دستورالعملی با چند نکته!

دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی – این دستورالعمل دارای نکات مثبت فراوانی بوده، اما تفاوت‌هایی نیز با دستورالعمل قبلی دارد که شرایط رسانه‌ها را در دسترسی به آگهی و حمایت‌های دولتی محدودتر می‌کند. محدودیتی که ظاهرا با هدف ارتقای رسانه اعمال شده است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی که  آبان‌ماه به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده بود برای اجرا به ادارات کل ارشاد استان‌ها ابلاغ شد.


این دستورالعمل دارای نکات مثبت فراوانی بوده، اما تفاوت‌هایی نیز با دستورالعمل قبلی دارد که شرایط رسانه‌ها را در دسترسی به آگهی و حمایت‌های دولتی محدودتر می‌کند. محدودیتی که ظاهرا  با هدف ارتقای رسانه اعمال شده است.


● به‌عنوان نمونه در این دستورالعمل حداقل ضریب کیفی روزنامه‌های سراسری  برای دریافت آگهی از ۴۰ به ۵۰ رسیده، البته در مقابل ضریب کیفی پایگاه‌های خبری کشوری کاهش یافته و از ۶۵ به ۵۰ تبدیل شده است.


¤ نکته جالب تخصیص حد نصاب کمتر برای روزنامه‌های منطقه‌ای و استانی است که ظاهرا این امتیاز ویژه برای تشویق روزنامه‌های سراسری برای تغییر گستره انتشار به منطقه‌ای و استانی (مهاجرت معکوس) و همچنین رونق رسانه‌های مکتوب در استان‌ها بوده است.


¤ البته در خصوص رسانه‌های مجازی باید دید چه شرایطی موجب شده است که رسانه‌های مکتوب با انبوه هزینه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مقابل پایگاه‌های خبری با ساختاری ارزان‌تر، مورد توجه بیشتر بوده‌اند.


● مورد دیگر اینکه اگر نشریه‌ای تبدیل به روزنامه سراسری شود یا اینکه صاحب امتیاز روزنامه‌ای عوض شود، تمام سوابق روزنامه صفر شده و می‌بایست ۳ سال بدون دریافت آگهی و حمایت‌های دولتی منتشر شود.


¤ ظاهرا گنجاندن این بند با هدف جلوگیری از خرید و فروش مجوز نشریات بوده که در متن قانون مطبوعات هم صراحتا به این موضوع اشاره شده است.


¤ فقط باید مراقب بود که پنهان‌کاری مدیریتی و نیابت‌سازی در برخی نشریات جایگزین شفاف‌سازی و صراحت و صداقت شود.


● موضوعات دیگری هم در این دستورالعمل درج شده که می‌توانست اصلاح شود، مثلا سایز نیازمندی (۳۵×۲۵) به‌عنوان سایز حداقلی برای انتشار روزنامه‌ها مصوب شده است.

به‌هر حال صدور این دستورالعمل را باید به فال نیک گرفت چرا که حتما دست‌اندرکاران آن از مشاوره با بدنه رسانه‌ای کشور سود جسته‌اند.

 

 

متن کامل: دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی

 

 

نظرات مندرج در این یادداشت الزاما نظر شارا نیست.

 

انتهای پیام/