در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی/ نقش روابط‌عمومی اسلامی در ترویج بانکداری اسلامی بررسی می شود

  

شارا– دکتر غلامحسن تقی نتّاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با ارائه مقاله ای به دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به بررسی نقش روابط عمومی در ترویج بانکداری اسلامی پرداخته است. وی در سخنرانی خود در اولین روز برگزاری این کنگره  در روز ۱۹ آذرماه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع از نگاه یک مدیر ارشد در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

 

چکیده

 در چکیده این مقاله که توسط ایشان به دبیرخانه دائمی کنگره ارائه شده آمده است: بانکداری اسلامی که هم‌اکنون بیش از نیم قرن تجربه‌ی اجرایی و خدمت‌رسانی به مشتریان را در سطح جهان پشت سر گذاشته، همواره بر تحریم ربا به عنوان یک اصل کلی استوار بوده و با آن شناخته شده است. بانکداری اسلامی هم اکنون پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷ جهان، به عنوان یک گزینه‌ی مهم در کنار بانکداری متعارف مطرح و بیش از پیش مورد توجه مسلمانان جهان و حتی مردم سایر کشورها قرار گرفته و به همین دلیل روند توجه بانک‌های معتبر جهانی به آن رشد یافته است. البته خوب می دانیم که بانکداری اسلامی در جوامع سکولار و غربی که اعتقادی به مباحث و مسائل اسلامی ندارند و در واقع با نگاهی ابزاری برای تحقق «سود بیشتر» اجرا می‌شود  با نگاهی خاص مورد توجه است و به این معنا نیست که آن جوامع نیز به این اعتقادات رسیده باشند.

ازسویی روابط‌عمومی به عنوان یک دانش نوین که مأموریت برقراری ارتباط و پیوند وثیق میان سازمان‌ها با محیط اجتماعی آنها را به عهده دارد، می‌تواند نقشی بسزا و فعال در معرفی بانکداری اسلامی درسطح جهان و به ویژه در کشورهای اسلامی داشته باشد. ضرورت این نقش زمانی بیشتر مطرح می‌شود که تجربه‌ی بانکداری بدون ربا به عنوان گام نخست از بانکداری اسلامی را در کشور جمهوری اسلامی ایران در سه دهه‌ی گذشته مورد توجه قرار دهیم و به جایگاهی که هم‌اکنون این نوع از بانکداری در کشور ما  بدان دست یافته است توجه افزونتری روا داریم. از آنجا که نویسنده معتقد است بانکداری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه‌ی پیشرفت‌هایی که در عمل کسب نموده هنوز نتوانسته به جایگاه حقیقی خود به عنوان محور تثبیت نظام اقتصاد اسلامی دست یابد، مصرانه بر نقشی که دانش روابط‌عمومی در تئوری و عمل می‌تواند در ترویج آن به عهده گیرد تأکید دارد.

این مقاله در پی آن است که دانش روابط‌عمومی و قابلیت‌های کلیدی آن را به عنوان بستری مهم در ترویج بانکداری اسلامی در جهان امروز و انتقال پیام‌های حقیقی بانکداری اسلامی و شناساندن آن به عموم مردم و مشتریان نظام بانکی در کشورهای اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران نشان دهد و یافته‌های آن می‌تواند کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی را برای نقش‌آفرینی بیشتر در معرفی و گسترش بانکداری اسلامی ترغیب نماید.