هنر فعالیت رسانه ای و تلاش در حوزه روابط عمومی به تولید فرش دستباف ایرانی بسیار شبیه است.
همانگونه که در تولید فرش دستباف ایرانی عوامل و عناصر متعددی نقش دارند و زنجیره ای از افراد با نقشها و کارکردهای گوناگون به تولید این دستبافته های نفیس و زیبا همت میگمارند، در حوزه روابط عمومی نیز عناصر و کنشگران پرشماری به ایفای نقش میپردازند.
طراح و نقاش هنرمند ایرانی با بهره گیری از ذوق و خلاقیت خود در کنار هنرمندی و انگیزهمندی ذاتی ترسیمگر طرحها و نقوشی میشود که عنصر اصلی فرش را رقم میزنند و فعالان حوزه روابط عمومی نیز بیگمان باید هنر، خلاقیت و انگیزه خود را به کار گیرند تا طرحی مناسب و مطلوب را در ارتباطات سازمانی و رسانه ای پیریزی کنند.
رنگرزان چیره دست و ماهر فرش ایران، دانش و تجربه خود را به کار می گیرند تا الیاف فرش را به طیفهای گوناگون رنگی بیارایند و تنوعی مثال زدنی را در رنگ آمیزی خلق کنند و کنشگران حوزه روابط عمومی نیز مسلح به دو عنصر دانش و تجربه، همواره رنگی نو بر کالبد سازمانها میزنند و جلایی همیشگی به حوزه کاری خود میبخشند.
قالیبافان ایرانی با صبر و حوصله گره روی گره مینشانند و با سرانگشتان هنرمند خود اندک اندک نقش را بر بومی از تار و پود مینشانند تا قالی جان بگیرد و فعالان حوزه روابط عمومی هم با بردباری در برقراری تعامل در با رسانه ها و بخشهای درون و برون سازمانی، به تدریج نقشی نیکو از سازمان را در افکار عمومی ترسیم میکنند و به آن جان میبخشند.
همچنانکه فرایند تولید فرش دستباف به عواملی مانند مواد اولیه مرغوب، دانش و مهارت کافی، صرف زمان طولانی، داشتن دقت و وسواس، انگیزهمندی و خلاقیت، داشتن نقشه و طرح مناسب، تعامل مطلوب میان عوامل زنجیره تولید و… وابسته است، اثربخش بودن و کارآمدی تلاش در حوزه روابط عمومی و کنشگری رسانه ای نیز نیازمند طراحی مناسب، اندوختن و به کارگیری دانش، تجربه، خلاقیت و مهارت و نیز ارتباط گیری شایسته میان رسانه و عوامل درون و برون سازمانی است.
فرش هنر است و روابط عمومی نیز هنر است. هنری به همان میزان زمانبر، اندیشمندانه، سرشار از خلاقیت و ماندگار.
|
نظر بدهید