شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در جهان مدرن امروز و شیوه های زندگی اجتماعی در آمیخته با آن، جریان اطلاعات از ضروری ترین نیازهای جامعه انسانی محسوب می شود. امروزه اطلاعات به عنوان مواد اولیه و خوراک آگاهی افراد جامعه و زمینهساز گرفتن انواع تصمیمهای خرد و کلان آنهاست. به هر میزان که اطلاعات سریعتر و گسترده تر منتشر و تبادل شود بر روند دستیابی و گرفتن تصمیمهای بهتر و کم هزینه تر اثر مثبت می گذارد. اگر این تبادل در بستری از ارتباطات دوسویه انجام شود میتواند موجب تعادل و تعامل اجتماعی شود و رشد و شکوفایی و ایجاد فرصتهای برابر را به همراه داشته باشد.
در این بین روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران ارتباطات اجتماعی و روابط انسانی نقش تأثیرگذاری در ایجاد فرایند دوسویه جریان اطلاعات و در نتیجه تعادل اجتماعی دارند. روابط عمومی می تواند از طریق تولید محتواها و جریان به وسیله ارتباطات با ایجاد تعامل و تفاهم در جامعه و کمک به جامعه پذیری و تکامل تعالی فرهنگی موجب تسری ارزشهای همسو با هنجارها و انتظارات اجتماعی و درک درست از واقعیتها و نقاط ضعف و قوت جامعه شود و به این ترتیب با تعدیل توقعات و انتظارات فردی و گروهی متناسب با امکانات اجتماعی موجود باعث ایجاد رضایت در افراد جامعه شده و به برقراری نظم و آرامش اجتماع کمک شایان توجهی کند.
با این نگرش، اینکه خاستگاه روابط عمومی در یک سازمان باشد (روابط عمومی داخلی) و یا در بیرون از سازمان و در قالب یک مجموعه مستقل خدمت دهنده به سازمانها، خیلی مورد بحث نیست بلکه مهم این است که ماهیت روابط عمومی مسئول و اخلاق محور خود به خود اما آگاهانه، آن را به سوی نقشآفرینی در عرصه مسئولیتهای اجتماعی و نگاهی نقادانه و خلاقانه به خرد و کلان جامعه می کشاند.
به این ترتیب ماهیت انسانی دانش روابط عمومی چه در سطح خُرد جامعه و در ارتباط و تعامل با افراد، چه در سطح سازمانها که خود به عنوان نهادهای اجتماعی دارای کارکردهای مختلفی هستند و چه در سطح کلانتر آن و در تعامل با نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می تواند در قالب یک ساختار و منش عمل کند و در جریان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از آنها همچون پیکرهای واحد بخشی از نظام ارتباطی جامعه را شکل دهد و یا متحول سازد.
اگر وجوه مختلف روابط اجتماعی یک کشور چه در تعامل با اجزا و نهادهای داخلی و چه در تعامل با کشورها و نهادهای بین المللی را بررسی کنیم می بینیم که یکی از مهمترین ارزشها و مفاهیم آنها منافع ملی است که تلاش می کند در بده بستان های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره آن را سرلوحه خود قرار دهد.
با این وصف اگر روابط عمومیها بتوانند با جریانسازی، در تمامی سطوح اجتماعی از خرد تا کلان درک مشترکی را از منافع ملی ایجاد کنند و آنها را به باوری مشترک از این مفهوم برساند، منافع ملی با تعریف درستی در جامعه به منصه ظهور می رسد و همگان منافع شخصی خود را در تحقق منافع ملی خواهند یافت و گره ای محکم میان منافع فردی و منافع ملی زده می شود و به این ترتیب در روندی تسهیلگرانه با حل مسائل و کاهش تعارضات اجتماعی، خود به خود رفتار، سکنات و فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فرد فرد مردم جامعه همسو و همراستا با منافع ملی می شود و جامعه به سوی تعالی و توسعه پیش خواهد رفت.
*مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی
|
نظر بدهید