شارا، زهرا بابازادگان: یکی از معروفترین مارکهای ارتباطات بازاریابی، هشتمین پیشبینی گرایشهای کلیدی خود را انتشار داد که به نحوی چشمگیر ذهنیت مصرف کنندگان و رفتار آنها را در سال آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد یا تحریک خواهد کرد.
طبق این پیشبینی، با وارد شدن تکنولوژی در همه چیز، از عینک گرفته تا جوراب و دوچرخه، همه چیز را هوشمندتر خواهیم دید و در اندازهگیری، هدایت و تحکیم جهان به ما کمک خواهد کرد. در عین حال، تلفنهای هوشمند اثر انگشت بالفعل ما خواهد شد زیرا به صورت کیف جیبی، کلید، مشاوران تندرستی و موارد بیشتر تکامل خواهد یافت و در واقع کل هویت ما در یک جای واحد جمع خواهد شد. این پیشبینی کانون توجه را بر امر سلامت، با دو گرایش مختلف، قرار داده افزایش آگاهی دربارۀ تأثیر فشار عصبی (استرس) و شادمانی بر رفاه و نیز نحوۀ پرداختن مؤسسات تجاری به آن را مورد بررسی قرار داده است.
گرایشهای دیگری که در گزارش مزبور آمده شامل موارد زیر است:
· همه چیز خرده فروشی است: امر خرید از فعالیتی که در فروشگاههای ملموس ظاهری یا به طور آنلاین انجام میشود به مبادلات ارزشی که به روشهای متعدد جدید و نوظهور میتواند صورت گیرد، تغییر حالت خواهد داد. از آنجا که همه چیز میتواند کانالی خردهفروشی باشد، عمدتاً به یُمن تکنولوژی موبایل، مارکهای تجاری باید از لحاظ محل و نحوۀ فروش کالا به نحوی روزافزون ابتکاری شوند.
·قدرت همتایی: از آنجا که بازارگاه همتا به همتا از لحاظ اندازه و ابعاد گسترش مییابد، و از حد کالاها فراتر رفته گسترۀ وسیعی از خدمات را در بر میگیرد، به نحو فزایندهای صنایع عمده را از مهماننوازی و آموزش برگردانده به سوی جهانگردی و حمل و نقل سوق میدهد.
·سیر از عمومی به سوی خصوصی: در عصری که زندگی عمومی کاهش مییابد و کمرنگ میشود، مردم روشهای مبتکرانهای برای ایجاد فضاهای خصوصی در زندگی خود مطرح میکنند. ما به جای آن که رسانههای اجتماعی فراگیر امروز و ابزارهای همصحبت شدن با یکدیگر را رد کنیم، از کلیه مزایای حفظ هویت پرشور دیجیتالی بهره میبریم و در عین حال تدریجاً پندارۀ جدیدی از خلوت و خصوصی بودن را برای قرن بیست و یکم تعریف و اداره میکنیم.
تکنولوژی جدید همچنان پیش میرود تا صحنۀ اصلی را در تصرف خود بگیرد
آن مَک (Ann Mack)، مدیر تعیین گرایشهای جیدابلیوتی، اظهار میدارد، “در پیشبینی ما راجع به گرایشهای مربوط به آیندۀ نزدیک، تکنولوژی جدید همچنان میرود تا صحنۀ اصلی را در تصرف خود داشته باشد، زیرا جابجاییهایی عمدهای را در رابطه با تحولات سرعت مافوق نور در موبایل، تکنولوژیهای اطلاعاتی و اجتماعی شاهد هستیم. بسیاری از گرایشهای ما نشان میدهد که چگونه مؤسسات تجاری حضور همه جانبۀ تکنولوژی در زندگی ما را تحریک و تسهیل یا با آن مقابله میکنند، و چگونه مصرف کنندگان به کشش آن واکنش نشان میدهند.”
گزارش جیدابلیوتی با عنوان “ده گرایش برای سال 2013” نتیجۀ تحقیقات پشت میزی کمی و کیفی است که در سراسر سال و برای این گزارش انجام میشود. این گزارش شامل دادههای واصله از تقریباً هفتاد برنامهریز جیدابلیوتی از بیش از بیست بازار و مصاحبه با متخصصیان و اثرگذاران بر بخشهای تکنولوژی، بهداشت و رفاه، خردهفروشی، رسانهای و علمی است.
باب جفری، رئیس و مدیر ارشد اجرایی جیدابلیوتی در سطح جهانی، اظهار داشت، “جیدابلیوتی نیاز به پیشبینی و مشارکت فعال در تغییراتی را که آیندۀ تجارت ما و مؤسسات تجاری ارباب رجوع ما را به طور بنیادی تعریف میکند، تصدیق میکنیم. پیشبینی سالانۀ گرایشها دقیقاً به ما کمک میکند که این کار را انجام دهیم. با چشمانداز جهانی که ایجاد کردهایم، فرصتهای جهانی در حال بروز را که میتوانیم از طرف فهرست چند ملیتی مارکهای تجاری روی آن سرمایهگذاری کنیم، شناسایی مینماییم.”
از جمله گرایشهایی که جیدابلیوتی در سال های گذشته پیشبینی کرده به این موارد اشاره میشود: “غذا به عنوان موضوع زیستمحیطی جدید” در سال 2012 (تأثیر محیط زیست بر گزینههای غذایی ما مورد توجه و نگرانی بارز و چشمگیر واقع میشود)؛ “دوری از تکنولوژی” در سال 2011 (تعداد هر چه بیشتری از مردم، حداقل به طور موقت، از سیستم خارج میشوند تا با تکنولوژی قطع ارتباط کنند)؛ “همه چیز بر مبنای مکان” در سال 2010 (انفجار خدمات مبتنی بر مکان یا مکانآگاهی که کسب اطلاعات از تلفنهای همراه را تسهیل میکند)؛ “جابجایی کوچک” در سال 2009 (جا به جایی از “هرچه بزرگتر بهتر” به همه چیز از خانهها به اتومبیلها به انبارها)؛ و “شفافیت اساسی” در سال 2008 (شعار “هیچ چیز برای پنهان کردن” در برخی رفتارهای آنلاین مشاهده میشود).
گزارش “ده گرایش برای سال 2013 را میتوانید در نشانی http://www.jwtintelligence.com مشاهده کنید.
——————————————————————————–
[1] شرکت JWT در سال 1864 توسط ویلیام جیمز کارلتون تأسیس شد. در سال 1877 جیمز والتر تامپسون (James Walter Thompson) شرکت را از کارلتون خرید و نام آن را به اسم خود تغییر داد و سپس آن را شرکت جی والتر تامپسون نامید. در سال 1987 گروه WPP (بزرگترین نهاد تبلیغات و روابط عمومی با نام اولیه Wire and Plastic Products) آن را در اختیار خود گرفت و در سال 2005 با راهاندازی مجدد آن، اسمش را به اختصار JWT گذاشت م
ترجمه: شارا: گروه مطالعات رسانه
|
نظر بدهید