خرابکاری در محتوای ویکیپدیا

آیا صنعت روابط عمومی نفوذ در ویکیپدیا را می خرد؟ – ویکیپدیا نام یک شرکت روابط عمومی در تگزاس را اعلام کرد که بر مبنای تحقیقات به عمل آمده اسپین داکترها و «ساک پاپت ها»ی آن شرکت بیشرمانه در ورودی های سایت دستکاری کرده اند.

ویکی پدیا اعلام کرد: شرکت روابط عمومی تگزاس، خرابکار عمده محتوای ویکیپدیا


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) ویکیپدیا نام یک شرکت روابط عمومی در تگزاس را اعلام کرد که بر مبنای تحقیقات به عمل آمده اسپین داکترها و «ساک پاپت ها»ی آن شرکت بیشرمانه در ورودی های سایت دستکاری کرده اند.


به گزارش سرویس ترجمه شارا، دایره المعارف رایگان، که حاوی بیش از 30 میلیون مقاله نویس داوطلب در نزدیک به 290 زبان است، وکلای ویکیپدیا پس ازاینکه دریافتند بالغ بر 300 اکانت جعلی – با استفاده از هویت های اشتباه- اقدام به تولید محتوای اشتباه کرده اند، پیش بینی کردند که این می تواند کار یک شرکت روابط عمومی باشد.


متئو راث، یکی از سخنگویان بنیاد ویکیمدیا، سازمان خیریه ای که مسئول سایت است، گفت شرکت روابط عمومی ویکی با اطلاعیه قانونی به توقف و دست کشیدن از اقداماتش هشدار داده شده است. این شرکت روابط عمومی همچنین اعمال میت پاپتری را محکوم کرده، که افرادی با هویت های نامشخص را به ویکیپدیا دعوت کرده و از آنها خواسته است که در بحث ها مشارکت کنند و از طرف مدعو حمایت کنند.


در نامه ای از وکلای ویکیپدیا، کولی ال ال پی، بنیاد به شرکت روابط عمومی ویکی هشدار داد: «ما به این عقیده رسیدیم که بر اساس شواهد تا امروز، عوامل شرکت شما با ساک پاپتری یا میت پاپتری تعامل کرده تا مقالاتی با منابع بی اساس بنویسند چراکه آن نویسندگان برای آن مقالات پول دریافت کرده اند.»


بنیاد ویکیمدیا اعلام کرد ویرایش کاذب از صفحات خود را که برای آنها پول پرداخته شده است در ماه اکتبر رسیدگی خواهد کرد. در یک بیانیه در آن زمان، سو گاردنر، مدیر اجرایی بنیاد ویکیپدیا، اذعان کرد که قربانی فعالیت های هماهنگ در صفحات برای انگیزه های تجاری و سایر انگیزه ها بوده است. وی افزود: «بالغ بر صدها مورد استفاده ناصحیح از ویکیپدیا برای درج اطلاعات شرکت ها و محصولات را مشاهده می کنیم که این موارد نقض سیاست های ویکیپدیا به شمار می رود.»


بنیاد برخی از 250 حساب ساختگی را مسدود و ممنوع کرد. خانم گاردنر افزود: «هدف ما این است اطلاعات قابل اعتبار و طبیعی برای خوانندگان مان تولید کنیم و هر چیزی که در این هدف اخلال ایجاد کند، مساله ای جدی تلقی می شود.»


این رسوایی ضربه شدیدی به اعتبار ویکیپدیا زده که در سال 2001 توسط جیمی ولز و لاری سانگر راه اندازی شد. شایعه گروه ساک پاپتری با داستان های آنلاینی از قبیل آنچه دیلی داتز با عنوان «نبرد برای نابودی ویکیپدیا توسط بزرگترین ارتش ساک پاپت» منتشر کرد یا مقاله وایز با عنوان «آیا صنعت روابط عمومی نفوذ در ویکیپدیا را می خرد؟» آغاز شد.


در جریان تحقیقات بنیاد ویکیمدیا و ممنوعیت هایی بر روابط عمومی ویکی اعمال شده است اما وکلای این بنیاد ادعا می کنند شرکت روابط عمومی همچنان فعالیت های خود را برای ارائه ویرایش حساب مشتریان اعمال می کند.


منبع: http://www.independent.co.uk/news/media/online/wikipedia-names-texas-pr-firm-over-false-manipulation-of-site-entries-8952624.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)