روابط عمومی در دنیای جدید

روابط عمومی در عصر جهانی شدن بایستی این درک را در مجموعه سازمانی ایجاد نماید که این عصر فرصتی است که در آن ارتباطات مبنای امنیت و ثبات هستند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، دکتر ابوالفضل بهشتی- جامعه برای وصول به کارآمدی نیازمند تعامل بین تشکل های مردمی است و از سوی دیگر انبوه مخاطبان مردمی هر روز نیاز به پاسخگویی داشته و سوالات جدیدی را در خصوص عملکرد سازمان ها و تشکلات اداری مطرح می سازند.
برقراری پیوند میان دولت وملت به عنوان یکی از وظایف روابط عمومی در عصر جهانی شدن قدری متفاوت از گذشته است، گسترش شبکه های اطلاع رسانی ضرورت شفاف سازی در عملکردها رابیشتر نمایان می سازد و از سوی دیگر دستگاه های اداری برای حفظ و استمرار بقای خود در شرایط حساس و پر رقیب نیازمند مشارکت، همفکری و همیاری توده های مردمی برای پیشبرد اهداف خود هستند.
روابط عمومی در عصر جهانی شدن نه تنها باید جوابگوی سوالات و مسایل ایجاد شده قبلی باشد، بلکه بایستی توان برآورد تغییرات آینده و بلند نظری متناسب در راه کارهای آتی را نیز برای سازمان متبوع خود با بهره گیری از امکانات متعدد فراهم سازد.

نقش هدایت گرانه روابط عمومی در همسو کردن افکار عمومی با اهداف سازمان می تواند از چالش ها و بحران ها جلوگیری کند و طبیعی است که این مهم جز از طریق دریافت بازخورد ادعا وانعکاس آن به مدیریت عالی سازمان جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی حاصل نمی شود.


بهره گیری از فناوری اطلاعات در حوزه روابط عمومی به عنوان ابزارهایی است که جهت اثر بخشی در تسریع انجام امور و جلوگیری از مخاطرات باید به آن توجه جدی شود.
عصر حاضر در حقیقت عصر بی حوصلگی در دریافت اطلاعات است، اگر روابط عمومی هادر انجام این امر خطیرکوتاهی ورزند، مطبو عات و سایر مخاطبان اطلاعات خود را از سایر مبادی دریافت خواهند کرد.
امروزه رشد سریع شبکه های ارتباطاتی و افزایش دانش و آگاهی عمومی ایجاب می کند که افراد جامعه که افراد جامعه در اداره امور نقش و دخالت داشته باشند و دولت ها نیز بر اساس رویه های دمکراتیک تلاش دارند بستر مشارکت مردم در این زمینه را فراهم سازند . یکی از نهادهایی که به مشارکت مدنی مردم در تصمیم گیری ها کمک شایسته خواهد کرد، روابط عمومی است.

عملکرد اثر بخشی و کارآیی دولت ها نیازمند جدیت وتوجه به موضوع پاسخگویی به خواست های عمومی جامعه است. شناخت نیازها و ضروت پاسخگویی و تقویت آن در مجموعه مدیریت و با توجه به این که دولت در عصر جهانی شدن بیشتر به یک نهاد خدمتی گرایش دارد و در حقیقت قدرت خود را از طریق دمکراسی اعمال می کند، بنابراین تقویت ساختارهای دمکراتیک و پیوندهای اجتماعی میان مردم و دولت ضرورتی اجتناب ناپذیر است .و به همین دلیل ارایه گزارش های لازم از عملکرد بخش های مختلف دولت توسط روابط عمومی به شفاف سازی جریان اطلاعات میان دولت و مردم کمک کرده و با برقراری ارتباط لازم میان دولت و مملت امکان گسترش خدمات عمومی و بهره گیری از مشارکت مردم در تحقق اهداف سازمانی بیشتر میسر خواهد شد.


روابط عمومی در جهانی که هم به سمت باز شدن از نظر سیستماتیک می رود و هم با مهارت و تیز بینی تاثیر گذاری می کند، نیازمند این است که علاوه بر تولید اطلاعات به اطلاع رسانی آن چنان مبادرت نماید که حوزه ای امن برای سازمان و تشکیلات خود به ارمغان آورد.


امروزه و در عصر در جهانی شدن چه بخواهیم و چه نخواهیم بقای سازمان ها ونهادها در گرو تایید مردم است، بنابراین ضرورت ایجاب می کند که روابط عمومی جهت تایید اهداف سازمانی خود به افکار عمومی با دیده احترام بنگرد تا با جلب رضایت مخاطبان به اهداف خود دست یابد و در حقیقت می توان گفت بازتاب های مردمی سرلوحه اهداف و سیاست گذاری های موسسه است و طبیعی است عرصه رقابت در میان سازمان های اقتصادی کار روابط عمومی را در هدف گیری مخاطبان و کارزارهای تبلیغاتی و تحلیل درست اوضاع بیشتر از گذشته دشوار می سازد.

باید گفت روابط عمومی در عصر جهانی شدن بایستی موازنه ای میان اطلاعات وارتباطات فراهم سازد و در حقیقت می توان گفت روابط عمومی در دنیای جدید و عصر جهانی شدن بایستی این درک را در مجموعه سازمانی ایجاد نماید که این عصر فرصتی است که در آن ارتباطات مبنای امنیت و ثبات هستند.