شارا– رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: علت ارائه فهرست پیشنهادی و بسته اعتلای دانش روابط عمومی به رئیس جمهور و هیئت دولت، کاربردی شدن فعالیتها و جلوگیری از کار روابطعمومیهای مراسمگرا و تشریفاتی بود.
سید شهاب سیدمحسنی رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فهرست پیشنهادی مدیران روابط عمومی وزارتخانهها به دولت یازدهم گفت: پیش از معرفی کابینه دولت جدید، جلساتی با این موضوع در انجمن متخصصان روابط عمومی با مدیران روابط عمومی و پیشکسوتان این عرصه برگزار شد. نتیجه این جلسات این بود که لیستی تهیه شد و با شاخصههایی که در نظر گرفته شد، برای هر وزارتخانه پیشنهادهایی ارائه شد. یکی از شاخصههایی که در نظر داشتیم، این بود مدیران روابط عمومی وزارتخانهها دارای تخصص و سابقه در این زمینه باشند و پیش از این در وزارتخانه مربوطه کار کرده باشند.
وی افزود: ما برای هر سازمان و وزارتخانه ۳ گزینه را پیشنهاد دادیم. این فهرست به تایید مجمع انتخاب مدیران روابط عمومی رسید و از طریق مدیرانی که با آقای روحانی و دولت تدبیر و امید دوست بودند، به دستشان رسید. قصد از انجام این کار این بود که کمکی برای انتخاب مدیران روابط عمومی وزارتخانهها بشود و به عبارتی مشاوره تخصصی ارائه کنیم.
این مدیر روابط عمومی ادامه داد: این یک مشکل تاریخی در کشور ماست که بسیاری از مدیران روابط عمومی از میان افرادی انتخاب میشوند که تخصصی در این زمینه ندارند و انتخابشان صرفا به دلیل روابط و نزدیکی با مسئولان بوده است. به همین دلیل است که شاهد فعالیت روابطعمومیهای مراسمگرا هستیم که در سطح تدارکاتی و تشریفاتی باقی مانده و تعریف میشوند. در حالی که روابط عمومی را در جهان به عنوان هنر هشتم میشناسند. اما متاسفانه شرایط در کشور ما به گونهای میشود که روابط عمومی در حد پلاکارد زدن و پوستر نصب کردن تعریف میشود.
سیدمحسنی گفت: امروز در سطح بینالملل، بحث روابطعمومیهای تحلیلگرا مطرح است که باید نقش اتاق فکر را در یک سازمان و نهاد بازی کنند و همچنین راهبردهای موثر ارتباط با مخاطبان را تعریف کنند. بنابراین اعضای انجمن متخصصان روابط عمومی تصمیم گرفتند همتی کنند تا عرصه مرده روابط عمومی در این دولت زنده شود. این شد که این لیست تهیه شد. قبل از این فهرست هم یک بسته پیشنهادی هم با نام بسته اعتلای دانش روابط عمومی برای آقای روحانی و هیئت دولت ارسال کردیم که دارای ۱۴ بند بود. در یکی از این بندها تاکید شده بود که در راس مدیران روابط عمومیها، از افراد متخصص و حرفهای استفاده شود.
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی گفت: تا به حال از ۴ مدیر روابط عمومی که در وزارتخانهها منسوب شدهاند، ۲ نفر در لیست پیشنهاد بودهاند. حالا یا پیشنهادات ما موثر بوده و یا تاثیری نداشته است. در کل در این زمینه وزیر مربوطه تصمیمگیرنده است ولی ما سعی میکنیم وظیفه خودمان را مبنی بر تبیین مسائل و معرفی گزینههای مناسب انجام بدهیم. اما حداقل توقع ما این است که افرادی که برای تصدی سمت مدیریت روابط عمومیهای وزراتخانههای کشور انتخاب میشوند از متخصصان و حرفهای های این عرصه باشند تا مانند گذشته، سازمانها و وزارتخانهها در برقراری ارتباط موثر با مخاطبانشان دچار مشکل نباشند.
|
نظر بدهید