روابط‌عمومی‌ها در سال ۱۴۰۱: از فرازوفرود تا چالش‌های نوین

سال ۱۴۰۱، سالی پر فرازونشیب برای روابط‌عمومی‌ها در ایران بود. از یک سو، با فروکش‌کردن موج کرونا و برداشته‌شدن محدودیت‌های بهداشتی، روابط‌عمومی‌ها توانستند به فعالیت‌های میدانی خود بازگردند و با برگزاری انواع همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای ترکیبی، حضور خود را در جامعه پررنگ‌تر کنند.

مهدی باقریان
 رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی

 

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || سال ۱۴۰۱، سالی پر فرازونشیب برای روابط‌عمومی‌ها در ایران بود. از یک سو، با فروکش‌کردن موج کرونا و برداشته‌شدن محدودیت‌های بهداشتی، روابط‌عمومی‌ها توانستند به فعالیت‌های میدانی خود بازگردند و با برگزاری انواع همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای ترکیبی، حضور خود را در جامعه پررنگ‌تر کنند. این امر، فرصتی مغتنم برای روابط‌عمومی‌ها بود تا با ارتباط مستقیم با مخاطبان خود، پیام‌های سازمان و شرکت خود را به طور مؤثرتر منتقل کنند. البته روابط‌عمومی‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی در هنگام شیوع بیماری کرونا، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به مردم در مورد ماهیت بیماری، راه‌های پیشگیری و درمان آن ایفا کردند. آنها همچنین با ایجاد پویش‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی، به افزایش آگاهی مردم در مورد بیماری کرونا کمک کردند.


از سوی دیگر، با توجه ‌به شرایط خاص کشور، موضوعاتی نظیر مدیریت بحران و لزوم ایجاد اعتمادسازی بین مسئولین و مردم در دستور کار روابط‌عمومی‌ها قرار گرفت. در شرایط بحران، معمولاً روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع به مردم ایفا می‌کنند. آنها با استفاده از ابزارها و فن‌های مختلف ارتباطی و با توجه ‌به اختیارات محدودی که دارند، می‌توانند اطلاعات صحیح و شفاف را به مردم ارایه دهند و از انتشار شایعات و اطلاعات نادرست جلوگیری کنند. علاوه بر این، روابط‌عمومی‌ها باید به ایجاد اعتماد بین مسئولین و مردم کمک کنند. این کار البته مستلزم شفافیت در ارتباطات، پاسخگویی به خواسته‌ها و سؤالات مردم، خلق فضای گفتگو و جلب مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌هاست.


همچنین، تحولات شگرف در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی، از جمله ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد، خودکارسازی و شخصی‌سازی، فضای کاری روابط‌عمومی‌ها را به طور بنیادین تغییر داد. این تحولات، فرصت‌های جدیدی را برای روابط‌عمومی‌ها ایجاد کرد، اما استفاده از آنها نیز چالش‌هایی را به همراه دارد. برای رفع این چالش‌ها، لازم است که آموزش‌های لازم در مورد هوش مصنوعی و کاربرد آن در روابط‌عمومی، برای روابط‌عمومی‌ها ارایه شود. این آموزش‌ها باید شامل مفاهیم پایه هوش مصنوعی، انواع ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای تولید ایده و محتوا و نحوه استفاده از این ابزارها باشد.


علاوه بر این، تولید محتوای اثربخش، همواره یکی از مهم‌ترین نیازهای روابط‌عمومی‌ها برای توسعه نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی مؤثر سازمان‌ها با مخاطبان است. در همین راستا، کتاب حاضر که به‌واقع مستندسازی کارنامه فعالیتی دانش روابط‌عمومی محسوب می‌شود، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این بخش‌ها شامل سخنرانی‌های منتخب، گفتگوها، پژوهش‌ها، مقاله‌ها و دیدگاه‌ها، رویدادهای مهم سال، تازه‌های نشر در ایران و جهان و مباحث متنوعی از اهمیت و کارکرد علم و حرفه روابط‌عمومی است.


در نهایت، سعی شده است محتوای کتاب حاضر از میان برخی از مهم‌ترین مباحث علمی و کاربردی تولید شده در سال ۱۴۰۱ انتخاب و ارایه گردد تا ضمن وقایع‌نگاری این حوزه، بتواند مورداستفاده مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در کشور نیز قرار گیرد.

 

 

مقدمه کتاب سال روابط‌عمومی ۱۴۰۱
 ناشر: انجمن متخصصان روابط‌عمومی

 

انتهای پیام/