در مصاحبه اختصاصی رییس هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی: نقش پر اهمیت روابط عمومی ها در ارتقاء سواد مالی موشکافی شد

کودکان در مدرسه درس های مختلفی می خوانند اما به ندرت مدارس به صورت رسمی کلاس های آموزش مالی برگزار می کنند. مهارت های اولیه مدیریت پول بسیار مهم هستند، چراکه افرادی که سواد مالی خوبی دارند بهتر می توانند به لحاظ مالی خود را اداره کنند و به نوبه خود تاثیر مثبتی نیز بر روی اقتصاد کشورشان بگذارند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| کودکان در مدرسه درس های مختلفی می خوانند اما به ندرت مدارس به صورت رسمی کلاس های آموزش مالی برگزار می کنند. مهارت های اولیه مدیریت پول بسیار مهم هستند، چراکه افرادی که سواد مالی خوبی دارند بهتر می توانند به لحاظ مالی خود را اداره کنند و به نوبه خود تاثیر مثبتی نیز بر روی اقتصاد کشورشان بگذارند.

تفاهم نامه ای که از طرف “ایپرا” با شرکت “اطلاع رسانی و خدمات بورس” امضا شد برای آن است که ما با جامعه مالی ایران ارتباط بهتری داشته باشیم و از نزدیک با این جامعه پویا، فعال و پر از ایده آشنا شویم.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، اسوتلانا استاوروا، رییس هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی به موشکافی رابطه میان روابط عمومی ها و تأثیر آن در بهبود سواد مالی پرداخت و گفت: کودکان در مدرسه درس های مختلفی می خوانند اما به ندرت به صورت رسمی کلاس های آموزش مالی در مدارس برگزار می شود. در حالی که مهارت های اولیه مدیریت پول بسیار مهم هستند، زیرا افرادی که سواد مالی خوبی دارند بهتر می توانند به لحاظ مالی خود را اداره کنند و به نوبه خود تاثیر مثبتی نیز بر روی اقتصاد کشورشان بگذارند.


وی ادامه داد: البته کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات در حوزه مالی می توانند نقش بسیار با اهمیتی در پر کردن این فضای خالی داشته باشند. این کارشناسان می توانند با تجهیز مدیران فردای جامعه به دانش مالی کمک کنند تا تصمیمات بهتری در جامعه کاری گرفته شود. در همین راستا ما در ایپرا صدها کمپین روابط عمومی در سراسر جهان برپا کرده ایم که برخی از آنان حتی از برنامه ای موسوم به “جی دابلیو ای” جایزه دریافت کرده اند. هدف این برنامه آموزش مخاطبان جوان در حوزه مدیریت مالی و مالیاتی، هزینه کرد عاقلانه، بودجه بندی، پس انداز، ارزیابی ریسک و از این قبیل است که نتایج اجرای این برنامه هم بسیار خوب ارزیابی می شود.


اسوتلانا استاوروا در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری روابط عمومی ها در توسعه اخبار موثق، به ذکر مثال هایی از کمپین های موفق جی دابلیو ای در سال ۲۰۱۸ پرداخت و گفت: این کمپین ها مثال های خوبی هستند از تلاش روابط عمومی ها که اخبار جذابی برای خبرنگاران و مخاطبان آنان تولید می کنند.


رییس هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی در این خصوص افزود: شرکت ایروفلات با طراحی یک برنامه درمان حیوانات خانگی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، یک هدف جدید برای سگ هایی گذاشتند که کار روزانه آنان جستجو برای مواد مخدر در فرودگاه های روسیه بود. با این برنامه روابط عمومی شرکت برند خود را تقویت کرد و در عین حال ارزش جدیدی نیز خلق کرد. این کمپین با جوایز بسیار ارزنده ای همراه شد. در کمپین دیگری که سال گذشته جایزه گرفت، شرکت تی ان تی برای مبارزه با طوفان های سخت برخی از مناطق فیلیپین برنامه ریزی هایی را انجام داد. این برنامه شامل ترکیبی از اطلاعات و سرگرمی ها بود که جوانان آسیب دیده از طوفان را سرگرم می کرد و در عین حال آموزش می داد که چگونه برای چنان طوفان هایی آماده شوند و جان دیگران را نجات دهند.


مقام عالی این نهاد بین المللی در ادامه به کمپین دیگر در دوبی اشاره کرد و افزود: در آن کمپین که بسیار نیز موفق بود بازی های ویدئویی کامپیوتری در اختیار ۲۴ میلیون نفر قرار داده شد تا بتوانند رفتارهای اجتماعی خود را بهبود ببخشند. این موارد نمونه هایی از کمپین های روابط عمومی بود که در سال گذشته موفق به کسب جایزه شدند.


رییس “ایپرا” در خصوص تفاهم نامه امضا شده با شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بیان داشت: این تفاهم نامه به این منظور منعقد شد که ما با جامعه مالی ایران ارتباط بهتری داشته باشیم و بهتر بتوانیم با جامعه فعال، پویا، جوان و پر از ایده ایران آشنا شویم. این تفاهم نامه در واقع مسیری است برای بازار سرمایه ایران تا بتواند از طریق ایپرا، تمامی جنبه های بازار خود را به جامعه جهانی معرفی کند. کارگاه هایی که من در تهران برای روزنامه نگاران برگزار کردم نیز بخشی از برنامه حضور من در تهران بود. این آموزش ها و کارگاه ها بسیار مورد استقبال روابط عمومی های ایرانی قرار گرفت.


رییس هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی تاکید کرد: گسترش روابط میان شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و ایپرا می تواند زمینه ساز انتقال دانش متقابل میان اعضای خارجی انجمن بین المللی روابط عمومی ها و اعضای ایرانی ایپرا و جامعه مالی این کشور شود که از طریق سمینار و وبینار صورت می گیرد.


وی در خصوص چالش های پیش روی متخصصان روابط عمومی گفت: امروز سرعت تولید اطلاعات در جهان بسیار بالاست و حدود ۷۰ درصد اطلاعات اولیه یک محصول معمولا از طریق اینترنت به مخاطبان منتقل می شود. از سوی دیگر همه این اطلاعات از طریق ابزارهای هوشمندی که همگی در اختیار دارند مانند گوشی های موبایل، یخچال های هوشمند و غیره به یکدیگر وصل می شوند. این حجم از داده ها و اطلاعات در هر ثانیه می تواند به تحلیل های جدیدی منجر شود.


استاوروا ادامه داد: تصور کنید اگر ما بتوانیم در هر لحظه متوجه شویم که مشتریان و خوانندگان چه خواست یا توقعی از محصولات، خدمات و خبرهایی که ما تولید می کنیم دارند چه انقلابی به پا می شود. برای ما، به عنوان متخصصان روابط عمومی، این به معنی یک شانس منحصر به فرد برای گرفتن ایده ها و بازخوردها است، که بسیار جالب تر و فراتر از روش پوشش رسانه ای است که تا به امروز به کار گرفته ایم. در حال حاضر ما از داده هایمان برای این استفاده می کنیم که حال و هوای مخاطبانمان را درک کنیم و موضوعی خاص را آن طور که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم. دنیای تکنولوژی و اطلاعات سبب خواهد شد تا ما بسیار فراتر دانش امروزمان برویم و خیلی سریع به اطلاعاتی دست یابیم که تا امروز فقط می توانستیم آن را حدس بزنیم.


این مقام مسئول در خصوص نقش رسانه های اجتماعی در روند کاری روابط عمومی ها گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده، حجم اطلاعات آنلاین تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵ برابر خواهد شد. این یعنی ۲۳ هزار گیگابایت داده که برای هر فردی روی کره زمین قابل دسترس است. این مقدار اطلاعات از اطلاعاتی که بشر استفاده کرد تا پا روی کره ماه بگذارد بسیار بیشتر است. این روند تغییر جدیدی ایجاد کرده که هر صنعتی را متحول می کند. ما نیز در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، خودمان را در میانه طوفانی از اطلاعات، تکنولوژی ها و فوران رسانه های اجتماعی و اقتصادی یافته ایم.


وی ادامه داد: در سالهای اخیر به مدد رسانه های اجتماعی ما شاهد تغییرات بنیادینی در روش های ارتباطی شرکت ها با مشتریانشان بوده ایم. به نظر می رسد که هر لحظه که پلک می زنید یک شکل جدید ارتباط به وجود می آیند که از ما متخصصان ارتباطات سبقت می گیرد. در حقیقت امروز تعداد خوانندگان و نویسندگان بسیار فراوان شده است. در این اوصاف اخبار جعلی نیز در فضای مجازی به سرعت شکل می گیرد و این روند در حال رشد است. تنها راهی که برای ما باقی مانده ارتباط مداوم، هدفمند و اخلاق مدار با مخاطبانمان است.