داده و آمار، پیش‌نیاز بهره‌مندی از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی

در عصر هوش مصنوعی مولد، داده و آمار نقشی مهم‌تر از گذشته در روابط‌عمومی ایفا می‌کنند. ازآنجایی‌که تا زمان انتشار این متن، آمار دقیقی از وضعیت استفاده از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی وجود ندارد، تهیه گزارشی بر اساس روندها و دانش عمومی مخاطبان در مورد کاربردهای برتر هوش مصنوعی مولد در حوزه روابط‌عمومی اقدامی مؤثر و قابل‌تقدیر است.

پروفسور علی‌اکبر جلالی

رییس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو
استاد مهمان دانشگاه مریلند

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در کتاب یافته‌های نظرسنجی «بررسی وضعیت هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی ایران»، پروفسور علی‌اکبر جلالی، رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو و استاد مهمان دانشگاه مریلند، در مقدمه خود به اهمیت داده و آمار در بهره‌مندی از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی اشاره می‌کند. وی می‌گوید:


«در عصر هوش مصنوعی مولد، داده و آمار نقشی مهم‌تر از گذشته در روابط‌عمومی ایفا می‌کنند. ازآنجایی‌که تا زمان انتشار این متن، آمار دقیقی از وضعیت استفاده از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی وجود ندارد، تهیه گزارشی بر اساس روندها و دانش عمومی مخاطبان در مورد کاربردهای برتر هوش مصنوعی مولد در حوزه روابط‌عمومی اقدامی مؤثر و قابل‌تقدیر است. نتایج به‌دست‌آمده در این گزارش بسیار ارزشمند بوده و راه آینده را در بهره‌مندی از این فناوری نوظهور در تهیه یک استراتژی مناسب در روابط‌عمومی‌ها برای استفاده بهتر از آن را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی مولد می‌تواند در خدماتی مانند، ایجاد محتوا، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، نظارت و تجزیه‌وتحلیل رسانه، نوشتن سخنرانی و پیام‌رسانی، مدیریت تعامل با مشتری، مدیریت بحران، شخصی‌سازی و هدف‌گذاری و زیرمجموعه‌های آنها تأثیر بزرگی داشته باشد. با اندازه‌گیری و سنجش آماری به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد و مقایسه آن با عملکرد گذشته روابط‌عمومی، می‌توان میزان تأثیرگذاری آن را درک کرد.


آمارها نقش حیاتی در جوانب مختلف زندگی انسانی ایفا کرده و درک ارزشمندی از وضعیت و راهنمایی در تصمیم‌گیری ارایه می‌دهند. آمارهای مرتبط با حوزه‌های اقتصاد، سلامت، آموزش، رفاه اجتماعی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، نفوذ اینترنت و بسیاری از حوزه‌های دیگر، ابزاری مهم برای اندازه‌گیری عملکرد، وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف هر حوزه است.


هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی‌ فرصت‌های جدیدی را به‌وجود آورده که درگذشته وجود نداشته و یا به دلیل فنی و زیرساختی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امکان انجام آن نبوده است. به‌عنوان‌نمونه، هوش مصنوعی مولد در مواردی مانند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه مدل‌های یادگیری ماشینی که نیاز به حجم زیادی داده برای آموزش بهینه دارند فرصت جدیدی به وجود آورده که قبلاً وجود نداشته است.


البته مواردی هم وجود دارد که باید در استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی‌ها حتماً به آنها توجه شود. مواردی از جمله، اعتبارسنجی و آزمون برای اطمینان از خروجی ارایه شده از هوش مصنوعی، تعادل و انصاف و توجه به تعصبات در کیفیت و تحلیل آماری داده، اعتماد در تصمیم‌گیری در پذیرش و یا رد پیشنهاد هوش مصنوعی، یادگیری و بهبود مداوم در درک استفاده درست از هوش مصنوعی، استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی، شفافیت و مسئولیت از موارد اساسی است که باید موردتوجه باشد.

به سهم خود به‌عنوان یک شهروند، از مدیران و دست‌اندرکاران تهیه این گزارش ارزشمند در مؤسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی ایران تشکر می‏‌کنم و قدردان زحمات جناب آقای دکتر مهدی باقریان و همراهان ایشان هستم».

انتهای پیام/