خلاقیت؛ حلقه مفقود این روزهای حوزه رسانه بویژه روابط عمومی ها …

فرشید نادریان – فعال حوزه رسانه، ارتباطات و از مدیران روابط‌عمومی کشور – وجود خلاقیت در رسانه و خصوصا روابط عمومی ها به تنهایی می تواند زمینه ساز ایده پردازی به‌همراه چاشنی اصالت و ناب بودن تفکر و نیز کارآمدی این عرصه شده، هر چند توجه به این نکته ضرورت دارد که تلاش خلاق با نتایج خلاق متفاوت بوده، زیرا تلاش خلاق مشتمل بر ایده هایی است که ایجاده شده اما هنوز بصورت اجرایی در نیامده پس در می بابیم که می باید بدنبال تلاش خلاقانه برای دستیابی به نتایج خلاقانه در حوزه ارتباطات، رسانه و بصورت خاص روابط عمومی ها پویا باشیم.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| فعالیت در حوزه رسانه و ارتباطات بی شک شیوه ها و روش های متخص خود را می طلبد که می بایست این امور به تدریج بروز رسانی شده تا بدین شکل بتواند جذابیت خود نزد مخاطبین را حفظ و جایگاه کسب شده در جوامع را فزونی بخشیده و اعتماد محوری را که از اجزای جدا ناشدنی این عرصه است را تقویت و گاه بر سطح آن بیفزاید.


بدون شک خلاقیت عنصریست که در عرصه ارتباطات اجتماعی نقش تأثیر گذار و انکار ناپذیری را ایفا می نماید و بهره گیری از این عنصر در کنار ابتکار ،تفکر و نگرش درست می تواند زمینه ساز اقدام مطلوب و به سبب آن حفظ موقعیت رسانه و نیز حرکت رو به رشد در این حوزه شود.


اما متاسفانه در گام های اجرایی رسانه ها و بصورت خاص روابط‌عمومیها کمتر نشانی از خلاقیت و نوآوری در این روزها که این امر بصورت ویژه برای نفوذپذیری از باب انجام وظایف ذاتی آنها بسیار مفید فایده می باشد، شاهد هستیم و فعالیت های رونوشتی، این حوزه را دچار چالش های بسیار در عدم بازخورد های عملکردی آنها نموده است.


حوزه رسانه با پیدایش تکنولوژی های نوین در حوزه ارتباطات بی شک می بایست از عناصر ذاتی خود که بدین سان آن را بعنوان ابزاری نفوذپذیر و تأثیرگذار در جوامع معرفی کرده بدرستی و بشکل اصولی استفاده نماید، زیرا عناصری چون خلاقیت، ابتکار و علاقمندی عواملی است انکار ناپذیر در تحقق اهداف در این عرصه و بدان کمتر توجه شده است.


چرخش های متداول نگرشی و الگوپذیری های مجاز محور، عدم پذیرش تعهدات کار و صدها بستر دیگر از این دست در حوزه رسانه و بصورت ویژه روابط عمومی ها بدانجا رسیده که بجز در موارد خاص و در سطوح بالا و یا بصورت انگشت شمار گاها موجودیت این حوزه را نفی کرده و حتی نبودن آن را در سیستم ها بدون آسیب قلمداد می کند.


حال آنکه بایست به این امر نیز آگاه بود که وجود خلاقیت در رسانه و خصوصا روابط عمومی ها به تنهایی می تواند زمینه ساز ایده پردازی به‌همراه چاشنی اصالت و ناب بودن تفکر و نیز کارآمدی این عرصه شده، هر چند توجه به این نکته ضرورت دارد که تلاش خلاق با نتایج خلاق متفاوت بوده، زیرا تلاش خلاق مشتمل بر ایده هایی است که ایجاده شده اما هنوز بصورت اجرایی در نیامده پس در می بابیم که می باید بدنبال تلاش خلاقانه برای دستیابی به نتایج خلاقانه در حوزه ارتباطات، رسانه و بصورت خاص روابط عمومی ها پویا باشیم.