رابطه بین مردم و حکومت در روابط‌عمومی

هنگامی که صحبت از نهادهای حکومتی و دولت‌ها به میان می‌آید، دیدگاه‌ها و نگرش‌های روابط‌عمومی کمی فرق می‌کند چرا که وقتی صحبت از رابطه بین مردم و حکومت به میان می‌آید، نقش روابط‌عمومی به نقشی محدودتر و تا حدی ایستا تقلیل پیدا می‌کند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| هنگامی که صحبت از نهادهای حکومتی و دولت‌ها به میان می‌آید، دیدگاه‌ها و نگرش‌های روابط‌عمومی کمی فرق می‌کند چرا که وقتی صحبت از رابطه بین مردم و حکومت به میان می‌آید، نقش روابط‌عمومی به نقشی محدودتر و تا حدی ایستا تقلیل پیدا می‌کند.

معمولاً مسئولین روابط‌عمومی نهادهای دولتی تلاش می‌کنند تا در صورت وجود انتقادهای عمومی از آن نهاد و یا اعتراض نسبت به عملکرد آن نسبت به پاسخگویی و توجیه عملکرد و آرام کردن جو موجود عمل کنند.

 

 به عنوان نمونه در صورت وقوع اعتصاب‌ها یا راهپیمایی‌های مردمی و صنفی و حتی ناآرامی‌های اجتماعی تمام تلاش روابط‌عمومی نهادهای حاکمیتی صرف این می‌شود که ضمن انتشار بیانیه‌های رسمی و برگزاری کنفرانس‌های خبری و مطبوعاتی از گسترش اخبار و مطالب غیرواقعی و تحریک کننده جلوگیری کرده و در راستای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی حداکثری اقدام نمایند.

 

به همین دلیل هم هست که خیلی‌ها معتقدند روابط‌عمومی نهادهای دولتی بیشتر نقش برقرارکننده رابطه بین حکومت و مردم را بازی می‌کنند و از این نظر با روابط‌عمومی‌های شرکتی و سازمانی که کارکردهای متنوع‌تر و بیشتری دارند متفاوت هستند.

 

 

نویسندگان: آرگونادا پریبادی از دانشگاه محمدیه سوماترا
نوراسانا ناسوتین، نویسنده همکار