخش خصوصی است که دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات را با استفاده از فناوری‌های نوین، با کیفیت بهتر فراهم کرده و فرصت مشارکت بیشتر مردم را در مراحل مختلف به وجود می‌آورد.

در این مقاله، ضمن تعریف روابط عمومی هزاره سوم به جایگاه شهر الکترونیک، سازمان‌های الکترونیکی و شهروند الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی پرداخته شده است تا جایگاه روابط عمومی الکترونیکی در این فضای جدید، مشخص و تبیین گردد. معرفی پارامترها و الزامات مهم ایجاد یک روابط عمومی الکترونیکی، در مسیر واقعیت‌هایی که در شروع هزاره سوم در حال تحمیل به جوامع است، بخش دیگری از این مقاله می‌باشد. از یک روابط عمومی هزاره سوم انتظارمی‌رود که با نوآوری و خلق رابطه بهتر بین مردم و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، ارایه خدمات با کیفیت برتر و هزینه مناسب به مردم را وظیفه خود بداند.

قدم‌های گذر از یک روابط عمومی سنتی به روابط عمومی هزاره سوم باید شناسایی و با در نظر گرفتن امکانات و پتانسیل‌های موجود سازمان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و یکی پس از دیگری اجرا گردد.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
مفهوم روابط عمومی
وظایف روابط عمومی در سازمان
سیستم روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی
تفاوت‌های روابط عمومی سنتی با الکترونیک
روابط عمومی الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی
شهر الکترونیکی
اثرات اقتصادی شهر الکترونیک
اثرات اجتماعی شهر الکترونیک
اثرات فرهنگی شهر الکترونیک
اثرات سیاسی شهر الکترونیک
روابط عمومی الکترونیکی
فرآیندهای کاری در روابط عمومی الکترونیک
مشکلات توسعه روابط عمومی الکترونیکی
سیاست‌های روابط عمومی الکترونیکی
جمع‌بندی
منابع
 

مقاله را دانلود کنید