شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون چندی پیش با شرکت AMI و روزنامه National Enquirer درگیری لفظی را آغاز کرد. بزوس این روزنامه را متهم کرد که برای ترامپ ماموریتهای مخفیانهای انجام می داده است.
سرانجام در همین هفته جاری، شرکت AMI به بزوس اخطار داد که اگر تحقیقاتش را متوقف نکند، عکسها و فیلمهای خصوصی او را منتشر خواهد کرد. اما مدیرعامل Amazon در اقدامی ناگهانی، تمام مکالمات و تهدیدات شرکت AMI را، در مقالهای منتشر نمود. او در این مقاله نوشت: <به جای آن که تسلیم تهدیدات بشوم، تصمیم گرفتم علیرغم اینکه میدانستم انتشار آن تصاویر باعث شرمساری و آبروریزی من میشود، تمام گفتهها و تهدیدات شرکت AMI را منتشر کنم>.
خانم دکتر آلیشیا کلارک روانشناس و نویسنده کتاب Hack You Anxiety روش بزوس را، در روبرو شدن و شاخ به شاخ شدن با آبروریزی بالقوه، بسیار کارآمد میداند و میگوید: <کار او عالی بود، چون کنترل شرایط را به دست گرفت و به جای سر فرود آوردن در مقابل تهدید به آبروریزی، با آن جنگید. این درس، به ویژه، برای نسل جوان و در عصر دیجیتال مهم است، چرا که آنها، بارها بازخورد به اشتراک گذاشتن عکسها، فیلمها و نظرات شخصیشان در اینترنت را، تجربه میکنند>.
دکتر اسکات گالووِی استاد رشته تحقیقات بازار در دانشگاه NYU، دیجیتالی شدن زندگیهای ما را، به خصوص در مورد نوجوانان، یک <بحران عمومی> میخواند. او میگوید در کنار یادآوری خطر به اشتراک گذاشتن زندگی خصوصی در اینترنت، باید به این کاربران بیاموزیم که چطور با تهدیدهایی که به آبرو و اعتبار اجتماعی آنها حمله میکنند، مبارزه نمایند.
دکتر کلارک میگوید هنگامی که چیزی یا کسی، آبرو و اعتبار اجتماعی ما را تهدید میکند، برای مبارزه و پیروزی بر آن، باید از چهار گام پیروی کنیم:
1 – کنترل روایت واقعه را به دست بگیرید
درست مانند بزوس، ما نیز میتوانیم با سرعت و صراحت، کنترل روایت آنچه روی داده را، در دست بگیریم و داستان را از زبان خودمان برای مردم بازگو کنیم.
2 – این شما هستید که درباره احساس تان تصمیم میگیرید
کلارک میگوید این شما هستید که به یک رویداد، قدرت میبخشید و آن را جدی یا شوخی میگیرید. او میگوید: <ما نمیتوانیم در مورد چیزی احساس بدی داشته باشیم، مگر آن که پیش از آن، پذیرفته باشیم آن چیز بد است. این ما هستیم که تصمیم میگیریم آیا یک چیز، باعث شرمساری و آبروریزی ما است یا نه>.
3 – از شوخطبعی استفاده کنید
کلارک توضیح میدهد که با اینکه کسی خود و شخصیت خود را جدی نگیرد، مخالف است؛ زیرا اگر به خود احترام نگذاریم، دیگران به ما احترام نخواهند گذاشت. اما او با به کارگیری شوخطبعی برای خنثی کردن تنش، موافق است و میگوید: <اگر خود شما، بتوانید به شرایط ناخواستهای که پیش آمده بخندید، به دیگران هم اجازه خواهید داد به آن بخندند، بدون اینکه حس ناخوشایندی وجود داشته باشد. این یک روش هوشمندانه است که میتواند برای از میان بردن تاثیرات ناخوشایند یک اتفاق، به کار گرفته شود>.
4 – اشتباه شما، شخصیت شما را تعریف نمیکند
اگر اشتباهی کردهاید – به کسی اعتماد کرده و عکسهای سلفی خود را به او فرستادهاید، یا حرفی زدهاید که نمیباید میزدید– پیش خودتان اقرار کنید که اشتباه کردهاید و از آن بیاموزید، اما به خاطر یک اشتباه، به ارزشهای وجودی و انسانی خودتان حمله نکنید و آنها را کتمان نکنید.
منبع: iranjavan
|
نظر بدهید