شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، پر طرفدارترین خواننده امریکا در ماه گذشته بر اساس جستجو در موتورهای جستجو، خانم مایلی سایرس بوده است. خواننده و هنرپیشه جوانی که امروز جزو ثروتمند ترین زنان جوان جهان به شمار می رود.
وی که از سن 12 سالگی وارد عرصه هنرپیشگی و خوانندگی شده است، تا کنون در بیش از 12 فیلم بازی کرده و از وی شوهای تلویزیونی زیادی باقی مانده است.
مایلی سایرس ضمن اینکه پرطرفدار ترین خواننده حال حاضر جهان در ماه گذشته به حساب می آید، یکی از بدنام ترین خواننده ها نیز می باشد. خواننده ای که پس از لو رفتن پسورد ایمیلش، عکس های نامناسبی از وی لو رفت که او را در حال همجنس بازی (درحالی که به تازگی ازدواج کرده بود.)، مصرف مواد مخدر و کارهای غیر اخلاقی دیگر نشان می داد. همه این موارد در حوزه تخصصی روابط عمومی به معنای از میان رفتن اعتبار برای یک هنرپیشه و خواننده محسوب می شود و گاهی اوقات این موارد نتیجه عکس بر روی محبوبیت یک خواننده می گذارد. همانند آنچه برای مایلی سایرس روی داد.
مایلی سایرس با اینکه پس از رسوایی های اخیر ناشی از لو رفتن آدرس ایمیلش مورد انتقاد بسیاری از منتقدان و طرفدارانش قرار گرفته بود به شدت مورد جستجو قرار گرفت. برخی از هنرپیشه ها کلیپ هایی با موضوع نقد شوهای تلویزیونی مایلی سایرس منتشر کردند. همه این کارها که شاید در یک نگاه به ضرر مایلی بود، باعث شد که مایلی سایرس بیش از همیشه در اوج قرار بگیرد.
دو مفهوم شهرت و اعتبار در روابط عمومی برای مایلی سایرس
اگرچه ذات هر حرفه ای تعریف متفاوتی از اعتبار ارائه می دهد، اما اعتبار یکی از حلقه های مفقوده در بسیاری از کسب و کارهاست. کاری که روابط عمومی می تواند به خوبی از عهده آن برآید. اتفاقات اخیر در زندگی مایلی سایرس، نظیر جدایی وی از لیام همسورف که در سال 2009 با وی آشنا شده بود، یا اتهام استفاده از مواد مخدر برای وی، و انعکاس خبری آن، لطمه سنگینی بر اعتبار مایلی سایرس وارد می کرد. از طرف دیگر این مسائل بر شهرت مایلی سایرس می افزود.
مایلی سایرس در این میان به خوبی توانست از شبکه های اجتماعی برای بیان واقعیت های زندگی اش به مخاطبان استفاده کند. شاید اگر وی و خانواده اش به شبکه های اجتماعی دسترسی نداشتند، کسب این اندازه از محبوبیت و شهرت پس از آن مسائل غیر ممکن بود.
عذرخواهی مایلی سایرس؛ اقدام صحیح روابط عمومی
مایلی سایرس در حالی که در اوج انتقادات از طرف برخی رقبا و طرفدارانش قرار گرفته بود، در نطقی که از طریق رسانه های اجتماعی و سایت رسمی اش منتشر شد، رسما از طرفدارانش برای آنچه از جانب وی اتفاق افتاده بود عذرخواهی کرد. وی نرمش متواضعانه ای انجام داد و ضمن عدم تکذیب آنچه منتشر شده بود، تنها از مردم عذر خواهی کرد. در واقع وی با این حرکت با استفاده از حربه مظلوم نمایی توانست مخاطبان خودش را دلبسته تر کند.
سئو پی آر و شهرت مایلی سایرس
یکی از ویژگی های سئو پی آر ارزشی نبودن آن است. برای موتورهای جستجو هیچ واژه ای (به جز واژه های پورن) معنای خاصی ندارند. بنابراین بدون توجه به نوع محتوا هر واژه ای نمایش داده می شوند. مهم نیست که شما دنبال اخبار منفی و تخریبی در مورد یک شخصیت می گردید، یا می خواهید اخبار مثبت او را مرور کنید. در هر حالت شما به آن واژه و سایتی که از طریق مورتور جستجو وارد آن می شوید، اعتبار می دهید.
بنابراین شاید نتوان امروز به ضرس قاطع گفت که مردم به دلیل اینکه سایرس برایشان خوشایند است او را تا این اندازه مشتاقانه در موتورهای جستجو، می گردند. اما قطعا این چیزی نیست که برای همه مردم معنا داشته باشد. مردم فکر می کنند که وی حقیقتا یک شخصیت برجسته در دنیای هنر سینمای هالیوود است. و این نقطه ضعفی است که در فضای اینترنت به طور مشخص موتورهای جستجو وجود دارد. در عین حال تاثیر بسزایی در شکل گیری برند شخص دارد.
نتیجه
روابط عمومی می تواند از این ویژگی استفاده کند. شرکت ها و افرادی که مایلند که برندشان در فضای وب شکل بگیرد تنها باید از این نقطه ضعف موتورهای جستجو استفاده کنند. استفاده از ابزار سئو پی آر می تواند در این امر به شکل گیری برند شما کمک کند. هرچند که در دنیای واقعی، برند شما در مقایسه با رقبایتان، قابل مقایسه نباشد و در نقطه ضعف قرار بگیرد.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
|
نظر بدهید