داستان‌سرایی بصری

داستان سرایی بصری برای یک عکاس روشی است که می‌تواند داستان خودش را با استفاده از یک مجموعه عکس و یا حتی یک عکس بیان کند. در مجموعه عکس‌ها تصاویر به گونه‌ای ترتیب‌گذاری شده‌اند که هوش و احساسات مخاطب را تحت تاثیر بگذارند.

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| داستان سرایی بصری (یا انتقال حجم زیادی از اطلاعات توسط یک راهنمای بصری ساده) هزاران سال است که تبدیل به یکی از اصول بنیادی بازاریابی و جذب مخاطب شده است. درست است که این روش خیلی قدیمی است ولی همچنان کاربرد خودش را حفظ کرده است. با استفاده از این تکنیک شما می‌توانید بدون به زبان آوردن کلمه‌ای، حجم زیادی از اطلاعات را به مخاطب خود منتقل کنید.

در عکاسی با عباراتی مانند مقاله تصویری و یا داستان تصویری به داستان سرایی بصری اشاره می‌شود و بین عکاس‌ها از رواج بالایی برخوردار است. اگر مجله‌هایی مانند نشنال جئوگرافیک را مطالعه کرده باشید، مطمئنا چندین بار نمونه‌هایی از داستان‌سرایی را مشاهده کرده‌اید.


به صورت ساده، داستان سرایی بصری برای یک عکاس روشی است که می‌تواند داستان خودش را با استفاده از یک مجموعه عکس و یا حتی یک عکس بیان کند. در مجموعه عکس‌ها تصاویر به گونه‌ای ترتیب‌گذاری شده‌اند که هوش و احساسات مخاطب را تحت تاثیر بگذارند.


۶ اصل بنیادینی که در ادامه مشاهده می‌کنید در صورتی که تازه با مفهوم داستان سرایی بصری آشنا شده باشید می‌تواند برای شما خیلی مفید باشد.

۱- برنامه‌ریزی هوشمندانه
برنامه ریزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های داستان‌سرایی بصری است. شما باید از قبل درمورد اینکه چطور می‌خواهید داستانی که در ذهنتان دارید را روی کاغذ بیاورید برنامه‌ریزی کنید. پروسه برنامه‌ریزی باید شامل انتخاب موضوع، تحقیق درباره آن و برنامه‌ریزی عکس‌ها باشد. این عکس‌ها باید گوناگون باشند و از لحاظ بصری نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشند. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای انتقال واضح‌تر پیام خودتان باید نمادهایی را در تصویر خودتان بگنجانید.


معمولا هنگام عکاسی نمی‌توانید دقیقا به شکلی که برنامه‌ریزی کرده بودید عکس بگیرید. با این‌حال در ذهن داشتن این ترتیب می‌تواند شما را از آشفتگی به دور نگه دارد و باعث شود بتوانید داستان خودتان را در زمان کمی ویرایش کنید.

۲- تک عکس در مقابل مجموعه عکس
یک عکاس با مجموعه عکس می‌تواند داستان خودش را انتقال دهد یا تک عکس؟ از آن‌جایی که جواب این سوال به موضوع داستان سرایی بصری بستگی دارد پاسخ دادن به آن کار ساده‌ای نیست اما بهتر است به یاد داشته باشید که تک‌عکس‌ها فقط بخشی از واقعیت هستند زیرا غیرممکن است که بتوانید همه‌ چیز را با یک عکس تعریف کنید. تک عکس ممکن است از قدرت بسیار بالایی برخوردار باشد اما فقط بخشی از یک تصویر بزرگتر است.


در طرف مقابل یک مجموعه عکس به مخاطب این امکان را می‌دهد که هرکدام از تصاویر را به صورت مستقل پردازش کند و تمام تصاویر را به هم متصل کند تا به یک خط داستان یکپارچه برسد. اولین و آخرین عکس یک مجموعه عکس از بیشترین اهمیت برخوردارند زیرا باید به اندازه‌‌ای قوی باشند که بتوانند توجه مخاطب را به صورت کامل جلب کنند.

۳- احساسات قوی
مهم نیست تصاویر شما از لحاظ خصوصیات فنی تا چه اندازه قدرتمند هستند؛ تا زمانی که این تصاویر نتوانند تاثیر احساسی قدرتمندی روی مخاطب بگذارند از لحاظ داستان سرایی بصری کاملا بی ارزش هستند.


نیازی نیست که در تمامی تصاویر یک انسان یا رابطه انسانی حضور داشته باشد تا بتوانند از لحاظ احساسی قوی باشند. در واقع این تصاویر می‌توانند منظره، آبستره یا هرچیز دیگری باشند. تنها چیزی که مهم است این است که بتوانند احساسات قدرتمندی در مخاطب برانگیخته کنند. علاوه بر برانگیختن احساسات مخاطب داستان سرایی بصری باید با معنی نیز همراه باشد. معمولا این بخش سخت‌ترین بخش داستان سرایی بصری است چون به ما اجازه نمی‌دهد فقط عکس‌های رندم زیبا بگیریم. این لایه‌های عمدی معنا باید شاخص اصلی ما برای انتخاب و مرتب‌سازی تصاویر برای داستان باشد.

۴- در داستان سرایی بصری به دنبال تنوع باشید
همه تنوع را دوست دارند! از آن‌جایی که نمی‌خواهید حوصله مخاطبین خودتان را سر ببرید و باعث شوید که مهارت‌های داستان سرایی بصری شما را ضعیف بدانند، باید با ارائه تصاویر متنوع تخیل آن‌ها را به چالش بکشید. تمرکز کردن روی یک نوع عکس نمی‌تواند تمام داستان را به خوبی انتقال دهد. شما باید به جزئیات توجه کنید و درمورد سبک عکاسی و اولویت‌های زیبایی‌شناختی خودتان کاملا انعطاف‌پذیر باشید.


برای اینکه قادر باشید یک داستان را به صورت کامل انتقال دهید باید از عکاسی پرتره، عکاسی منظره، عکاسی انتزاعی، تصاویر واید، اکشن و… استفاده کنید.

۵- اصالت داشتن
ممکن است به نظر برسد که اصالت یک مفهوم مبالغه‌آمیز باشد اما در داستان سرایی بصری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خیلی سخت است که یک سناریو اصیل ارائه کنید که بتواند مخاطبانتان را واقعا تحت تاثیر قرار دهد. در واقع ساخت یک تصویر منحصر به فرد با وجود میلیاردها تصویری که این روزها در دسترس عموم است کار خیلی سختی است. اما تلاش کردن برای دستیابی به اصالت و جدا بودن از جمعیت تمرین بسیار خوبی است و کمک زیادی به شما می‌کند.

۶- ساختار داستانی
یک داستان بر سه قسمت شروع، میانه و پایان استوار است. همین قانون برای داستان سرایی بصری نیز صدق می‌کند. اگر می‌خواهید یک مجموعه عکس را شروع کنید می‌توانید تلاش کنید یک ساختار داستانی را بترتیب وقوع بسازید. مانند یک فیلم، مقاله تصویری شما باید یک تصویر آغازین، یک تصویر سازماندهی‌شده، تصاویر ترتیبی و تعاملی و تصویر پایانی داشته باشد.


اگر می‌خواهید یک مجموعه عکس تجربی‌تر داشته باشید می‌توانید به این قوانین توجهی نکنید ولی حتما باید یک ساختار داستانی مینیمال داشته باشید که مخاطبان خودتان را با استفاده از آن هدایت کنید.
 

منبع: nooriato.com