روابط عمومی سرمایه ارزشمند

روابط عمومی در مرکز و مقابل راهکارها و سیاست های مؤثری قرار دارد که برای رسیدن و دسترسی به اینگونه مخاطبان و از سوی شرکت ها اتحاذ می شوند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) روابط عمومی در مرکز و مقابل راهکارها و سیاست های مؤثری قرار دارد که برای رسیدن و دسترسی به اینگونه مخاطبان و از سوی شرکت ها اتحاذ می شوند. در حال حاضر روابط عمومی به یکی از ارزشمندترین سرمایه های بازاریابان هوشیار تبدیل شده است. بازاریابی مؤثر مبتنی بر روابط عمومی، به روح مشتری نفوذ می کند و نقش مهم و مؤثری را در دسترسی به سهامداران کلیدی فراهم می آورد.


اغلب بیان می شود که روابط عمومی با اعتبار برابر است. من می گویم که روابط عمومی ارزش نشان تجاری را به معتبرترین شکل، راهبری و هدایت گر می کند، برنامه های روابط عمومی مؤثر، در مرکز ایجاد یک رابطه صادقانه با هر یک از مخاطبانی که برای سازمان یا شرکت و نشان تجاری آن مهم هستند، قرار دارد و باید قرار داشته باشد. ارتباطاتی که از صحت بیشتری برخوردار است، تغذیه اطلاعات و گفتگویی که می توان آنها را در درون فعالیت های روابط عمومی ایجاد کرد، در کنار تمامی مخاطبان مهم و ارزشمند، شرکت را قادر می سازد تا وضعیت را درک کند و به نیازهای گروه های کلیدی خود پاسخ دهد.


اولین گام اولویت بندی اینگونه مخاطبان و امکان دسترسی به آنان در زمان معین است که از بالاترین توان بالقوه (پتانسیل) در تاثیرگذاری بر موفقیت یا شکست سازمان برخوردار است. از آنجا که ارزش نشان تجاری، نتیجه نهایی و غایی حمایت تمامی سهامداران است، هر نشان تجاری از نقاط بالقوه تماس و ارتباط بین نشان تجاری و سهامدارانی که از اولویت برخوردارند، بهره مند است. از روابط عمومی می توان برای افزایش و به حداکثر رساندن نقاط تماس بین نشان صنفی یا تجاری و مخاطبان مورد نظر آن استفاده کرد.


فرصت های مناسب زیادی برای ایجاد ارتباط مؤثر، تاثیرگذاری بر دیدگاه ها، به نمایش کشید ارزش کار و تحریک تقاضاها وجود دارد. همچنین، روابط عمومی می تواند ارتباط درونی بین سهامدار و شرکت را افزایش و ارتقاء دهد. ایجاد ارتباط شفاهی مثبت و مهیج بین مخاطبان کلیدی یا درون منطق حساس از نظر راهبردی به اصلی ترین راهبرد در هدایت ارزش های هر یک از نشان های مشهور تجاری از جمله سونی، مرسدس بنز، آدیداس، دیسنی و حتی کاپرتون (Coppertone) تبدیل شده است. بیایید فراموش نکنیم که در موفقیت فیلم تایتانیک (Titanic) روابط عمومی نقش بسیار مهمی را ایفا کند و هنوز هم در حال ایفای این نقش است.

 

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

ارزیابی
تجزیه و تحلیل SWOT (قدرت، ضعف، فرصت های مناسب و خطرات) یکی از مهمترین ابزار در ایجاد یک برنامه موثر و موفقیت آمیز روابط عمومی در هدایت ارزش نشان تجاری است.


اولین گام، تخمین یا ارزیابی نقاط ضعف یا قوت داخلی نشان تجاری است. از دیدگاه مدیریت و سهامدارانی که از بالاترین اولویت برخوردارند، نقاط قوت و ضعف داخلی آن را می توان با نگاهی دقیق به تمامی ابعاد از جمله فعالیت ها، بودجه ها، بازگشت سرمایه، نمایش کالا، میزان رضایت مشتری، مجراهای توزیع و مسایل و موضوعات جنبی شناسایی کرد.


گام بعدی، بررسی فرصت های مناسب و خطرات بیرونی است. بررسی فرصت ها و موقعیت های مناسب، ارزیابی اوضاع اقتصادی و اجتماعی و وضعیت ویژه یا گرایش هایی را که نشان تجاری را جذاب تر می سازد، در بر می گیرد. در عوض خطرات احتمالی قدرت هایی هستند که از جاذبه و تاثیر گذاری نشان تجاری می کاهند. هنگامی که ارزیابی نقاط ضعف و قوت، فرصت ها وخطرات کامل شد، یافته های خود را بر اساس اصول چهار گانه زیر اولویت بندی کنید:


1.آسیب های واقع گرایانه: اگر نقاط ضعف و خطرات مورد توجه قرار نگیرد؛
2. منافع احتمالی: اگر نقاط قوت و فرصت های مناسب به عنوان هرم فشار مورد توجه قرار گیرد؛
3و ارزیابی هزینه های بن 1و 2 (بررسی آسیب های و کاربرد نقاط قوت و فرصت های مناسب به عنوان اهرم فشار)؛
4. روزنه فرصت های مناسب در دسترس؛ به عنوان مثال شما چه میزان زمان باید وقت خود را صرف اصلاح نیازهای شناسایی شده کنید، قبل از اینکه خیلی دیر شود؛


یافته ها و نتایج به دست آمده از این ارزیابی، شما را مستقیماً به سوی گذر گاه ارتباطات راهبردی رهنمون خواهد کرد و این امکان را برای شما فراهم خواهد آورد تا توان و جذابیت نشان تجاری را به حداکثر و نقاط ضعف آن را به حداقل برسانید.


تجزیه و تحلیل مذکور همچنین شما را به سوی پیام هایی هدایت می کند که از بیشترین اهمیت و اعتبار برخودارند. به علاوه به سهامدارانی اشاره خواهد کرد که از بیشترین اهمیت و اولویت بهره مند هستند واینکه چگونه می توان از طریق پیام به آنها به راحتی دسترسی داشت و در ساخت روابط آتی نیز مشارکت خواهد داشت.

عناصر کلیدی در ایجاد پیام های مؤثر و مفید عبارتند از:
٭ پیام ها باید از دید مخاطبان از اهمیت و اعتبار برخوردار باشند؛
٭ آنها باید همواره انعکاس دهنده جایگاه نشان تجاری سازمان یا شرکت باشند؛
٭ در پیام باید یک نگاه و یک ندا وجود داشته باشد؛
٭ پیام باید با تاریخچه و تجربه مشتری توافق سازگاری داشته باشد؛
٭ پیام باید با محل مشتری در فرآیند خرید سازگار باشد؛


بخش های مختلف درون یک شرکت، مسئول ارسال پیام به گروه های سهامدار هستند توافق و هماهنگی راهبردی- از تبلیغات گرفته تا روابط عمومی برای ارتقای میزان محبوبیت نشان تجاری و در نتیجه افزایش میزان فروش، پاسخگویی مستقیم و ارتباطات درونی- همسویی و هماهنگی تمامی پیام هایی است که خالق تصاویر مطلوبی از نشان تجاری از ایجاد جایگاهی مثبت در ضمیر مصرف کننده و سایر سهامداران نسبت به کالای تولید شده است. عدم توافق و هماهنگی بین گفتار و عمل، باعث بروز بی اعتمادی و عدم توجه و تمرکز به محصول مورد نظر می شود.


مزیتی که روابط عمومی برای ارتباطات بی نقص و مؤثر بازاریابی به همراه دارد، ظرفیت ارائه پیام های بسیار مؤثر و طبقه بندی شده به مخاطبان مورد نظر در خلال اوقات راهبردی است که فرصت های مناسب برای طرح مؤثر نشان صنفی وجود دارد.


در بازار فعلی که سرشار از رقابت است، مشتریان هر روز در اطراف خود با جلوه های متفاوتی از تبلیغات کالا برخورد می کنند که از قدرت تاثیر گذاری بالایی برخوردار هستند. اما با توجه به تمامی اصول ارتباطات بازاریابی، روابط عمومی به شیوه مطلوب به ارسال پیام می پردازد، به گونه ای که ارزش های نشان تجای را به تصویر می کشد و در مشتریان برای خرید کالا ایجاد انگیزه می کند.


زمینه ارتباط بین سازمان و گروه های مخاطب را فراهم می آورند و مهم تر از همه آنکه ایجاد باور می کنند.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)