روابط عمومی ها شایسته ارتقاء یا مستحق تنزل!

به نظر می رسد این خط شکنی و اقدام ارزنده ومبتنی بر مفاد قانونی مرتبط با لزوم حفظ و ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها که با عکس العمل شایسته و کم نظیر استاندار آذربایجان غربی کار را وارد مرحله جدید و تازه ای کرده است،‌ می تواند با حمایت و پشتیبانی دیگر مدیران ارشد کشور فصل نوینی را از شکل گیری ارتباطات مبتنی برتعامل و همدلی بین مدیران سازمان ها و روابط عمومی رقم بزند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) به نظر می رسد این خط شکنی و اقدام ارزنده ومبتنی بر مفاد قانونی مرتبط با لزوم حفظ و ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها که با عکس العمل شایسته و کم نظیر استاندار آذربایجان غربی کار را وارد مرحله جدید و تازه ای کرده است،‌ می تواند با حمایت و پشتیبانی دیگر مدیران ارشد کشور فصل نوینی را از شکل گیری ارتباطات مبتنی برتعامل و همدلی بین مدیران سازمان ها و روابط عمومی رقم بزند.


خبرهای خوب در میان موجی از خبرهای بد همیشه می تواند موجی را ایجاد کند که نشان دهد،‌ برای کار خوب همیشه فرصت هست. انتشار اخبار و گزارش هایی در خصوص تقلیل جایگاه روابط عمومی ها و از جمله استانداری ها و تنزل جایگاه ادارات کل روابط عمومی به بخشی از اداره کل حوزه استانداران موجی از نگرانی و اعتراضاتی چند را در سرتاسر کشور بر انگیخت و از جمله این اعتراض ها که به نوعی به نمایندگی از روابط عمومی های کشور اعلام شد، بیانیه و اعلام مواضع روسای انجمن روابط عمومی ایران و انجمن متخصصان روابط عمومی کشور و دیگر مسئولان و فعالان این حوزه بود که در قالب های گوناگون گفت و گو،‌ یادداشت، ‌مقاله و گزارش های مطبوعاتی و رسانه ای در رسانه های جمعی کشور انعکاس پیدا کرد.


اما در این میان نامه اعتراضی استاندار آذربایجان غربی به معاون رئیس جمهور در خصوص جایگاه روابط عمومی نوعی دیگر از واکنش یک مقام رسمی مسئول در حوزه اجرایی بود که طعم و شیرینی دیگری داشت.


سعادت استاندار آذربایجان غربی در آخرین روزهای پاییز سال 1394 در اقدامی قابل تقدیر و تجلیل در خصوص تنزل جایگاه روابط عمومی ها در این دولت هشدار داده و در نامه ای که خطاب به دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواستار جلوگیری از اجرای تغییر سازمانی روابط‌عمومی‌ استانداری‌ها شده است.


وی در فراز پایانی نامه خود نوشته است:
انتظار داریم، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند” روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس‌کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می‌گذرد” و فرمایش ریاست محترم جمهوری که فرموده اند”بر این باورم که روابط عمومی‌ها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات به‌حق همه شهروندان کشور باشند”، پیش از آن که شاهد لطمات بیشتری بر پیکر مصدوم جریان ارتباطات و روابط‌عمومی دولت باشیم، استدعا داریم حضرتعالی و سایر مسئولان ذیربط در دولت تدبیر و امید و وزارت کشور از اجرای تغییر سازمانی روابط‌عمومی‌ استانداری‌ها جلوگیری کرده و در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، یکی از ابزارهای مهم تحقق این امر را حفظ و تقویت نمائید.


تهیه،‌ ارسال، انتشار و انعکاس این نامه فارغ از هر نتیجه ای که در برداشته باشد،‌ اقدام قابل تقدیر والبته دیرهنگامی است که شاغلان و فعالان روابط عمومی سال هاست،‌ منتظر چنین اقدامات و حمایت هایی از سوی مدیران ارشد خود هستند. البته چنانچه این اقدام شایسته که بر مبانی قانونی این حوزه تکیه دارد و مستندات آن برای لزوم حفظ و ارتقای جایگاه روابط عمومی ها نیز به روشنی بیان شده است،‌ بتواند راه را برای حضور و حمایت دیگر مدیران هم باز کند،‌ شاید بتواند علیرغم دیرهنگام بوده،‌ اثرات خوب و موثری را در این حوزه از خود برجای بگذارد.


در حالی که شرایط پیش روی ایران اسلامی در شرایط پسا تحریم فرصت های زیادی را برای توسعه و ترویج روابط عمومی در بعد داخلی و بین المللی فراروی دست اندرکاران و مسئولان این حوزه قرار خواهد داد،‌ چنین اقداماتی و حمایت از حقوق و جایگاه روابط عمومی در سازمان های مختلف می تواند نوید بخش شرایط امیدوارکننده ای دراین حوزه باشد.


به نظر می رسد این خط شکنی و اقدام ارزنده ومبتنی بر مفاد قانونی مرتبط با لزوم حفظ و ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها که با عکس العمل شایسته و کم نظیر استاندار آذربایجان غربی کار را وارد مرحله جدید و تازه ای کرده است،‌ می تواند با حمایت و پشتیبانی دیگر مدیران ارشد سازمان ها و واکنش مناسب و قانونی ازسوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فصل نوینی را از شکل گیری ارتباطات مبتنی برتعامل و همدلی بین مدیران سازمان ها و روابط عمومی رقم بزند.


دست اندرکاران،‌ مدیران،‌کارشناسان و شاغلان حوزه روابط عمومی این روزها بی صبرانه منتظر عکس العمل مناسب ومبتنی بر قانون سیاستگذاران و تصمیم گیران این حوزه برای ایجاد فصلی جدید که باحمایت و پشتیبانی مسئولان ارشد کشور همراه باشد،‌ هستند تا آن ها هم بتوانند به نوبه خود گام های موثر و جدی تری را درشرایط فراهم آمده برای ایفای نقش بیشتر جمهوری اسلامی ایران در سطوح بین المللی بردارند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا مسئولان مربوطه حاضرند برای ارتقاء روابط عمومی ها قانون را اجرا کنند.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)