خطاهای بزرگ روابط عمومی

ریوا لسونسکی – شاید شما فکر کنید که در حوزه رسانه اجتماعی، روابط عمومی نقشی در برنامه های بازاریابی شما ایفا نکند. اگر چنین است بازنگری کنید. در واقع، در این حوزه، خطاهای روابط عمومی می تواند کسب و کار شما را، صرف نظر از این که چه محصول و خدماتی ارائه می دهید، بسیار سریع تر از پا درآورد.

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| دیتریچ، موسس و مدیرعامل آرمنت دیتریچ، یک موسسه ارتباطات بازاریابی یکپارچه، و نویسنده وبلاگ روابط عمومی و بازاریابی اسپین ساکس است و می داند که میان یک استراتژی درخشان روابط‌عمومی و استراتژی که به یک فاجعه تبدیل می شود، فاصله اندکی وجود دارد.


برای حصول اطمینان از موفقیت آمیز بودن آن، خود آن را انجام ندهید و از این خطاهای رایج پرهیز کنید:


1. اولویت ندادن به روابط عمومی

 

 بسیاری از شرکت های نوپا در مرحله آخر به روابط عمومی فکر می کنند، یعنی در حدود دو ماه پیش از افتتاح. در بیشتر موارد، روابط عمومی باید حداقل یک سال و حداکثر شش ماه پیش از افتتاح یک کسب و کار شروع به فعالیت نماید. اگر تا زمان افتتاح صبر کنید، تا سه یا چهار ماه پس افتتاح، هنوز کسی از کسب و کار شما خبر نخواهد داشت و در دنیای امروز، آن زمان ممکن است بسیار دیر باشد.


2. قرار دادن تمام مسئولیت ها بر عهده روابط عمومی

 

روابط عمومی فعالیتی مشترک است. باید برای برقراری روابط تلاش کنید. فکر نکنید تنها به این دلیل که روابط عمومی پیوندهایی با تاثیرگذاران مورد نظر شما دارد، می تواند جادو کند و ظرف چند روز شما را در مقابل افراد مناسب قرار دهد.


3. کمک نگرفتن

 

 برای تنظیم استراتژی نیاز به مشورت با متخصصان روابط عمومی خود دارید. زمانی که انتقاد یا نظرات منفی درباره کسب و کار شما به گوش برسد، در دنیای 24 ساعته و 7 روز هفته امروز باید همواره پاسخی آماده داشته باشید. دست کم یک برنامه غیررسمی مقابله با بحران داشته باشید که 5 عامل پیش بینی، موقعیت، جلوگیری، برنامه ریزی و نگهداری را در خود داشته باشد.


4. غیرقابل انعطاف بودن

 

 کسب و کار شما کودک شماست. همه چیز آن در نظر شما افتخارآمیز است. اما یک متخصص روابط عمومی می داند چگونه درباره کسب و کار شما بنویسد تا جلب نظر نماید و میزان آگاهی نسبت به کسب و کار شما افزایش پیدا کند.


6. خودداری از شنیدن انتقادها، نصایح و بازخوردها

 

 رسانه اجتماعی نحوه دریافت بازخورد را برای کسب و کارها تغییر داده است. اما شما باید علاقمند به شنیدن و گنجاندن آنچه می بینید و می شنوید باشید. یک متخصص برون سازمانی روابط عمومی می تواند شما را در گوش دادن، نظارت و جذب کردن یاری کند.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)