روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

۲۵ تیر ۱۴۰۱ با دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی مصادف شده است: ۲۳مین سالگرد درگذشت دکتر «حمید نطقی» بنیانگذار روابط‌عمومی ایران و بزرگداشت «روز جهانی روابط‌عمومی».

 

 



موسسه کارگزار روابط‌عمومی ا میزبان دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی ا ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱
 


 

 


اشاره
۲۵ تیر ۱۴۰۱ با دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی مصادف شده است: ۲۳مین سالگرد درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران و بزرگداشت “روز جهانی روابط‌عمومی”.


به همین مناسبت موسسه کارگزار روابط‌عمومی در نظر دارد با مشارکت تشکل‌های روابط‌عمومی، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، مدیران، کارشناسان، دانشجویان و سایر علاقمندان به این حوزه مهم ارتباطی، مراسم گرامیداشتی در روز ۲۵ تیر ۱۴۰۱ برگزار نماید.

اول: ۲۳مین سالگرد درگذشت دکتر حمید نطقی بنیان‌گذار روابط‌عمومی ایران


دکتر حمید نطقی در ۱۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در تبریز متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در این شهر با خانواده خویش به شهر آستارا مهاجرت کرد و در مدرسه حکیم نظامی ‌این شهر به ادامه تحصیل پرداخت و در همین مقطع از تحصیل با نیما ‌یوشیج شاعر نوپرداز و بلندپایه ایران نیز آشنا شد.


وی سپس به تهران آمد و در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد و در سال ۱۳۲۱ با درجه لیسانس از این دانشکده فارغ‌التحصیل و بی‌درنگ ادامه تحصیل در رشته حقوق قضایی، تا مقطع دکترا در دانشگاه استانبول را آغاز کرد. وی به سبب علاقمندی به ادبیات و شعر در این دانشگاه با نشریه‌های ادبی شروع به همکاری نمود و از این طریق راه خود را به‌سوی وسایل ارتباطی و جهان ارتباطات آغاز کرد.


دکتر نطقی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۲۷، ابتدا به کنسرسیوم نفت و سپس به شرکت نفت ایران و انگلیس پیوست و به‌عنوان مشاور هیات‌مدیره کنسرسیوم و در شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شرکت نفت مشغول به‌کار شد.


وی در سال ۱۳۳۰ به مدیریت روابط‌عمومی‌‌‌ شرکت نفت منصوب شد و از آن زمان به بعد فعالیت‌های جدی خود را در زمینه روابط‌عمومی‌ آغاز کرد.


پس از تاسیس موسسه عالی روزنامه‌‏نگاری و روابط‌عمومی‌‌‌ در سال ۱۳۴۶ از دکتر نطقی برای مدیریت گروه روابط‌عمومی‌‌‌ و تدریس دروس تخصصی این رشته دعوت به‌عمل آمد، در نتیجه وی از شرکت ملی نفت ایران جدا و کار خود را به‌طور تمام وقت در این موسسه آغاز کرد و در سال ۱۳۵۰ کتاب “مدیریت و روابط‌عمومی‌‌‌” را تالیف نمود.


دکتر نطقی تا سال ۱۳۵۷، همزمان با پیروزی انقلاب، خود به‌عنوان رییس گروه آموزشی روابط‌عمومی‌‌‌ همچنان باقی ماند.


وی پس از پیروزی انقلاب، با توجه به حذف رشته روابط‌عمومی‌‌‌ از نظام آموزشی کشور همچنان به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای خود با مدیران واحدهای روابط‌عمومی‌‌‌ کشور و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (دانشکده علوم ارتباطات) ادامه داد که در پی تلاش‌های ایشان و دکتر کاظم معتمدنژاد و همکاری و هماهنگی مسئولان آموزش عالی، رشته علوم ارتباطات اجتماعی در سال ۱۳۶۸ مجددا در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی راه‌اندازی شد.


دکتر حمید نطقی به عنوان بنیان‌گذار و پدر روابط‌عمومی‌ نوین ایران در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۷۸، بدرود حیات گفت.

دوم: بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی


فعالان روابط‌عمومی از سرتاسر جهان قرار است دومین سالگرد «روز جهانی روابط‌عمومی» را دور هم جشن بگیرند که این‌ یک افتخار بزرگ برای صنعت روابط‌عمومی در جهان به‌شمار می‌آید. این جشن بزرگ و جهانی قرار است در روز شانزدهم جولای ۲۰۲۲ و به شکل‌های مختلفی ازجمله گردهمایی‌های حضوری، تعاملات آنلاین و سایر فعالیت‌ها برگزار گردد.


در ماه اوت سال ۲۰۲۰، آینی آدکونله بنیان‌گذار و مدیرعامل بلک‌هاوس‌مدیا، بر نیاز مبرم معرفی روابط‌عمومی به جهانیان به ‌بهترین و مؤثرترین شکل ممکن تأکید کرد و اظهار داشت که روابط‌عمومی جزو آن دسته از حرفه‌هاست که بسیار مورد کج‌فهمی و سوءبرداشت قرار گرفته است حال‌آنکه جزو مهم‌ترین جنبه‌های استراتژیک هر کسب‌وکار و نهادی محسوب می‌شود که قادر است آن‌ها را به اهداف موردنظرشان نزدیک کند و از وقوع بسیاری از مشکلات و بحران‌ها برای شرکت‌ها و کشورها جلوگیری به‌عمل آورد.


بسیاری از فعالان حوزه روابط‌عمومی امیدوارند از طریق جشن گرفتن روز جهانی روابط‌عمومی این پیام را برای تمام مردم جهان و شرکت‌ها و سازمان‌ها برسانند که می‌توانند به شکل بهتری از مزایای روابط‌عمومی بهره‌مند گردند و در حوزه‌های مرتبط با آن دست به نوآوری بزنند.


درواقع علت انتخاب روز ۱۶ جولای برای برگزاری روز جهانی روابط‌عمومی این بوده که این روز مصادف است با روز تولد آیوی لدبیتر لی (Ivy Ledbetter Lee) که یکی از چهره‌های ماندگار و بزرگ تاریخ روابط‌عمومی به‌شمار می‌آید و امید آن است که امسال و با برگزاری این جشن بزرگ، گامی اساسی و مهم در راستای درک هر چه ‌بهتر و کامل‌تری از حرفه روابط‌عمومی برداشته شود.

ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و فناورانه در روابط‌عمومی
فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان

موسسه کارگزار روابط‌عمومی، برای نخستین بار فراخوان جایزه روابط‌عمومی دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ برای انتخاب (برترین ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و فناورانه در روابط‌عمومی) که طی دو سال گذشته انجام شده‌اند را منتشر کرد.


آثار دریافتی با نظارت هیئتی از متخصصان حرفه‌ای روابط‌عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فرآیند ورود و تاریخ اتمام پذیرش جایزه روابط‌عمومی دانش‌بنیان
علاقه‌مندان تا ۱۰ تیر ۱۴۰۱ فرصت دارند آثار خود را به نشانی الکترونیکی info@shara.ir برای «گروه تخصصی کارگزار روابط‌عمومی» ارسال نمایند.

رویکردهای اصلی جایزه
– ایده‌ها و طرح‌های فناورانه‌ای که هزینه‌های سازمان را کاهش داده است.
– ایده‌ها و طرح‌های فناورانه‌ای که درآمدهای سازمان را افزایش داده است.
– ایده‌ها و طرح‌های فناورانه‌ای که ارتباط مشتریان یا ارباب رجوع را با سازمان بهبود بخشیده است.

معیارهای ارزیابی آثار دریافتی
گزارش کامل ایده یا طرح خلاقانه و فناورانه بایستی در قالب چهار بخش زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد.

۱. ایده یا طرح فناورانه (۱۵ درصد)
ایده یا طرح بایستی در قالب گزارش نوشتاری و تصویری به‌صورت ساده و شفاف تدوین و به دبیرخانه ارسال شود.

۲. اجرای ایده یا طرح فناورانه (۵۰ درصد)
روابط‌عمومی‌ها بایستی گزارشی کامل از اجرای طرح به‌صورت مکتوب و تصویری به دبیرخانه جشنواره ارسال فرمایند. این گزارش بایستی حتما فرایند اجرایی طرح و مجموع مجریان آن را پوشش دهد.

۳. ارزیابی ایده یا طرح فناورانه (۱۵ درصد)
ارزیابی و روش ارزیابی آثار اجرای ایده یا طرح و سنجش اثرگذاری بر سازمان و مشتریان بخشی از امتیازات پروزه‌های دانش‌بنیان است.

۴. پوشش جغرافیایی و جمعیتی (۲۰ درصد)
اجرای ایده یا طرح چه حجمی از جمعیت و جغرافیا را در بر گرفته است (سطح کشوری: ۲۰ – سطح استانی و مرکز استان: ۱۵ – سطح شهرستان: ۱۰)
 


فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی ۱۴۰۱
 

موسسه کارگزار روابط‌عمومی، برای نخستین بار فراخوان جایزه روابط‌عمومی سال ۱۴۰۱ برای انتخاب «برترین کمپین‌های روابط‌عمومی» که طی دو سال گذشته انجام شده‌اند را منتشر کرد.
آثار ارسالی با نظارت هیئتی از متخصصان حرفه‌ای روابط‌عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فرآیند ورود و تاریخ اتمام پذیرش کمپین‌های روابط‌عمومی
علاقه‌مندان تا ۱۰ تیر ۱۴۰۱ فرصت دارند آثار خود را به نشانی الکترونیکی info@shara.ir برای «گروه تخصصی کارگزار روابط‌عمومی» ارسال نمایند.

ساختار و معیارهای پذیرش
نوع قالب

آثار ارسالی (علاوه بر ارسال کامل مستندات) باید حداکثر در ۱۰۰۰ کلمه تنظیم شوند. مواردی که باید در آنها رعایت شود عبارتند از:

طرح مساله (۱۲درصد)
نیازهایی که باعث شکل‌گیری این کمپین شده است را تهیه کنید، از جمله چالش‌های خاص و تحقیقات انجام شده برای اطلاع‌رسانی استراتژی‌تان را مشخص کنید.

استراتژی (۲۵درصد)
بنویسید که برای رسیدگی به این مشکل چه برنامه‌ای تدوین کرده‌اید، از جمله اهداف خود و اهداف مخاطبان هدف را با سایر ملاحظات مربوطه درج کنید.

اجرا (۲۵درصد)
نمای کلی از چگونگی پیاده‌سازی استراتژی‌ یا استراتژی‌های خود از جمله ابزارها و تاکتیک‌های مورد استفاده ارائه دهید. توضیح دهید که شما به‌وضوح چه کاری انجام دادید و آن را چگونه به‌پایان رساندید. نمای کلی از نحوه بودجه‌بندی و میزان آن را بیان کنید.

نوآوری (۱۰درصد)
چه چیزی باعث شد که کمپین شما موفق شود؟ آیا مجبور به تطبیق استراتژی کمپین‌تان به‌خاطر مسائل غیرمنتظره در پیشرفت کار بودید؟ آیا شما در پیدا کردن راه‌حل از روش‌های نوآورانه استفاده کردید؟

نتایج و بررسی (۲۵درصد)
آیا کمپین روابط‌عمومی یا برنامه شما موفق بود؟ آیا توانستید به اهدافی که از پیش تعیین کرده بودید، برسید؟ آیا نتایج غیرمنتظره (خوب یا بد) تجربه کردید؟ آیا چیزی یاد گرفتید که در آینده به کارتان آید؟

مقررات شرکت در جایزه
در صورت موفقیت از سازمان‌ها و شرکت‌ها، خلاصه‌ای ۲۰۰ کلمه‌ای درخواست می‌شود که به همراه یک فیلم ۲ دقیقه‌ای برای تبلیغ سازمان و شرکت‌شان به دبیرخانه ارسال کنند. برای هر سازمان و شرکت برگزیده، ۵ دقیقه زمان برای معرفی (۳ دقیقه) و پخش فیلم (۲ دقیقه) در آئین اعطای جوایز در نظر گرفته می‌شود.

مشخصات تماس
تلفن: ۶۶۹۴۳۶۷۰- ۶۶۵۷۰۱۹۴ (۰۲۱)
تلفن همراه: ۰۹۱۲۱۹۳۸۴۱۹
شماره واتساپ: ۰۹۱۰۷۷۰۰۴۷۱
پست الکترونیک: kargozar80@yahoo.com- info@kpri.ir