روابط‌عمومی بازاریابی

روابط‌عمومی بازاریابی نه تنها با ارائه دیدگاه‌های قوی امکان به دست آوردن سهمی از اندیشه و احساس جامعه را فراهم می آورد؛ بلکه در بسیاری از زمینه ها بر دیدگاه‌های ارائه شده از سوی روابط‌عمومی بازاریابی تاثیرگذار هستند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| روابط‌عمومی بازاریابی (M.P.R) فرزند خلف روابط‌عمومی و بازاریابی است. روابط‌عمومی بازاریابی نمایشگر فرصتی است که طی آن شرکت ها می توانند بار دیگر سهم خود را در جامعه مبتنی بر ارائه پیام به دست آورند. روابط‌عمومی بازاریابی نه تنها با ارائه دیدگاه‌های قوی امکان به دست آوردن سهمی از اندیشه و احساس جامعه را فراهم می آورد؛ بلکه در بسیاری از زمینه ها بر دیدگاه‌های ارائه شده از سوی روابط‌عمومی بازاریابی تاثیرگذار هستند.

رشد روابط‌عمومی و پذیرش آن به عنوان ارزش یا حتی یک ابزار ضروری بازاریابی همه گیر شده است. شرکت ها کارشناسان متخصص روابط‌عمومی را به گروه‌های بازاریابی محصولات خود ملحق می کنند و از مؤسسات روابط‌عمومی در تمامی مراحل فرآیند بازاریابی بهره می برند. (هریس -1993).

“هریس” با بررسی توسعه و تحول روابط‌عمومی بازاریابی، معتقد است که در سالهای 1980 شاهد بروز و ظهور روابط‌عمومی بازاریابی به عنوان یک اصل جدید متمایز در زمینه ارتقا و افزایش سطح فروش محصولات بوده است که شامل تکنیک های کاربردی ویژه ای است که به تقویت فعالیت های بازاریابی می پردازد. “کاتلر” (1989)، مدرس رشته بازاریابی در دانشکده مدیریت شمال غربی “کلوگ” (Kellogg) و مؤلف ((مدیریت بازاریابی)) می گوید: (( روابط‌عمومی بازاریابی در آینده تنها می تواند یک مسیر را بپیماید که آن ترقی و رشد است.))

 

او در دامه می گوید: ((روابط‌عمومی رو به سوی مرحله ای گام بر می دارد که با رشد انفجاری همراه است، زیرا شرکت ها تشخیص می دهند که تبلیغات انبوه دیگر پاسخ نمی دهد و نیز این نکته را بیان می کند که سازمان‌ها مشغول ادغام روابط‌عمومی و بازاریابی هستند تا به رابطه عشق و نفرت طولانی مدت بین آنها خاتمه دهند.))

“تام دانکن” (Tom Duncan ) مدرس رشته بازاریابی در دانشگاه ایالتی “بال” (Ball) یک نمونه از پژوهش های مذکور را انجام داده که یافته های کلیدی پژوهش مذکور به قرار زیر است:


1. در مناطق متعددی که به شکل سنتی مسئولیت تبلیغات را بر عهده داشتند روابط‌عمومی بازاریابی مؤثر است.

2. روابط‌عمومی بازاریابی راه ویژه در زمینه ایجاد آگاهی و شناخت مؤثر است.

3. در هیچ نقطه ای دیده نشد که اکثریت مشتریان بگویند که روابط‌عمومی بازاریابی تاثیرگذار نیست. (در تمامی مناطق اکثریت مشتریان می گفتند که روابط‌عمومی بازاریابی مؤثر است.)

4. اهمیت روابط‌عمومی بازاریابی طی 50 سال گذشته افزایش یافته است و انتظار می رود که این روند ادامه یابد.

• با توجه به افزایش تبلیغات در رسانه های گروهی در زمینه کاهش هزینه ها تاثیر گذار است؛
• از میان آشفتگی و به هم ریختگی سر در می آورد؛
• تبلیغات را کامل می کند و به ارزش و اعتبار پیام ها می افزاید. (هریس -1992)

 بر اساس دیدگاه “هریس” روش هایی که می تواند روابط‌عمومی بازاریابی را مورد استفاده قرار دهد، به شرح زیر است:


• قرار دادن شرکت ها به مثابه رهبران و متخصصان؛
• معرفی محصولات جدید؛
• ایجاد بازارهای جدید؛
• گسترش حوزه تبلیغات؛
• معرفی محصولاتی که آنها را نمی توان با استفاده از تبلیغات به مصرف کنندگان معرفی کرد؛
• تاثیر گذاری بر دیدگاه و آراء رهبران.

“گیچ” (1981) اینگونه عنوان کرد که به هر دلیل، روابط‌عمومی تجاری یکی از اجزاء حوزه روابط‌عمومی است که از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. در حقیقت، نشانه های متعددی وجود دارد که مؤید بلوغ روابط‌عمومی بازاریابی است. روابط‌عمومی به یک حرفه بزرگ و سودآور تبدیل شده است.