"روابط عمومی" مادر رشته های دانشگاهی

ابراهیم اژدری-مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس – 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300×199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- وقتی سخن از روابط عمومی به میان می آید افراد از دریچه نگاه وذهن خود به تعریف روابط عمومی می پردازند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) وقتی سخن از روابط عمومی به میان می آید افراد از دریچه نگاه وذهن خود به تعریف روابط عمومی می پردازند. یکی هنر هشتم می نامد ودیگری چشم وگوش سازمان، دیگری مغز متفکر و پل ارتباطی با افکار عمومی، برخی هم مدیریت استراتژیک سازمان می دانند و قلب تپنده و پیشانی سازمان، زبان گویا و بازوان قدرتمند سازمان، دوست دیگری هم روابط عمومی را تجلی عشق وعلاقه تعریف می کند و دیگری هم این فعالان این حرفه را مشعلداران نور وآگاهی می داند.


اما جدا از تعاریفی که ذکر شد، روابط عمومی را باید مادر چندین رشته های دانشگاهی دانست، چرا که همه فعالیت هایی که در روابط عمومی انجام می شود به نوعی رشته دانشگاهی است. یک مدیر روابط عمومی برای قرار گرفتن در جایگاه اصلی خودش، باید با اصول برقراری ارتباطات، خبرنویسی، افکارسنجی و نظرسنجی، گرافیک وطراحی، فعالیت های چند رسانه ای، طراحی سایت، عکسبرداری و فیلمبرداری و… را بداند که همه اینها هر کدام یک رشته دانشگاهی است.


مطمئنا تسلط داشتن یک نفر برهمه موارد فوق دور از ذهن است اما وقتی به اهمیت کار روابط عمومی و ضریب تاثیر گذاری آن در سازمان اشاره می کنیم، به این نکته پی می بریم که کسی باید مسئولیت روابط عمومی را برعهده بگیرد که حداقل بر تعدادی از این هنرها مسلط بوده و با بقیه آنها نیز آشنایی مقدماتی داشته باشد چرا که این هنرها ابزار کار روابط عمومی است و ناآشنا بودن با آن همانند سرباز بدون اسلحه در میدان نبرد است.