آنهایی که می گویند ستاره های فوتبال تنها نبع درآمدشان از قراردادهای نجومی است سخت در اشتباه هستند، فقط کافی است تا شما یکی از ستاره های مجذوب کننده مستطیل سبز باشد تا شرکت های تبلیغاتی برای عقد قرار داد به سمت شما هجوم بیاورند!
مدل های تبلیغاتی و شرکت در تیزهای تلویزیونی در زمان هایی کوتاه آنقدر از لحاظ مالی برای ستاره های فوتبال خوشایند است که حاضر هستند تا تمام کار و بار را رها کرده و برای هر دقیقه بازی در فیلم های تبلیغاتی مبالغ هنگفت دریافت کنند. البته برای عده ای از آنها که باید در جلوی دوربین حاضر شوند و ساعت ها به حرفهای کارگردان فیلم های تبلیغاتی گوش دهند کمی کسل کننده بهنظر میرسد ولی زمانی که برگه قرار داد روی میز کاری شان قرار میگیرد آن وقت همه چیز ساده میشود. رقم های نجومی از بعضی ستاره ها چنان بت هایی میسازد که نامشان در فهرست ثروتمندترین بازیکنلان جهان قرار میگیرد ، البته نکته قابل توجه این است که تنها ستاره های تیم ها نیستند که در زمره پولدارتین ورزشکاران جهان قرار میگیرند زیرا با وجود مردی مانند آقای خاص در عرصه مربی گری باید گفت او نیز جز ثروتمند ترین فوتبالی های جهان است . به طور مثال قرار دا مورینیو با شرکت ژیلت از آن دسته قراردادهای نجومی است ولی خود مورینیو تاکید دارد به خاطر پول این تبلیغ را نپذیرفته. هرچند قرارداد 6 میلیون یورویی او با این شرکت درآمد زیادی برای او به حساب می آید اما مربی پرتغالی رئال مادرید برای اثبات حرفش دلایل خودش را دارد: «من از کمپانی های زیادی پیشنهاد داشتم. اما من یک مدل نیستم و این زندگی را دوست ندارم. من نزدیک به 50 سال سن دارم و علاقه ای به مسائلی که من را از خانواده و شغلم دور کند ندارم. مخالفتی با مدلینگ بازیکنان ندارم اما به نظر من آن کار فقط به خاطر پول است. پوشیدن لباس هایی که شاید زیاد هم زیبا نباشند اما به خاطر تاثیرگذاریتان به شما پول می دهند کاری نیست که من انجام دهم. ترجیح می دهم روحیه مردانه ام را حفظ کنم و زندگی عادی خودم را ادامه بدهم.»
و این است آقای خاص
«مورینیو ظاهری کاملا مردانه دارد که همیشه به اصلاح صورت، زدن ادکلن و پوشیدن لباس های شیک مردانه اهمیت می دهد. به اضافه اینکه محبوبیت زیادی بین هواداران دارد و باتوجه به رفتاری که همواره با خانواده اش داشته، سمبل کامل یک مرد زندگی است. برای همین است که این شرکت هیچ کس را بهتر از مورینیو نمی توانست برای این کار انتخاب کند.» سیمون وانگ، مدیر بزرگترین آژانس تبلیغاتی دنیا در صحبت هایی که با رویترز درمورد تبلیغات داشت، این حرف ها را درمورد مورینیو و تبلیغش زده: «با دیدن این تبلیغ و بازتاب آن بین مردم می توان به خوبی متوجه شد که چرا مورینیو را انتخاب کرده اند و چرا او «آقای خاص»است.» این جملات توضیح بسیار کاملی برای استفاده تبلیغاتی از مورینیو است.
شرکت تولیدکننده این ریش تراش ها به خوبی درک کرده که هواداران بارسلونا هم با همه تنفری که از استاد دارند اما خوش تیپی اش را می ستایند و همین مساله برای تبلیغ کافی به نظر می رسد: «او مربی یکی از مشهورترین تیم های دنیاست و افتخارات ورزشی و شخصیت جذابی که دارد باعث می شود بتواند یک فرصت تجاری برای کمپانی بزرگ باشد. فرصتی که به موقع از آن استفاده کردند.»
پردرآمدترین مربی تبلیغات
مورینیو با دریافت سالانه 13/5میلیون یورو از رئال ماردید، پردرآمدترین مربی فوتبال دنیاست. این رقم البته غیر از امتیازهایی است که در قراردادش با رئال ذکر شده. او به ازای هر قهرمانی – تا امروز فقط یک قهرمانی جام حذفی با پرافتخارترین تیم دنیا دارد – مبالغ قابل توجه دیگری هم می گیرد. حالا او در شرایطی که کمپانی های تجاری ترجیح می دهند روی ورزشکاران فوق ستاره سرمایه گذاری کنند، جزو معدود مربیانی است که وارد دنیای تبلیغات شده و درآمد سالیانه اش را به اندازه ای باورنکردنی بالا برده است. غیر از تبلیغ برای براون، مورینیو برای کمپانی سامسونگ هم تبلیغ می کند. از زمان حضور او در چلسی، سامسونگ که اسپانسر پیراهن این تیم لندنی بود با مورینیو قرارداد بست و همکاری دو طرف تاکنون ادامه داشته است.آقای خاص البته با شرکت مالی و تجاری «امریکن اکسپرس» که ضمن داشتن ندین آژانس معتبر مسافرتی در دنیا، کارت های اعتباری هم صادر می کند همکاری دارد.اسپانسر شخصی «مو» هم آدیداس است.این کمپانی ورزشی باز هم در زمان حضور او در چلسی به سراغش آمد و تصمیم گرفت از اوج شهرت مورینیو برای معرفی محصولاتش استفاده کند. حتی زمانی که موربینیو مربی اینتر بود و پیش بینی می شد باتوجه به قرارداد اینتر و نایک، همکاری او و آدیداس قطع شود، پیشنهاد قابل توجه این کمپانی آلمانی مورینیو را قانع کرد که همچنان کفش های آدیداس را به پا کند. حالا او مربی مادرید است؛ بهشت تبلیغات در ورزش دنیا. وقتی کسی با رئال مادرید کار می کند، باید منتظر سیل پیشنهادات کمپانی های تجاری بزرگ ازجمله کارخانه خودروسازی آئودی، کمپانی نشوابه سازی کوکاکولا، شرکت مخابراتی تفونیکا، محصولات صوتی و تصویری زیمنس، کامپیوترهای بنکیو و خیلی کمپانی های تجاری دیگر باشد و از همه مهم تر آدیداس که روی هیچ تیمی از هر ورزشی در دنیا به اندازه رئال مادرید سرمایه گذاری نمی کند. همین تبلیغات باعث شده درآمد مورینیو – مجموع دریافتی از باشگاه و تبلیغات – تا پایان سال 2011 رقم قابل توجه 22 میلیون یورو را پشت سر بگذارد که برای یک مربی فوتبال – نه یک بازیکن فوتبال – رقم فوق العاده قابل توجهی است. فعالیت یک مربی در تبلیغات تجاری البته به مورینیو ختم نمی شود، اما با حضور مورینیو در تبلیغات ریش تراش، «آقای خاص» یک شبه تبدیل شد.به سوپراستار دنیای تجارت، پپ گواردیولا، سرمربی بارسلونا که با دریافت 10/6 میلیون یورو در فصل 12-2011، دومین مربی پردرآمد دنیاست غیر از اسپانسرهایی که به واسطه کار در بارسلونا دارد، مدل یک طراح لباس کاتالونیایی است که کت و شلوار و کفش های خاص او را طراحی می کند اما قدرت چندانی در دنیای تبلیغات ندارد.
لیونل مسی36 میلیون دلار در سال
مسی سالانه 16 میلیون دلار از بارسلونا می گیرد. این رقم اما نصف درآمد سالیانه بهترین بازیکن جهان نیست. ستاره آرژانتینی بارسلونا بعد از دیوید بکام و کاکا، سومین ورزشکار بزرگ آدیداس است. مسی24 ساله چند وقت است که فعالیت های تجاری اش را بیشتر از قبل کرده و حالا برای پپسی، کونامی، اودمار پیکه، شری و ایراروپا هم تبلیغ می کند. جالب است بدانید ژرار پیکه، هم تیمی او در بارسلونا که مدل لباس های مردانه مانگو است، پیشنهاد داده مسی هم برای این شرکت تبلیغ کند اما مسی تصمیم گرفت با جورجو آرمانی قرارداد ببندد.
کریستیانو رونالدو 38 میلیون دلار در سال
فقط کافی است بدانید رونالدو در شبکه های اجتماعی 27 میلیون هوادار دارد؛ دوبرابر هر ورزشکار دیگری. او اگر فقط در شبکه های اجتماعی ای که عضو است فعال باشد دیگر نیازی به هیچ کاری برای درآمدزایی ندارد. از وقتی هم که به رئال مادرید پیوسته هر روز با یک کمپانی جدید برای تبلیغات قرارداد می بندد.
کارشناسان اقتصادی ورزشی پیش بینی کرده اند او در سال 2013 به پردرآمدترین بازیکن فوتبال در تاریخ بدل می شود.رونالدو بزرگترین بازیکن فوتبال نایکی است که رقم قراردادش 100 میلیون دلار برای هفت سال است. غیر از ساعت 600 هزار دلاری ای که به دست می بندد و ده ها تبلیغ دیگری که برای کمپانی های مختلف می کند. او یک شرکت مد به نام CR7 دارد که درآمدش در این 38 میلیون دلار قید نشده است.
کاسیاس
ایکر کاسیاس ، در روز استراحتش در لاس روزاس در یک آنونس تبلیغاتی شرکت میکند. این تبلیغ تلویزیونی و عکسی ، برای یکی از اسپانسرهای تیم ملی اسپانیا بود . این پیام تبلیغاتی برای یورو ضبط شده است . ایکر پیراهن زدر به تن کرده و در مقابل سرما و بادی که علیه او ایجاد شده ، می جنگد . ایکر تا ظهر داشت ضبط می کرد و بعد از ظهر استراحت کرد . او به خاطر محبوبیتش برای تبلیغات ، بیشترین توجهات را به خود جلب می کند . این گلر ، در پنج ماه باقیمانده به یورو استراحت نخواهد داشت . به عنوان کاپیتان رئال مادرید و هدایت کننده تیم ملی اسپانیا ، باید مدام مشغول به کار باشد . باید در این ماه ها ، برای اسپانسر ها اضافه کاری کند و در روزهای استراحت هم در حدمت تبلیغات باشد .ایکر نیز مانند دیگر ستاه ها یکی از مدل های تبلیغاتی شرکت ادیداس است و از این راه درآمد سر سام آوری بدست اورده است.
دیوید بکهام
این فوتبالیست انگلیسی مجموعا 219میلیون دلار دارایی داشته و درآمد سال گذشتهوی بیش از40 میلیون دلار اعلام شده است. بکهام بیشترین درآمدهای خود را از ناحیه تبلیغات تجاری کسب می کند و با توجه به برگزاری المپیک 2012 در لندن، وی فرصت بهتری جهت کسب درآمد بیشتر یافته است.فقط باید دیوید بکام باشید تا در 37 سالگی، 40 میلیون دلار در یک سال به دست بیاورید. به هر حال قراردادهای شگفت انگیز تجاری بکام با کمپانی های بزرگ دنیا، این ستاره را همچنان جزو پردرآمدترین ورزشکاران دنیا قرار می دهد.طراح بزرگ ایتالیای، امپریو آرمانی، بعد از کمپانی ورزشی آدیداس بیشترین پول را به دیوید بکام می دهد. بکام اما با محصولات ژیلت، روغن موتور کاسترول و ده ها برند دیگر هم فعالیت می کند. اینها البته فقط درآمد بکام از فوتبال و تجارت است. بکس یک درآمد شگفت انگیز دیگر هم دارد و آن هم مصاحبه هایی است که انجام می دهد.
منبع: http://www.donyayesanat.com/20741-fa.html
|
نظر بدهید