شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| بیست و هفتم اردیبهشت به عنوان روز ارتباطات و روابطعمومی نشان از اهمیت والای آگاهی و اطلاعانی در عصر حاضر دارد. روابطعمومی، رکن موثر و اثرگذار اطلاع رسانی و حلقه پیوندی مستحکم است.
تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اهمیت روابط عمومیها به عنوان “بهترین نمایانگر اوضاع داخلی سازمان و منعکس کننده چگونگی مسئل سازمانها” گواهی بر نقش بی بدیل روابطعمومی در سازمان است.
امروزه در عصر حاضر اگر نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل موردنیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان و شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر است. روابطعمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد و هدف و چگونگی کلید برنامه ها را ترسیم می کند، هم چنین مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است.
روابطعمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند. امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابطعمومی هاست به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابطعمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه بپردازد. صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابطعمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.
در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکارهای مطلوب زیستن و نگرش جامع مدار است، آموزه های علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخوردنمودن با مسایل رهنمون می سازد. بیشک یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره ای بی ارتباط فرض نماید و از تکنولوژی و آورده های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد.
در سازمان ها داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوسویه درون سازمانی و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد. روابطعمومی باید بر محور تفکرمداری، مشارکتمداری و اطلاعمداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکارعمومی منطبق و هماهنگ سازد.
**سعید خادمی پور مدیر روابطعمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی فلزی خلیج فارس*
نظر بدهید