شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| امروزه نقش روابطعمومیها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان بسیار پر رنگ تر از گذشته شده است. در جهان مدرن امروز، نقش ارتباط و رسانهها در شکل گیری تفکرات و اندیشه عموم، روابطعمومیها به عنوان یک ابزار مدیریتی بسیار مهم برای فعالیت های حرفه ای، علمی و نوین، ایفای نقش کرده و از شاخص های جدید در عصر ارتباطات و رسانهها محسوب می شوند.
در ادامه این تعریف شاید بتوان گفت ملموسترین نمونه شکلدهی افکار عمومی نکاتی است که ابتداً توجه مردم از سوی رسانهها به آن جلب میشود و سپس خواستههای جامعه نسبت به آن جریان و سویهای را تعریف میکند. در کشورمان امروز کلماتی چون شرایط اقتصادی، تورم، گرانی، آزادی و … نکاتی هستند که پیش از آنکه در خواست عمومی مطرح شوند از سوی رسانهها و افکار عمومی برای مسئولان طرح شدهاند.
در حقیقت رسانهها به عنوان نمایندگان افکار عمومی روش ها و رویه های محبوب یا مورد تنفر مردم را نشان می دهند. در این میان اثر گذاری این اطلاع رسانی با استفاده از روش های مورد علاقه آحاد مردم در خبررسانی، مدیریت و نظارت بر محصولات فرهنگی و … قابل اندازه گیری، کنترل و جهت دهی است. با توجه به این تعاریف می توان به اهمیت نقش روابطعمومیهای هر سازمان در تاثیر گذاری بر بخش فعال، توانمند و تحصیلکرده هر جامعه را بیش از پیش درک کرد.
روابطعمومیها با شناخت افکار عمومی در هر سازمان می توانند زمینه ساز کنترل و حرکت آن به نفع کل جامعه و پیشرفت آن باشند. با این وجود تاثیر پذیری روابطعمومیها ابزاری دارد که بدون آنها، تنها نامی از روابطعمومی بر هر سازمان باقی می ماند و تنها به عنوان مجیز گوی هر سازمان شناخته می شوند. اینجاست که تعریف روابطعمومیهای مدرن مطرح میشود.
در حقیقت روابطعمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت هر سازمان است که قدرت کنترل و جهت دهی افکار را در ان سازمان و جامعه هدف آن داراست. این بخش به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان و بین مردم و سازمان، محسوب میشود و مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی به کارکنان دارد.
این بخش به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان و بین مردم و سازمان، محسوب میشود و مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی به کارکنان دارد. این بخش این قدرت را دارد که علاوه بر برنامه ریزی و جهت دهی جهت ایجاد تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان و خدمت رسانی بهتر به مردم اقدام کند.
از سوی دیگر چنین روابطعمومی می تواند در هدایت مسیر و روشنگری فعالیت های سازمانی گام برداشته و بیش از هر چیزی حساسیت متخصصان و کارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف امور در سازمان برانگیزد. روابطعمومیهای مدرن با بکارگیری رسانهها از نقش راهبردی آنها در عموم مردم نیز استفاده کرده و در هنگام شرایط بحرانی می توانند نقش آفرینی و موجب کاهش اثرات هر بحران شوند. اما نکته مهمی که بایستی جامعه روابطعمومی به عنوان مهمترین بخش در نظر داشته باشد، آن است که امروزه استبداد اطلاعاتی از طریق گزینش و انتشار اطلاعات و اخبار یا ارتباطات انحصار با یک یا چند رسانه جوابگوی این نقش مهم نیست.
مدیران روابطعمومیها باید در نظر داشته باشند که امروز هر فردی با یک گوشی مجهز خود به تنهایی رسانه ای محسوب میشود که می تواند همه بخشهای اطلاعاتی که آنها به گمان خود به شکل گزینشی ارائه می دهند آشکار کند. از این رو به نظر می رسد که لازم است تا در روزگار ما مدیران رسانهها با بهره گیری از روش های جدید اطلاع رسانی بدور از سانسور واقعیت هر سازمان قدم برداشته تا بتواند ضمن جلب نظر افکار عمومی و رسانهها به اهداف متعالی خود دست یافته و محکوم به لاپوشانی و پنهان سازی حقایق نشوند.
این امر نه تنها موجب میشود که اعتماد مردم و افکار عمومی به عملکرد سازمان جلب شود، بلکه موجب تشویق مدیران سازمان به رفع مشکلات ارائه خدمات شده و مصداقی درست از فرمایش پیامبر (ص) است که می فرمایند: (المؤمن مر آه المؤمن) مؤمن آینه مومن است. در نهایت در جهان امروز روابطعمومیها نه با پنهان سازی واقعیت بلکه با برنامه ریزی درست جهت نقش آفرینی در سازمان برای بهبود عملکرد آن می کوشند تا گام های اثر گذار تری بردارند .
* دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران،کارشناس روابط عمومی راه آهن
** دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی ،کارشناس روابط عمومی راه آهن
انتهای پیام
|
نظر بدهید