درس‌های بحران رهبری نایکی درباره فرهنگ محیط کار

مدیریت تغییر می‌تواند برای رهبران چالش‌برانگیز باشد، به خصوص زمانی که باید در دوران ناآرام به راهنمایی شرکت بپردازند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در ژوئیه ۲۰۲۱، در شانگهای چین، نمایی از فروشگاه بزرگ نایکی در شب با سایه‌های بسیاری از افراد مشاهده می‌شود. این تصویر نمادی از برند ورزشی آمریکایی است که به تازگی تغییرات رهبری مهمی را تجربه کرده است. انتصاب الیوت هیل به عنوان مدیرعامل جدید نایکی در سالی چالش‌برانگیز برای شرکت، نمونه‌ای برتر از جانشینی رهبری بدون ایجاد هرج‌ومرج داخلی یا اختلال در بازار محسوب می‌شود.

این انتقال رهبری بی‌نقص به ویژه اهمیت دارد زیرا کارکنان تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ شرکت دارند و می‌توانند موفقیت تغییرات رهبری را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعه‌ای که در مجله مدیریت استراتژیک منتشر شده، تأیید کرده است که زمانی که کارکنان از رهبری مدیرعامل رضایت دارند، ارتباط معکوس با اخراج مدیرعامل وجود دارد.

در زمان بحران سازمانی، ارتباط و گوش دادن به کارکنان و ذینفعان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همانطور که نایکی الگو بوده است. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به مشکلات غیرضروری در حفظ کارکنان شود. تحقیقات Gallup نشان داده است که تقریباً یک چهارم از ترک کارکنان می‌توانست با رسیدگی مدیران به مسائل شرکت، جلوگیری شود.

مارشال ترین، مشاور رهبری و مالک کسب‌وکار، می‌گوید: «وظیفه یک رهبر تعیین لحن و استانداردها در محیط کار است و رهبران قوی با الگو بودن، رهبری می‌کنند. رهبری مناسب می‌تواند به ساختن یک فرهنگ محیط کاری بهینه کمک کند که همه در رشد سازمان سرمایه‌گذاری می‌کنند. رهبری نامتناسب می‌تواند هرج‌ومرج، سردرگمی و کمبود مشارکت کارکنان ایجاد کند و در نتیجه به درآمد شما آسیب برساند.»

ترین اضافه می‌کند: «رهبر باشید که تیم خود را از طریق تلاش‌های خود برای ایجاد یک فرهنگ محیط کاری سالم الهام می‌بخشد. توانایی شما در مدیریت دوران سخت و شرایطی که نیاز به انتقال رهبری دارد، بهترین فرصت شما برای الگو بودن است. به یاد داشته باشید: تغییر بد نیست؛ بلکه فرصتی برای رشد است.»

تغییرات رهبری نایکی و مدیریت با وقار آن، بینش‌های ارزشمندی برای رهبران کسب‌وکار فراهم می‌کند. این نشان می‌دهد که شرکت‌ها باید در رویکرد رهبری خود چابک باشند، در زمان تغییر فصل‌ها قابل انطباق و در توانایی ایجاد فرهنگی نوآور که می‌تواند از مراحل انتقال عبور کند، خلاق باشند. بیایید سه درس از کتاب راهبردی رهبری نایکی را بررسی کنیم که صاحبان کسب‌وکار و رهبران سازمانی می‌توانند برای بهبود فرهنگ محیط کار و مدیریت تغییر استفاده کنند.

پیاده‌سازی انتقالات نرم که همه ذینفعان را در نظر می‌گیرد

هرگاه شرکتی تغییر می‌کند، بسیاری از افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این افراد ذینفعان هستند و می‌توانند مسیر موفقیت استراتژی پیاده‌سازی شده را تعیین کنند. نمونه‌هایی از ذینفعانی که فرهنگ و روحیه شرکت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مشتریان، کلاینت‌ها، کارکنان، اعضای هیئت‌مدیره، تامین‌کنندگان یا سهامداران هستند. بدون توجه به اندازه سازمان شما، ذینفعان جهت‌گیری شرکت را تعیین می‌کنند.

به همین دلیل، ایجاد اعتماد با کسانی که به موفقیت سازمان شما علاقه‌مندند، نقش مهمی در تضمین ثبات شرکت شما دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید، تلاش متمرکز برای اجرای انتقالی نرم است که دیدگاه ذینفعان را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، نایکی توانایی خود را در این زمینه با تصمیم‌گیری برای حذف ناگهانی جان دوناهو از شرکت به طور کامل نشان داد. در عوض، آنها او را تا ژانویه ۲۰۲۵ در شورای مشورتی نایکی نگه داشتند. این انتقال باعث کاهش اختلال و نشان دادن احترام به همه طرف‌های درگیر شد.

 شناخت فصل فعلی شرکت شما

مدیریت تغییر می‌تواند برای رهبران چالش‌برانگیز باشد، به خصوص زمانی که باید در دوران ناآرام به راهنمایی شرکت بپردازند. به همین دلیل، مهم است که حرفه‌ای‌ها فصل فعلی شرکت خود را شناسایی کرده و جهت‌گیری آن را مطابق با آن تنظیم کنند.

بسیاری از سازمان‌ها در استفاده از روش‌هایی که در فصل‌های قبلی موفق بوده‌اند، گیر می‌افتند و در نوآوری و انطباق با نیازهای فعلی بازار مشکل دارند. در حالی که گذشته حاوی درس‌های ارزشمندی برای آینده است، نباید تنها معیار موفقیتی باشد که راهبرد شرکت شما را هدایت می‌کند. این امر به ویژه برای نایکی صادق است، چرا که آنها تشخیص دادند در حالی که تخصص جان در دوران اوج پاندمی کووید-۱۹ ضروری بود، سبک رهبری او دیگر با فصل فعلی نایکی مطابقت ندارد. فصل‌های مختلف در کسب‌وکار نیاز به تنظیم سبک‌های رهبری دارند و این موضوع در نحوه مدیریت تغییر در نایکی به خوبی نشان داده شده است.

بازبینی رویکردهای موفق گذشته

یکی از مهارت‌های کم‌ارزش که بسیاری از شرکت‌ها نادیده می‌گیرند، بازبینی روش‌هایی است که قبلاً موفق بوده‌اند. برخی از دلایلی که این مهارت نادیده گرفته می‌شود شامل این باور است که این کار نشان‌دهنده کمبود خلاقیت، نبود پیشرفت یا شکست رهبری است. این دلایل کاملاً نادرست هستند. من معتقدم که بازبینی استراتژی‌هایی که قبلاً کار کرده‌اند، نمونه‌هایی از آنچه می‌تواند دوباره کار کند، با شرایط مناسب، هستند.

نایکی ضرورت بازگشت به استراتژی‌های کارآمد را با جایگزینی دوناهو با الیوت هیل، یک مدیر اجرایی سابق نایکی، نشان می‌دهد. هیل نه تنها سابقه مثبتی به عنوان رئیس سابق بخش مصرف‌کننده و بازار دارد، بلکه مسئول رشد شرکت در دوران او نیز بوده است. این مثال‌ها بیشتر نشان می‌دهند که سابقه موفقیت سازمان‌ها در رویکردهای قبلی، یک منبع ارزشمند از اطلاعات است.

هر تصمیمی که در رهبری کسب‌وکار می‌گیرید اهمیت دارد. چه یک مدیر اجرایی باشید و چه صاحب کسب‌وکار کوچک، با تصمیمات پیچیده و انتخاب‌های سخت روبرو خواهید شد. در اینجا، بازتاب یکی از درس‌های بحران رهبری نایکی می‌تواند در تصمیم‌گیری روش شما نقشی محوری داشته باشد. بدون توجه به اینکه صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید یا یک شرکت Fortune 500، این مشاهدات از کتاب راهبردی رهبری نایکی می‌تواند به شما در مدیریت تغییر سازمانی با اعتماد به نفس و قاطعیت کمک کند.

نویسنده: تاپسie واندن‌بوش، LMSW
منبع: Getty
تاریخ انتشار: ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴

انتهای پیام/

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR