دکتر افخمی: فنون و مهارتهای روابط عمومی را نمی توان تنها با سخنرانی آموزش داد

در نشست تخصصی انجمن متخصان روابط عمومی استان یزد مطرح شد: – دانشگاه ها باید به حوزه های جدید تخصصی روابط عمومی بپردازند و حوزه های تخصصی روابط عمومی بین المللی، روابط عمومی مالی، روابط عمومی درون سازمانی و نیز رسانه‌های نوین از جمله این حوزه هاست.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) رشته روابط عمومی تفاوت عمده ای با سایر رشته ها دارد و فنون و مهارت‌های روابط عمومی را نمی‌توان تنها با سخنرانی آموزش داد.

به گزارش شارا، دکتر حسین افخمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در نشست تخصصی انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد ضمن بیان این مطلب با تاکید بر ضرورت تقویت زبان خارجی و اجباری شدن کارورزی برای دانشجویان روابط عمومی اظهار داشت: دانشگاه ها باید به حوزه های جدید تخصصی روابط عمومی بپردازند و حوزه های تخصصی روابط عمومی بین المللی، روابط عمومی مالی، روابط عمومی درون سازمانی و نیز رسانه‌های نوین از جمله این حوزه هاست.

وی در این نشست که عصر سه شنبه 29 اردی بهشت ماه، با حضور مدرسان ارتباطات و روابط عمومی و جمعی از فعالان روابط عمومی و رسانه با همیاری گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در محل این دانشگاه برگزار شده بود ، با انتقاد از وضعیت آموزش روابط عمومی در کشور و محدود شدن به سطوح کاردانی و کارشناسی، گفت: متاسفانه آموزش روابط عمومی در کشور ما نه تنها نتوانسته همپای دنیا پیش برود بلکه هنوز حتی نتوانستیم در اندازه کشورهای همسایه نظیر ترکیه پیش برویم.

این استاد ارتباطات افزود: ما هنوز حتی برای کارآموزی مشکل داریم، و در بازار رقابت تلویزیونی به مشکل برخورده ایم، در حالی که ترکیه در 16 دانشگاه ، تلویزیون را تدریس می کنند.

افخمی لازمه زیرزمینی نشدن افکار عمومی، را وجود فضای آزاد رسانه ای دانست و سرعت، دقت و صحت را از اصول جدی روابط عمومی و روزنامه نگاری معرفی کرد ، و گفت: در کنار این ها مهارت ها و توانمندی های شخصی از جمله ضرورت ها برای کارشناسان روابط عمومی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با برشمردن مهارت هایی که یک کارشناس روابط عمومی باید داشته باشد اظهار داشت: پیچیدگی جامعه، صنعتی شدن و تولید انبوه، رونق مطبوعات و توجه به آگهی های شرکتی و توسعه فناوری و افکار عمومی لزوم آموزش در روابط عمومی را رقم زده است و آشنایی با فناوری و تکنولوزی، آشنا بودن با یک زبان خارجی، یادگیری مهارت و فنون روابط عمومی در محیط های کارگاهی، و کارورزی اجباری در رشته روابط عمومی از جمله نیازهای روابط عمومی در کشور است.

دکتر افخمی، با بیان تاریخچه‌ای از شکل گیری روابط عمومی در ایران و جهان، خاطرنشان ساخت: صنعتی شدن ، ورود مطبوعات، تشکیل افکار عمومی و وجود فضای رقابت حزبی و پارلمانی ، تقاضا برای نیروی انسانی متخصص را افزایش داد و بسترهای رشد حرفه ای روابط عمومی را به عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه ها مهیا کرد.

وی بر ضرورت حرکت روابط عمومی به سمت تخصصی شدن و گسترش آموزش‌های حرفه ای و توسعه حرفه ای گرایی در روابط عمومی تاکید کرد.

در ابتدای این نشست همچنین محمد امامی مدیرعامل انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی به حاضران به نقش اساسی و مهم روابط عمومی ها در تحقق و گسترش همدلی و همزبانی ملت و دولت اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با گسترش دانش، بینش و مهارت‌های روابط عمومی و ارتقای شاخص‌های فعالیت حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها و تعامل شایسته روابط عمومی‌ها با انجمن‌ها و مجامع علمی، تخصصی و دانشگاهی ، امکان دستیابی به همدلی و همزبانی ملت و دولت فراهم شود.
 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199