شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روابط عمومی حوزه کاری است که برساخته فضای رقابتی در جهان سرمایه داری غرب می باشد. اما گاهی این نهاد در شرکت هایی که هنوز در حالت انحصار به سر می برند حضور پیدا می کند که البته حضور به جا و مهمی است.
روابط عمومی در شرکت ها، سازمان ها و نهادهای انحصاری، عموما به بخشی منفعل تبدیل می شود که هیچ فعالیتی در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم انجام نمی دهد و از آنجا که در رقابت با هیچ ارگانی قرار ندارد، سعی می کند در موضع بالا خود را نشان داده و از تماس با خبرنگاران برای پیچ کردن آنها خودداری کند. در واقع روابط عمومی و به طور کلی شرکت نیازی به اطلاع رسانی رسانه ها احساس نمی کند و اگر قوانین حضور روابط عمومی را در سازمان الزامی نمی دانستند شاید آن را از بدنه خود حذف می کردند.
در نهادهایی که در شرایط انحصار قرار دارند، روابط عمومی ها غالبا بدترین نوع رفتار را با خبرنگاران انجام می دهند و به عبارت دیگر دقیقا به جای اینکه روند انتقال اطلاعات را از مدیریت و بدنه سازمان به رسانه ها تسهیل کنند، خود سدی در برابر انتقال اطلاعات می شوند.
روابط عمومی در شرایطی که شرکت انحصاری فعالیتی را انجام می دهد، می تواند به راحتی اخبار خود را و زمان پخش شبکه های تلویزیونی را بفروشد و به جای اینکه خبرنگاران را متقاعد کند که خبرش را کار کنند، خبرنگاران خود به دنبال دریافت زمان و اطلاعات از سازمان انحصاری هستند.
در این زمان ها اگر خبرنگاری خبری بر خلاف منافع سازمان منتشر کند، غالبا این سازمان ها اهرم های فشار مالی از قبیل مناقصه، تبلیغات و آگهی ها را در اختیار دارند که با مضایقه این اهرم ها از نشریه می توانند ضربات سنگینی بر نشریات وارد کنند.
بنابراین سردبیران عمدتا در انتشار اخبار منفی از این سازمان ها خودداری می کنند. در این شرایط تنها نهادهایی که وابسته به احزاب رقیب هستند می توانند بحران هایی برای سازمان های انحصاری ایجاد کنند و این تنها دلیلی می باشد که روابط عمومی در یک سازمان انحصاری باید به شدت مراقب فعالیت های رسانه ای احزاب رقیب باشد. در واقع برای ایجاد بحران در این سازمان های رقبای صنفی وجود ندارند و رقبای سیاسی این بحران ها را برای سازمان های اینچنینی ایجاد می کنند.
همچنین گاهی ممکن است یک نفر در سازمان این بحران را ایجاد کند. گاهی نیز در این سازمان ها کم کاری پرسنل و بخش های اجرایی سازمان، پوشش خبری دریافت می کنند. گفتنی است بعضی سازمان های انحصاری، رقبایی در کنار خود دارند اما به واسطه قدمت و نوع خدماتی که ارائه می کنند حالت انحصاری گرفته اند. یکی از این نهادها بیمه تامین اجتماعی است که روابط عمومی آن با رسانه ای شدن خبر «شکایت ۱۵۰۰ کارگربیمهشدهازبروزتخلفاتدرتامیناجتماعی» دچار بحران شده است. تامین اجتماعی نهادی شبه انحصاری است لذا به احتمال زیاد انتشار این خبر بواسطه رقبای حزبی و سیاسی اتفاق افتاده است.
به نظر شما روابط عمومی تامین اجتماعی برای مقابله با شرایط بحرانی که اکنون برایش به وجود آمده است چه اهرم هایی را در اختیار دارد و با چه روش هایی می تواند از این شرایط عبور کند؟
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید