خلاقیت در شعارهای تبلیغاتی/ قسمت دوم

حسن خسروی – مدرس دانشگاه – در خلال سال های 2005 و 2006 میلادی سروصدای زیادی نسبت به کیفیت پایین محصولات ساخت چین در سراسر دنیا شد. به حدی که تاثیر نامطلوبی بر رشد اقتصادی و کاهش شدید علایق مردم بویژه اروپا نسبت به مصرف کالاهای چینی گردید و اینها همه در حالی است که قرار بود در سال 2008 میلادی بازی های المپیک در چین برگزار شود.

نگارش وتحقیق: حسن خسروی – مدرس دانشگاه – مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
عضو انجمن روابط عمومی ایران – عضو انجمن متخصصان روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) اجازه دهید مثال دیگری بزنم. در خلال سال های 2005 و 2006 میلادی سروصدای زیادی نسبت به کیفیت پایین محصولات ساخت چین در سراسر دنیا شد. به حدی که تاثیر نامطلوبی بر رشد اقتصادی و کاهش شدید علایق مردم بویژه اروپا نسبت به مصرف کالاهای چینی گردید و اینها همه در حالی است که قرار بود در سال 2008 میلادی بازی های المپیک در چین برگزار شود.

 

روابط عمومی دولت چین پس از کش و قوس های فراوان به این نتیجه رسید که باید بطور خلاقانه به گونه ای کار تبلیغاتی کند که محبوبیت از دست رفته کالاهای چینی لااقل برای ایام برگزاری المپیک برگردد. این شد که روابط عمومی دولت چین یک آگهی مناقصه بین المللی منتشر کرد مبنی بر اینکه چگونه محبوبیت کالاهای چینی را بازیابی کنیم؟ یک شرکت روابط عمومی انگلیسی برنده مناقصه می شود و بلافاصله کار خلاقانه خود را آغاز مین ماید. این شرکت بعد از حدود یکسال مطالعه میدانی و فنی حرفه ای، یک تیزر تبلیغاتی یک دقیقه ای می سازد که دارای پنج بخش یا اپیزود می باشد.

 

در اپیزود اول یک دونده سیاهپوست آمریکایی به نمایش گذاشته می شود که دوربین ابتدا از روی صورت او شروع به حرکت می کند تا به کفش کتانی دونده می رسد. کنار کفش کتانی دونده سیاهپوست آمریکایی نوشته شده بود: made in china ساخت چین. در صحنه بعدی یک نمایشی از آخرین مدل های لباس که در فرانسه برگزار می شود به تصویر کشیده می شود که در نهایت در پایین لباس یکی از این مدل های معروف نوشته شده: . made in china ساخت چین. همینطور تمام پنج قاره دنیا به نحوی به تصویر کشیده شده و گفته می شود که آن کالا ساخت چین است.

 

در پایان تصاویر این جمله بر روی صفحه نقش می بندد که : chinese goods world goods. یعنی کالای چینی، کالای جهانی. این آگهی تبلیغاتی خلاقانه در تمام دنیا به نمایش گذاشته می شود و پس از مدتی کارشناسان آن شرکت تبلیغاتی می روند در بین مردم و نظر سنجی انجام می دهند و جالب است که مطالعات نشان می دهد که این آگهی و تبلیغ توانسته بیش از 67 در صد عملکرد مثبت داشته باشد و این گونه بود که کشور چین توانست المپیک چین را با موفقیت اقتصادی برگزار نماید: یعنی سودآوری بیشتر در عرصه کسب وکار.

ادامه دارد…