شارا، محمد رضا غفوری مدیر روابط عمومی بانک تجارت- دشورایهای اقتصادی که در سال گذشته بر کشور تحمیل شد، این پیام را با خود به همراه داشت که برای عبور دادن کشور از گردنه مشکلات اقتصادی نیاز به یک کنش متفاوت با گذشته هستیم. اما برای خلق این اتفاق اقتصادی بزرگ راهکارهایی باید مطرح شود تا نقشه راه این امر ترسیم شود. حماسه اقتصادی که شق دوم شعار سال 92 است در همین راستا از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد تا با تلاشی مضاعف و زمینهسازی و برنامهریزی دقیقی کشور از این مرحله نیز با سربلندی عبور کند. به توجه به اهمیت موضوع باید این فرمان به یک گفتمان فراگیر و عمومی تبدیل شود. بر این اساس بررسی نقش روابط عمومیها در ابلاغ و پیشبرد این برنامه از ظرافتها و اهمیتی خاصی برخوردار است که در این مطلب به آن میپردازیم:
حماسه در لغت به اتفاقی افتخارآفرین گفته میشود که از سر شجاعت و توام با مهارت و ورزیدگی صورت میپذیرد و کار حماسی به کاری دارای ویژگیهای دلاورانه اطلاق میشود. رهبر معظم انقلاب در پی اعلام عناوین اقتصادی برای سالهای اخیر، برای سال 1392 عنوانی حماسی تعیین نمودند تا با تصمیمی مدبرانه و نگاهی کارشناسانه رهیافتی بلند را به افق فردای جامعه نشان دهند. با این انتخاب، موضوعات اقتصادی و سیاسی مجموعه نهادها و سازمانهای خرد و کلان کشور دچار چالشی مثبت شدند تا با یک برنامهریزی دقیق و پرفشار جامعه را به اهداف مورد نظر خصوصا در حوزه سیاست و اقتصاد سوق دهند.
همانطور که میدانیم اقتصاد، رفتار یک جامعه را در چگونگی استفاده از منابع محدودش برای تولید، مبادله و مصرف مورد مطالعه قرار میدهد. هرچند که تحریمهای اقتصادی این فرصت را فراهم کرد تا در کنار رونق صادرات غیرنفتی، با تبدیل نفت به محصولات ثانوی و اجتناب از خامفروشی، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر و تأمین نیازهای داخلی، محصول نهایی در بازارهای خارجی عرضه شود اما لازمه خلق حماسه اقتصادی در کوتاه مدت صیانت از اقتصاد در مقابل مخاطرات تحریم اقتصادی است که این امر با اتخاذ سیاستهای مناسب از جمله هدایت منابع بانکی به فعالیتهای مولد اقتصادی، رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد محیط رقابتی و ایجاد ثبات در بازار ارز امکانپذیر است.
روابط عمومیها و حماسه اقتصادی
حوزه حرفهای روابط عمومی، یک وظیفه برجسته مدیریتی دارد که هدف آن کمک به حل مسائل یک سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط با آن است. پیگیری سوژهها و موضوعات مدنظر هر سازمان از سوی روابط عمومی و پرورش توانمندیها و ابلاغ آنها به سطح جامعه یکی از کارکردهای روابط عمومیها است.
همانطور که اشاره شد حماسه به عنوان عملی خارقالعاده در چارچوب اقتصاد و روابط عمومی نیازمندیها و ملاحظاتی دارد. اصولا نوع نگاه روابط عمومیها به مسائل اجتماعی نرم و مثبتگرایانه است. این رویکرد ویژه روابط عمومیها میتواند بخش نرمافزاری و رفتاری پرسنل را مدیریت کرده و مجموعه را به سمت اهداف اقتصاد حماسهگونه پیش ببرد.
روابط عمومیها میتوانند با آمادهسازی اعضای تشکیل دهنده سازمان خود برای پذیرش انجام این عمل اقتصادی بزرگ در تحقق حماسه اقتصادی تاثیرگذار باشند؛ به این صورت که با ابلاغ اطلاعات و ریزبرنامههای پیش برنده اقتصاد دریچهای نو را برای واحدهای مختلف درون سازمان خود بگشایند.
از زاویهای دیگر روابط عمومیهای سازمانهای کلان کشور به عنوان کانال ارتباطی بین ارگانهای سیاسی و اقتصادی کشور از این امکان برخوردار هستند که چرخ دندههای سازمانها و نهادهای کلان کشور را برای نیل به این حماسه عظیم به یکدیگر پیوند داده و رسیدن به این هدف کلان کشور را تسهیل سازند. توجه به اجرای صحیح برنامه توسعه، اجرایی شدن چشماندازهای 20 ساله، رفع مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور در راستای هموار شدن مسیر تولید و توسعه اقتصادی زمینه ساز خلق حماسه اقتصادی است. روابط عمومیها میتوانند با پیشگیری از به حاشیه رفتن این برنامههای کلان کشور ضمن حفظ روند رو به رشد توسعه اقتصادی کشور در سطحی بالاتر انگیزه همگان را برای رفتار اقتصادی ویژه سال حماسه اقتصادی بالا ببرند.
|
نظر بدهید