دکتر محمدباقر حشمت‌زاده/ راه اعتلای روابط‌عمومی‌ها ایمان به خدا و صبر است

دکتر حشمت زاده سخنرانی خود را با سوره عصر آغاز نمود و جایگاه روابط‌عمومی را در درون همین سه آیه نورانی از سوره عصر در نظر گرفت.
ایشان با توجه به آیه قرآن راه اعتلای روابط‌عمومی‌ها را ایمان به خدا و صبر توصیه نمود و گفت: اگر مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ایمان به خدا داشته باشند که مظهر همه خوبی‌ها و کمالات است و عمل صالح انجام دهند و یکدیگر را به حق و صبر توصیه نمایند آن وقت در مسیر معرفت و پیشرفت گام برمی‌دارند.

به گزارش اختصاصی شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) ـ بهنام امینی بیدختی، یکصدوشصتمین گردهمایی انجمن روابط عمومی ایران با سخنرانی دکتر محمدباقرحشمت زاده استاد دانشگاه شهید بهشتی، پیرامون موضوع “روابط عمومی‌ها و ارائه و ارزیابی کارنامه‌ دولت‌ها” برگزار شد.

 

دکتر حشمت زاده سخنرانی خود را با سوره عصر آغاز نمود و جایگاه روابط‌عمومی را در درون همین سه آیه نورانی از سوره عصر در نظر گرفت.

ایشان با توجه به آیه قرآن راه اعتلای روابط‌عمومی‌ها را ایمان به خدا و صبر توصیه نمود و گفت: اگر مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ایمان به خدا داشته باشند که مظهر همه خوبی‌ها و کمالات است و عمل صالح انجام دهند و یکدیگر را به حق و صبر توصیه نمایند آن وقت در مسیر معرفت و پیشرفت گام برمی‌دارند.

 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی به تعریف عمل صالح پرداخت و گفت: معیارهای عمل صالح را هم می‌شود از عقل استخراج کرد و همچنین معیارهایی که در شرع به عنوان فضایل و رذایل اخلاقی تعریف شده است؛ مدیران باید از روابط‌عمومی زمانی را بگیرند که همان صبر است و نمی شود یک شبِ به آن ایده‌آل‌ها رسید و البته باید قدر زمان را هم بدانند که هیچ موقع به عقب برنمی‌گردد.

 

دکتر حشمت‌زاده کارنامه دولت‌ها را در بحث فرهنگ و سیاسی بر روی نظرسنجی و پالایش ذهن عنوان کرد و گفت: کمیت اقتصاد چون آمارپذیر است راحت‌تر می‌توان به عنوان شاخصی برای ارزیابی دولت‌ها برشمرد.

 

وی در ادامه این سخنرانی به آمار منتخبی از چندین کشور جهان همچون کشورهای پیشرفته و درحال توسعه اشاره کرد و آمارهای اقتصادی نیز از دولت‌های قبل از انقلاب و دولت‌های مختلف چند دوره جمهوری اسلامی ایران را با هم مقایسه کردند و آمار و ارقامی ارائه نمود و عنوان کرد: حکومت را که بشر خلق کرده مهمترین دستگاه سیاسی است، اساس آن دو مطلب است، مشروعیت و قدرت؛ قدرت بیشتر سخت‌افزاری است و مشروعیت بیشتر نرم‌افزاری، قدرت عینی و بیرونی است اما مشروعیت و مقبولیت نظام‌ها بیشتر درونی و در ذهن مردم است.

 

این استاد دانشگاه به کارکردهای اساسی دولت‌ها اشاره کرد و گفت: همه دولت‌ها این سه اصل را قبول دارند: یکی آنکه دولت امنیت برقرار کند ۲- عدالت برقرار کند و ۳- وحدت برقرار کند؛ وی سپس به بازگو کردن سه کارکرد روابط عمومی پرداخت و با مثال‌های عینی سعی در شناخت دقیق آن‌ها نمود.

 

دکتر حشمت‌ زاده در ادامه  گریزی هم به قانون اساسی کشور که سند بالا‌دستی است زد و با بازگو کردن اصل سوم و دوم قانون اساسی همین کارکردها را از نگاه تعریف قانونی عنوان کرد و سند چشم‌انداز را هم تماماً بازکردن همین کدهای قانون اساسی برشمرد.

 

 حشمت‌زاده در انتها به آمارهایی از عملکرد دولت‌ها در کشورهای مختلف اشاره کرد تا بدانیم جمهوری اسلامی ایران در تقابل با آن‌ها در کجا قرار دارد و عنوان نمود: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، یک میلیون ششصد و چهل و هشت هزار کیلومتر مساحت، سی و سه میلیون متر مکعب گاز، صد و پنجاه و هشت میلیارد بشکه ذخایر نفت،چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها، یازده میلیون دانش‌آموزی که در مدارس هستند و چند میلیون کارمندی که در ادارات هستند اگر با یک همدلی و وحدت این منابع بسیج شود و با توکل به خدا و صبر انشاءالله از زیان‌کاران نخواهیم بود.

 

یکصدوشصتمین گردهمایی انجمن روابط عمومی ایران روز چهارشنبه مورخ۶ شهریور ۱۳۹۲، از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در محل سالن کوثر صدا و سیما برگزار شد.