رسانه ها، روابط عمومی ادارات نیستند

روزنامه روژان در شماره ۲۳۰ دوشنبه در مطلبی به قلم وریا کرمی به نگاه ارگان ها و دستگاه ها به رسانه ها و توقعات آنها پرداخته که این ارگان ها انتظار دارند انتقادی از آنها در رسانه ها صورت نگیرد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) روزنامه روژان در شماره ۲۳۰ دوشنبه در مطلبی به قلم وریا کرمی به نگاه ارگان ها و دستگاه ها به رسانه ها و توقعات آنها پرداخته که این ارگان ها انتظار دارند انتقادی از آنها در رسانه ها صورت نگیرد.


به گزارش شارا، در این مطلب آمده است: همگی بر این امر واقف هستیم که رسالت اصلی رسانه بیان حقایق و مشکلات موجود در جامعه است اما برخی ارگان ها از انعکاس واقعیت های حوزه کاری خود واهمه داشته و انتظار دارند رسانه ها فقط جنبه های مثبت عملکرد شان را ببینند و به نوعی نقش روابط عمومی را برایشان بازی کنند.


رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی در اصل زبان و صدای مردم است و در کنار بازسازی فرهنگی و سوق دادن جامعه به سمت فرهنگ غنی، رسالتی مهمتر به نام بیان و انعکاس مشکلات و دغدغه های مردم دارد.


در این میان اما برخی ادارات و دستگاه های خدمات رسان انتظار دارند رسانه ها خبرها و عملکردهای مثبت آنان را به اطلاع مردم برسانند و از انعکاس خبرهایی که واقعیات و مشکلات موجود را در حوزه های تحت مسئولیت شان بیان می کند، پرهیز کنند و چشم شان را بر مشکلات ببندند.


برخی از مدیران ادارات و ارگان ها تصورشان این است که مطبوعات و رسانه ها باید اخبار و عملکردشان را تا جایی که زیر سوال نروند را اطلاع رسانی کنند و کاری به مشکلات و ضعف هایی که مستقیما با زندگی مردم در ارتباط است، نداشته باشند.
چنین مدیران و دستگاه هایی بشدت از بیان واقعیت ها هراس داشته و به محض انتشار خبری که به گمان خود به مصلحت شان نیست، بر افروخته شده، عکس العمل منفی نشان داده و رسانه منتشر کننده خبر را تهدید کرده و تحت فشار قرار می دهند که خبر مورد نظر را حذف و یا در متن آن تغییرات خاصی اعمال کند.


به راستی چرا باید چنین توقعاتی در میان مدیران و روابط عمومی دستگاه های اجرایی و ادارات وجود داشته باشد؟ آیا می توان با عدم انتشار مشکلات موجود و بیان حقایق، از واقعیت ها فرار کرد؟ لاپوشانی مشکلات چه کمکی به دستگاه های خدمت رسان و مردم می کند؟


حساسیت نشان دادن و اعتراض دستگاه های خدمات رسان به انتشار خبرهایی عادی از قبیل وجود بحران ‌کم آبی در روستاها و آبرسانی سیار به اهالی یا افزایش چند درصدی مصرف برق و بنزین، چه معنایی جز تنگ نظری و عدم آگاهی مسئولان این دستگاه ها از رسالت رسانه ها می تواند داشته باشد؟


اینکه مسئولان ادارات و روابط عمومی هایشان، خبرنگاران، رسانه ها و مطبوعات را فقط انتشار دهنده عملکرد و خدمات خود بدانند و اجازه ندهند کمبودها و مشکلات به بیرون درز کند، نه تنها خلاف روح اطلاع رسانی صحیح و فلسفه وجودی رسانه است بلکه به نوعی متضاد با منافع ملت و حاکمیت است؛ چرا که از طرق دیگر و به شکل های غیر رسمی مشکلات و ضعف ها به اطلاع رسانه های بیگانه می رسد و زمینه سوء استفاده و موضع گیری علیه دولت و نظام اسلامی را برای زیر سوال بردن خدمات فراهم می کند.


ارگان ها و دستگاه های اجرایی باید این را بدانند‌ که رسانه ها با انتقاد بدون غرض از عملکردشان و انعکاس دغدغه ها و کمبودهای مردم در حوزه های مختلف، نه تنها به ضرر آنها عمل نمی کنند بلکه کمک حال آنان در جهت رفع ضعف های موجود و ارائه خدمات مطلوبتر به شهروندان هستند؛ موضوعی که تعداد قابل توجهی از مدیران بدان بی توجه بوده و از این پتانسیل غافل هستند.


قطعا نگاه تنگ نظرانه مدیران دستگاه ها و به تبع آن روابط عمومی ها نسبت به انتشار خبرهای حوزه کاریشان، در قرنی که به عصر ارتباطات شهره است اصلا قابل توجیه نیست و ضروری است مسئولان رده بالای دولت و وزرا، مسئولان استانی را به داشتن سعه صدر، بیان مشکلات و ضعف ها و انتقاد پذیر بودن در برابر رسانه ها و خبرنگاران سفارش کرده و خود نیز با رعایت این ‌موارد الگویی برای مدیران رده های پایین تر در شهرستان ها باشند.