شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || به عنوان خبرنگاری که سالها در ونزوئلا کار کرده، Jean-Baptiste Mouttet، ژان باتیست موته، روزنامهنگار فرانسوی، شاهد بیاعتمادی مردم نسبت به رسانهها بوده است. او میگوید: «بسیاری از خوانندگان به من اعتماد نداشتند، زیرا من از شکنجه و سیاستهای اقتصادی مینوشتم.»
وقتی Mouttet موته در نشستهایی در فرانسه در مورد ونزوئلا سخنرانی میکرد، متوجه شد که میزان بیاعتمادی مخاطبان به او در قیاس با میزان بیاعتمادی آنها نسبت به نوشتههای وی کمتر است. او علت این اعتماد بیشتر را ویژگی زنده بودن این نشستها میداند. به گفته وی این نشستها بسیار خوب پیش رفت، چون مخاطبان میدانستند که منابع وی چه کسانی هستند و خود او به عنوان خبرنگار چه کرده است.
موته همچنین متوجه شد که وقتی صحبت از رسانههای عمده میشود، حتی دوستانش هم با آنها فاصله حس میکنند.
او میگوید: «برای مثال، آنها برای خواندن روزنامه مشهور Le Monde (لوموند) اعتماد به نفس کافی نداشتند. شکل چاپ و صفحهآرایی، میتواند احساس نخبهگرایانه و نگاهی از بالا به پایین را القاء کند و ترسناک باشد.» وی میافزاید: «این فکر به سرم زد که چگونه میتوانم آنها را آگاه کنم و به جایی دعوت کنم که بتوانیم هنگام صرف نوشیدنی، در مورد اخبار هم صحبت کنیم، چرا که این، کار را آسانتر میکند.»
امروز، بیش از نیمی از مردم فرانسه، به اخباری که دریافت میکنند شک دارند؛ و تردید نسبت به جانبداری و استقلال خبرنگاران، از عوامل این بیاعتمادی است.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی (سال گذشته)، موته با هدف ایجاد اعتماد مردمی، دست یافتنیتر کردن اخبار و برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان، برنامهای را به نام Mediavivant (که تلفظ آن به زبان فرانسه، «مدیاویوان» و معنای آن «رسانه زنده» است) ایجاد کرد که یک ابتکار خبرنگاری زنده از شهر Marseille است.
مقالات زنده
هر ماه Mediavivant یک خبرنگار را به مرکز شهر Marseille دعوت میکند تا یکی از مقالاتی را که در مورد آن گزارش تهیه کرده است ارائه کند؛ مقالاتی در مورد طیفی از مسائل، از اخبار محلی گرفته تا ملی و بینالمللی. برای مثال در یکی از واپسین برنامهها، یک خبرنگار در مورد تحقیقی صحبت کرد که درباره آلودگی یک منطقه صنعتی در Marseille انجام داده بود.
این خبرنگاران به مدت ۴۵ دقیقه، گزارش خود را ارائه میکنند که بسته به ضرورت، با ارائه مستندات و کمکهای بصری همراه است. آنها ممکن است با متخصصانی مثل تاریخدانان، وکلا و شاهدان رویدادها مصاحبه کنند.
بعد از ارائه گزارش، تیم Mediavivant گفتگوهای آزاد را بین مردم، خبرنگاران و منابع (مصاحبه شوندگان) آنها مدیریت میکنند. برای این بحثها، خبرنگاران و مصاحبهشوندگان، صحنه را ترک میکنند تا درست روبروی مخاطبان بنشینند. Mouttet میگوید: «ما میخواهیم که مردم در هنگام طرح سؤال، احساس کنند که موجه هستند. از همین رو از صحنه پایین میآییم تا با آنها برابر باشیم [و درست روبهروی آنها قرار بگیریم.]» …
مشارکت جوانان
Mediavivant (مدیاویوان) برای درمان رابطه پیچیده میان رسانهها و مردم و جلب توجه مخاطبان جوانتر، طرحهای سواد رسانهای و اطلاعاتی را به راه انداخته است. همکاری با دبیرستانهای منطقه مارسی و یک طرح پیش رو برای همکاری با یک زندان در نزدیکی این منطقه، برخی از این طرحها هستند.
موته میگوید: «ایده ماه این است که به این نهادهای همکار، ابزاری بدهیم که به کمک آن ابزار، بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند. وقتی دانشآموزان روی مقاله خود کار کنند، وظیفه خود آنهاست که نشان بدهند اطلاعات را چگونه به دست آوردهاند. این کار به پیدا کردن منابع و بررسی دوباره اطلاعات میانجامد.» یکی از گروههای متشکل از دانشآموزان این دبیرستانها، اواخر ماه مارس، گزارش تحقیقی خود را به مخاطبان ارائه کرد.
سواد رسانهای و اطلاعاتی
به عقیده موته، خبرنگاری زنده، خود میتواند به عنوان ابزاری برای سواد رسانهای و اطلاعاتی به کارآید. …
نوشته Mathilde Warda
May 16, 2023
منبع: ijnet
انتهای پیام/
نظر بدهید