روابط عمومی نهاد ارزش آفرین

Adel Mirshahi – یکی از دغدغه های مدیران روابط عمومی سازمان ها، نمایش قدرت روابط عمومی برای تثبیت موقعیت آن در سازمان و دریافت اعتبارات کافی برای انجام پژوهش و اجرای طرح ها و برنامه های روابط عمومی است.

عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- یکی از دغدغه های مدیران روابط عمومی سازمان ها، نمایش قدرت روابط عمومی برای تثبیت موقعیت آن در سازمان و دریافت اعتبارات کافی برای انجام پژوهش و اجرای طرح ها و برنامه های روابط عمومی است.
حال سوال اینجاست که آیا روابط عمومی در واقع این پتانسیل را برای ارزش آفرینی و تاثیر گزاری در سازمان دارد یا نه؟


ارزش آفرینی با ابزار اطلاع رسانی
در واقع فعالیت های روابط عمومی سبب می شود مردم نگاه مثبتی نسبت به سازمان پیدا کنند. اما این تنها در بعد ارتباطات برون سازمانی است. در این بعد روابط عمومی با اقدامات رسانه ای کمک می کند مردم به سازمان فکر کنند؛ فکری که در نهایت با اقدامات بخش بازاریابی می تواند منتج به فروش محصول شود.
برای مثال شرکت گوگل به نسبت فراگیری  که در میان کاربران خود دارد؛ کمترین میزان هزینه تبلیغاتی را پرداخت می کند، اما با نمایش رسانه ای از نوآوری های شرکت، توانسته موفقیت های مالی بی نظیری را بدست آورد. در کنار این موفقیت ها بخش بازاریابی گوگل با ارائه اپلیکیشن های تخصصی و کارآمد و دریافت تبلیغات سایت گوگل فروش بالایی را به نام خود ثبت می کند.


ارزش آفرینی با جلوگیری از هدر رفت منابع
از طرف دیگر یکی از فعالیت های ارزش آفرین روابط عمومی بعد نظارتی بر فعالیت های درون سازمانی است. روابط عمومی یک واحد ستادی است که اگرچه در فرآیند تولید مشارکت ندارد اما اقداماتش می تواند روند کار را برای واحد صف تسهیل کرده و آنها را به پیش براند.
به عنوان مثال وقتی در سازمان های دولتی همزمان شوفاژها روشن و پنجره ها باز هستند، این نقش آموزشی روابط عمومی است که او را موظف می کند تا با به نمایش در آوردن «Hint» یا اطلاع رسانی با جملات کوتاه، فرهنگ استفاده بهینه از انرژی را به کارمندان یادآوری کرده و با این کار از هدر رفت منابع جلوگیری کند.
اگرچه در مثال فوق روابط عمومی عملا درآمدی را به سازمان نیاورده اما با اطلاع رسانی و آموزشی که به کارمندان داده به افزایش بهره وری در سازمان کمک کرده است.


ارزش آفرینی با زنده نگهداشتن ارزش ها
برخی از ارزش ها در سازمان به مرور از بین می روند. ارزش های اخلاقی، احترام به مشتری (مشتری مداری)، کسب روزی حلال و … . این ارزش ها که عموما ارزش هایی بالنده در سازمان به حساب می آیند در فرآیند اجرایی سازمان احساس خوبی را در میان کارمندان و ارباب و رجوع بر می انگیزد.
به عنوان مثال در طرح تکریم ارباب رجوع، مشتری یا همان ارباب رجوع در اولویت قرار داده می شود و این برای او حس مثبت و تعلق نسبت به سازمان ایجاد می کند و در نهایت به بهبود نگرش مخاطب نسبت به برند ختم می شود که خود به بالا رفتن فروش می انجامد.
در واقع ما در روابط عمومی برای تثبیت جایگاه خود نباید تنها به درآمدزایی مستقیم فکر کنیم بلکه بایستی راه های دیگری را پیدا کنیم که علاوه بر کمک به بازگشت سرمایه (ROI) در راستای فعالیت های اطلاع رسانی و ایجاد حسن نیت در سازمان باشد.
در غیر اینصورت روابط عمومی از مسیر اصلی خود منحرف شده و وارد کوچه تبلیغات یا بازاریابی خواهد شد.