متاسفانه در کشور ما طراحی سایت، عمدتا ملهم از طراحی سایت های غربی و بدون توجه به اصول روانشناسی رنگ ها و اصول روانشناسی طراحی، انجام می شود.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– یکی از وظایت روابط عمومی ها نظارت بر کیفیت طراحی سایت و اطمینان از اثربخشی آن برای مخاطبان است.
متاسفانه در کشور ما طراحی سایت، عمدتا ملهم از طراحی سایت های غربی و بدون توجه به اصول روانشناسی رنگ ها و اصول روانشناسی طراحی، انجام می شود. لذا در این یادداشت بر آنیم که نکاتی مهم را در خصوص طراحی لوگوی سایت های سازمان ها با تاکید بر سازمان های دولتی عنوان کنیم.
در طراحی لوگو چند مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است:
1. اندازه لوگو: اندازه لوگو بایستی متناسب با صفحه و حتی الامکان در ابعاد کوچکتر طراحی شود تا بارگزاری آن راحت تر باشد.
2. رنگ لوگو: برای رنگ پردازی لوگو بایستی رنگ زمینه سایت را در نظر داشت. همچنین باید به خاطر داشته که برای لوگوهایی که با فونت نستعلیق طراحی می شوند، از رنگ های گرم استفاده شود. استفاده از رنگ های فسفری و بسیار روشن نیز در لوگو مطلوب نیست.
3. خوانایی لوگو: بسیاری فکر می کنند لوگو بایستی به گونه ای خلاقانه طراحی شود که برای فهم آن بیننده از درک کافی برخوردار باشد. در حالیکه لوگو باید بسیار خوانا طراحی شود و خواننده بتواند به راحتی مضمون آن را به طور کامل درک کرده و به خاطر بسپارد.
4. زبان نوشتاری لوگو: برای سایت های فارسی از زبان فارسی و برای سایت های انگلیسی باید از زبان انگلیسی استفاده شود.
غیر از این موارد باید در نظر داشت که محل قرار گرفتن لوگو از اهمیت بسزایی برخوردار است. کارشناسان روابط عمومی بایستی آگاه باشند که محل قرار گرفتن لوگو مساله ای کاملا علمی است و سیاست های سازمان تا حدی در آن تاثیر دارد.
بهترین مکان در هر سایتی از نظر دیده شدن، بالا سمت چپ است. روانشناسان پس از قرار دادن دوربینی برای اسکن حرکت چشم بر روی مانیتور به این نتیجه رسیدند که بیشترین تحرک چشم روی صفحه مانیتور در قسمت بالا سمت چپ می باشد.و از آنجا که لوگو مهمترین بخش سایت است و می تواند برند شما را در ذهن خواننده حک کنی، اولویت محل قرار گرفتن آن در سایت، بالا سمت چپ است.
اما در این بین سیاست های سازمان و عناصر زیبایی شناختی نیز در سایت بر این مهم تاثیر می گذارند. در این زمینه سایت ها به دو دسته تقسیم می شوند:
1. سایت ها با هدف جذب تبلیغات
2. سایت های غیر وابسته به تبلیغات
سایت هایی که با هدف جذب تبلیغات فعالیت می کنند، عمدتا برای تبلیغات بنری در قسمت بالا سمت چپ فضایی را خالی کرده و به تبلیغات بنری شان اختصاص می دهند. این سایت ها باید لوگوی خود را در بالا سمت راست کار کنند.
سایت هایی که به تبلیغات وابستگی ندارند به دو دسته تقسیم می شوند:
1. سایت هایی با تراز دو طرف
2. سایت های بدون تراز دو طرف
سایت هایی که عناصردر دو طرف آن در حالت موازنه قرار دارند و در عین حال تمایلی به جذب تبلیغات برای هدر سایت ندارند، بایستی لوگو را در بالا و وسط سایت قرار دهند.
سایت هایی که در دو طرف آنها توازن برقرار نیست، بایستی لوگو را در بالا سمت چپ کار کنند تا لوگویشان بیشتر در معرض دید قرار گیرد.
با این همه ما در سایت های فارسی چالشی جدی بر سر قرار گرفتن محل لوگوی سایت داریم. چراکه برخی صاحبنظران معتقدند به دلیل جهت نوشتار زبان فارسی (که از راست به چپ نوشته می شود)، بایستی در همه حالت ها لوگوی سایت در بالا سمت راست قرار گیرد.با این همه، هنوز کسانی که می خواهند برند خود را بیشتر در ذهن مخاطبان شان ماندگار کنند، بایستی که آن را در بالا سمت چپ قرار دهند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظر بدهید