روابط عمومی در آفریقا: مرز بعدی؟

نوشته شده توسط Kate Douglas – کشورهایی که دارای تکیه تاریخی به صنایع استخراجی خود می باشند، تشنه خدمات ارتباطات هستند که در تبلیغ سرمایه گذاری خارجی، پرورش سرمایه گذاری ها و ترویج نوآوری بین عموم مردم، به آن ها کمک می نماید.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)هنگامی که Marcus Courage که متولد بریتانیا می باشد، مرکز مشاوره ارتباطات Africapractice را در سال 2003 تاسیس کرد، دیدگاه های منفی پیرامون این قاره به قدری ریشه دوانده بودند که بسیاری از دوستان او در لندن با خود می گفتند که او یک موسسه خیریه راه اندازی نموده است.


اما به عنوان شرکت های چند ملیتی خارجی با شروع بحران مالی جهانی، به جستجوی بازارهایی جدید برای توسعه خود نمودند، تقاضا برای بهبود روابط عمومی و ارتباطات استراتژیک تجاری در آفریقا نیز رو به افزایش گذاشت. امروز، Africapractice، در هفت بازار در این قاره حضور دارد و در حال رقابت با تعداد فزاینده ای از رقبا در این فضا می باشد.


برخی از نهاد های روابط عمومی خارجی – از جمله Hill+Knowlton Strategies ، Ogilvy PR و Weber Shandwick – به دنبال بسیاری از مشتریان جهانی خود، خدمات خود را در این قاره گسترش داده اند. شرکت های آفریقای جنوبی نیز به بازیکنان کلیدی در این عرصه تبدیل شده اند، در حالی که برخی از آژانس های بومی دیگر، مانند Kenya’s Ginadin Group ، بیشتر بر روی بازارهای اختصاصی خود و بازارهای منطقه ای تمرکز نموده اند.


بسیاری از این شرکت های چند ملیتی، به واسطه تجارت و جوامع رسانه ای پیچیده تر در کشورهایی همچون کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی، توجه بیشتری به آن ها نشان می دهند. با این حال، بازارهای دیگر نیز جلب علاقه می نمایند، مانند غنا، آنگولا و کشورهای مختلف در شرق آفریقا.


Moliehi Molekoa، یکی از رؤسای واحد تجاری شرکت Magna Carta، که یک شرکت اساسا آفریقایی جنوبی می باشد، می گوید: “در دو سال گذشته ما شاهد افزایش علاقه به اتیوپی بوده ایم، زیرا این کشور شروع به گشودن مرزهای خود بر روی سرمایه گذاران خارجی نموده است، و این افزایش علاقه همچنین به ساحل عاج – که به عنوان دروازه ای به سوی فرانسوی زبان آفریقا مطرح است – و موزامبیک، به واسطه پیدا کردن گاز در آن، نیز دیده شد”.


“انتظار می رود این سه بازار نرخ رشد حداقل 7 درصدی [در سال های 2015 و 2016] داشته باشند، و این چیزی است که هر تجارتی می خواهد در آن شریک (سهیم) باشد.”


هنوز هم یک صنعت نو ظهور
شرکت Magna Carta، تمرکز بر روی رد پای آفریقایی (African footprint) را حدود هشت سال پیش آغاز نمود. بر اساس گفته های Molekoa، در حالی که صنعت روابط عمومیاین قاره هنوز نو ظهور می باشد، مقوله مدیریت شهرت به طور فزاینده ای برای شرکت ها مهم شده است.


علاوه بر این، همچنین یک تقاضا برای سهامدار یا امور عمومی / مدیریت حمایت، جایی که شرکت های روابط عمومی پلی بین مشتریان بخش خصوصی و ذینفعان مختلف در بخش عمومی فراهم می نمایند، وجود دارد.


Molekoa توضیح می دهد، “در بیشتر موارد این مسئله در رابطه با افکار عمومی نیست اما به طور عمده در مورد ایجاد روابط و ساخت یک پلت فرم تعاملی متقابلا سودمند است که هم مشتریان و هم دولت را قادر به انجام تجارت با هم می کند”.


با این حال، علی رغم رشد صنعت روابط عمومی، جذب و حفظ استعدادهای کافی آن هم با بینش محلی، یک چالش بزرگ می باشد.


Sconaid McGeachin ، رئیس و مدیر عامل شرکت Hill+Knowlton Strategies در آفریقا، خاور میانه، و ترکیه، می گوید: “امروزه، دوره های بیشتری بر روی ارتباطات متمرکز شده است و این در حال تغییر است، اما نیاز به حرکت سریع تر دارد”.


“ما همچنین نیاز به افرادی داریم که در سراسر جنوب صحرای آفریقا کار کرده باشند و به لحاظ فرهنگی به بازارهای دیگر حساس باشند. چیزی در آفریقای جنوبی کارساز است برای مثال ممکن است در نیجریه کارایی نداشته باشد، بنابراین توانایی بومی سازی و مناسب سازی بر اساس نیازهای بازار، بسیار مهم است. پویایی استعداد، همچنین کلید رفتن به جلو خواهد بود و کسانی که مایل به صرف زمان در بازارهای مختلف آفریقایی می باشند بسیار مورد جستجو و تقاضا هستند. “


برخی از شرکت ها در حال توسعه برنامه های آموزشی در- خانه (in-house training programmes) به منظور آموزش افزایش مهارت استعداد های محلی برای عملیات آفریقایی خود، می باشند. به عنوان مثال، دفتر مرکزی شرکت Djembe Communications در دبی قصد دارد تا مرکز آفریقایی خود با نام African Centre of Excellence را برای آموزش کارمندان محلی به بهترین شیوه و همچنین آموزش تیم بین المللی خود در بازارهای آفریقایی، در ماپوتو راه اندازی نماید.


تنوع اقتصادی یک محرک است
در اکتبر سال 2007 یک روزنامه نگار سابق فرانسوی، بنام Nicolas Pompigne-Mognard ، سازمان African Press Organisation (APO) را تاسیس نمود، که به عنوان یک سیم مطبوعاتی، همه 54 بازار این قاره را هدف قرار داد. او اشاره می کند که یکی از عوامل (محرک) اصلی در صنعت روابط رسانه ای پیگیری (تعقیب) تنوع اقتصادی است.


“در پنج سال گذشته، تمرکز بر ایجاد یک اقتصاد متنوع در حال دور شدن از بخش های نفت، گاز و معدن بوده است، که به واسطه رکود اقتصادی جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. این به نوبه خود سبب ایجاد یک تقاضا از سایر صنایع / تامین کننده ها، برای برقراری ارتباط در بازارهای محلی شده است. “


Mitchell Prather ، مدیر عامل شرکت Djembe Communications، با این مسئله موافق است. شرکت او، در سال 2012 با تمرکز خاص بر آفریقا تاسیس شد، و با تعدادی از نهادهای دولتی آنگولا، مانند صندوق ذخیره ارزی و صندوق سرمایه گذاری این کشور کار می کند.


“زیربنای بسیاری از کارهای ما، به واسطه تحریک عامل تنوع اقتصادی در برخی از بزرگ ترین بازارهای آفریقا است. سقوط قیمت نفت، این نیاز را حتی ضروری تر از قبل می کند. بنابراین، کشورهایی که دارای تکیه تاریخی به صنایع استخراجی خود می باشند، تشنه خدمات ارتباطات هستند که در تبلیغ سرمایه گذاری خارجی، پرورش سرمایه گذاری ها و ترویج نوآوری بین عموم مردم، به آن ها کمک می نماید. “


یک صنعت رسانه ای جوان به راه حل های خاص آفریقا نیاز دارد
در برخی از کشورهای آفریقایی، رسانه ها هنوز توسعه نیافته است، و تعدادی از شرکت های روابط رسانه ای آن را یک روش معمول برای پرداخت به خبرنگاران برای حضور در وقایع در این بازارها می دانند.


Molekoa می گوید: “این عمل است برای اکثر شرکت های چند ملیتی کاملا مشکل ساز می باشد، چون آن ها، آن را به عنوان”رسانه های ‘paid-for’ (رسانه هایی که پرداخت از جای دیگری انجام می شود)” می شناسند. با این حال در این کشورها روش معمول، بر اساس پویایی اقتصادی- اجتماعی و چگونگی سازماندهی صنعت رسانه، همین است “.


از سوی دیگر، فن آوری دیجیتال در این قاره به سرعت در حال رشد است. McGeachin از شرکت Hill+Knowlton Strategies اشاره می کند که رسانه های آنلاین و اجتماعی – مانند وبلاگ ها و توییتر – در حال حاضر به عنوان یک نهاد روابط عمومی به اندازه رسانه های سنتی، مهم هستند.


Courage از Africapractice می افزاید: شرکت و در آفریقا، با نفوذ بسیار زیاد تلفن های همراه، رسانه های دیجیتال، دسترسی به اطلاعات در یک “مقیاس عظیم” فراهم کرده است.


“مردم تشنه دانش هستند و می خواهند به صورت فعال با نیروهای سیاسی و اقتصادی که آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تعامل داشته باشند. مشتریان در حرکت در این محیط جدید، نیاز به حمایت دارند. “
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

برگردان: گروه ترجمه شارا