شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || مدیر گروه روابطعمومی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: رشتههای روزنامه نگاری، روابطعمومی و تبلیغات مثل صنایع نظامی از رشتههای راهبردی در کشورهای دنیا به شمار میروند.
به گزارش نصر، دکتر حسینعلی افخمی روز شنبه در دوره آموزشی مدیریت استراتژیک در روابطعمومی که به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: این مهم نیاز به اثبات و ادله ندارد چون سرمایهگذاری در آن به نفع کشور است.
وی به انواع مدیریتها در دورههای مختلف و ارتباط آن با روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در نوعی از مدیریت که مدیریت کلاسیک (دانشگاهی و سبک های قدیمی) نام دارد ارتباطات در آن عمودی بوده و به دلیل نظارت مستقیم، نیازی به روابطعمومی نیست.
وی به مدیریت نئوکلاسیک نیز اشاره کرد و گفت: در این نوع مدیریت، با توجه به اینکه نوع آن کنترلی است، اینگونه روش ها در روابطعمومی جایی ندارد.
دکتر افخمی به ضرورت وجود ارتباطات و روابطعمومی در مدیریت نیروی انسانی اشاره و اظهار کرد: در این نوع مدیریت نیروی انسانی به عنوان سرمایه در سازمان تبدیل میشود و سازمانها سعی دارند تا با جذب نیروهای تحصیل کرده و با نشاط سرمایه خود را بالا ببرند و برای این کار وجود روابطعمومی ضروری است.
وی به ظهور مکتب سیستمی مدیریت پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: در این نوع مدیریت سازمان، جامعه را بخشی از خود میبیند و برای تعامل با جامعه و شناخت افکار عمومی، وجود روابطعمومی را ضروری میداند.
دکتر افخمی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم رسانهها اهمیت پیدا میکنند، گفت: پس از جنگ جهانی دوم است که روابط برای سازمانها مهم می شود و سازمانها تلاش میکنند تا به وسیله روابطعمومی افکار عمومی را جهت دهند.
وی به نقش روابطعمومی ها در فرهنگ و مسائل فرهنگی تاکید کرد و گفت: مفاهیمی همچون هویت و وجهه سازمانی و برندینگ(تجاری سازی) و موضوع فرهنگ که ارزشها را شکل میدهد از این رو سازمانها برای فرهنگ سازی سازمانی، روابط عمومیها را مکلف و موظف میسازد.
وی به ارتباط مدیریت قدرت و روابطعمومی که از سال ۱۹۸۰ رواج یافت نیز اشاره کرد و گفت: زبان به راحتی نمیتواند ۲ طرفه باشد و پشت آن مفهومی که قدرت نام دارد مخفی است.
دکتر افخمی گفت: در این نوع مدیریت کاهش تفاوت جنسیتی و عوض شدن زبان و ابزار برای برقراری ارتباطات بیشتر مورد تاکید است.
وی همچنین به رویکرد تکنولوژی یا فناوری در ارتباطات اشاره کرد و گفت: این نوع رویکرد، روابطعمومی را جهت میدهد و روابطعمومی ها باید برای حفظ جایگاه خود، دانش خود را همواره به روز کنند.
وی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه تبلیغات در روابطعمومی ها گفت: تبلیغات نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دارد، روابطعمومی هایی که تبلیغات آنها با مدیریت روابطعمومیشان پیش می رود روش مناسبی دارند.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید