شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– بدون شک پس از گذر از فرآیند روابط عمومی سنتی که در آن مسیر ارتباط یک سویه بوده و فقط حکم تحت تأثیر گذراندن مخاطب به هر نحو ممکن را داشت و تولد موجودی هوشمند که تطابق با محیط سازمانی و پیرامون آن از عمدهترین اهداف آن بود به نام “روابط عمومی مدرن یا پویا”، ضرورت تحقیق و پژوهش نیز بیش از پیش نمایان شده است.
توجه به این امر مهم که روابط عمومی ها در سازمان های پیچیده کنونی دیگر توجیه گر دستاوردها و موفقیت ها نبوده، بلکه ایجاد کننده فرهنگها و باورها هستند، نقش پژوهش را چنان بارز میکند که اگر روابط عمومی خود را در رابطه با این مقوله مهم تجهیز و تقویت نکند، در مبادلات ارتباطی حال حاضر جایگاه مناسبی در ایجاد، تغییر و سمت و سو دادن به باورهای مخاطبان در جهت نفع سازمان و خود آن ها نخواهد داشت. بررسی در تاریخ نه چندان گذشته روابط عمومی ها نشان دهنده این نکته اساسی است که نقش افکار عمومی آنچنان که باید حائز اهمیت نبوده و اصولاً این مقوله در واقع همواره باید با هجمه اطلاعاتی از طرف سازمان ها مورد حمله قرار می گرفته است، اما با پیدایش و ظهور شکل جدیدی از مبادلات و ارتباطات سازمانی که تغییر در باورها و نگرشها حکم ماندگاری سازمان خصوصاًٌ سازمانهای منفعت محور را پیدا می کرد، دانستن باورها و نحوه تفکر ها نیز به عنوان یک هدف عالی در روابط عمومیها شکل گرفت و باعث شد که بخشهایی در ساختار تشکیلاتی روابط عمومی پدیدار شوند که تا این زمان شاید وجود خارجی نداشتند.
با روند رو به رشد روابط عمومی ها و افزایش وظایف در حیطه سازمان – به عنوان خط دهندگان به مخاطبان و افکار عمومی – متأثر از سازمان هستههای پژوهش در آن شکل گرفت و در واقع باز خورد فعالیتها، طرح ها و پروژههای سازمان ها از این طریق مورد مطالعه قرار گرفت.
از طرف دیگر روابط عمومیها بخشی از سازمان ها هستند که ارتباط مستقیم و بی وقفهای با افکار عمومی دارند و در واقع هدف اساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی، ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است؛ پس لازم است برای نزدیک شدن به این هدف، روابط عمومی پاسخگوی پرسش ها و ابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی باشد و در راستای تنویر افکار عمومی تلاش کند. در واقع از این طریق روابط عمومی میتواند راهبرد و راهنمای افکار عمومی مرتبط با سازمان باشد.
از فواید دیگر مرتبط با انجام پژوهش در ساختار روابط عمومیها، جلوگیری از بحران، از طریق مطالعه نحوه تفکر و جهت گیری افکار عمومی مرتبط با آن است به طوری که قبل از بحران مسائل و مشکلات شناسایی شده و با تعامل درست و منطقی با مخاطب ضمن جلوگیری از بروز بحران به یک همدلی و وفاق نایل میشود و یا بحران های به وجود آمده را از طریق بررسی و حل مشکلات تعدیل می کند.
روابط عمومیها در ابعاد مختلفی اقدام به بررسی افکار عمومی در قالب پروژههای سنجش افکار، تحقیقات میدانی و پیمایشی و تحلیل محتوای رسانههای عمومی میکنند تا از این طریق ضمن ارزیابی اثر گذاری فعالیت های سازمان، بهترین روشها و خط مشیها ی ارتباطی و اقناعی را برای آینده آن ترسیم کنند.
کاربرد تحقیقات در روابط عمومی در حال حاضر تا آنجاست که در قالب شوراهای مشورتی و سیاستگذاری در داخل سازمانها نقش مشاوره مدیریت به عنوان یکی از مهم ترین وظایف روابط عمومیهای مدرن و پویا معرفی شده است.
تا اینجا به این نکته مهم پی بردیم که پژوهش و تحقیقات اجتماعی از وظایف و زیر بنای فعالیتهای روابطعمومی ها در عصر توسعه اطلاعات است و روابط عمومی در هر نهادی -خصوصا وزارت جهاد کشاورزی- که با طیف وسیعی از مخاطبان روبروست، زمانی موفق خواهد بود که اساس فعالیتهای خود را بر پایه مبانی علم و تحقیق استوار سازد و با اصل قراردادن نتایج تحقیقات انجام شده، خلاقیتها و ابتکارها را از این نتایج استخراج و در اختیار مدیران سازمان خود قرار دهد. اصولاً تحقیق و پژوهش در نحوه تفکر مخاطبان سازمان از آنجا اهمیت بسزایی دارد که ضمن شناسایی مشکلات، مسائل و راهکارهای بهبود برنامهها و روشها باعث تحول رو به رشد سازمان و پاسخگویی مناسب به مخاطبان آن میشود.
همانطور که گفتیم نقش پژوهش در سازمان های منفعت محور که بیشتر ابعاد تجاری و بازاریابی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونهای که هر نوع تبلیغ و بازاریابی، ارتباط مستقیم با پژوهش و افکار سنجی دارد، چرا که سازمان باید ابتدا بررسی کند که مخاطب چه چیزی نیاز دارد و سپس برای تأمین نیاز او فعالیت کند. پژوهش در هر ساختاری نقش وسیعی در سادهتر کردن و روان کردن تحقق اهداف آن ساختار دارد، لذا این نقش باعث افزایش پتانسیل نقش آفرینی روابط عمومی در ابعاد مدیریت سازمان میشود و همین نقش است که روابط عمومیها را به عنوان مغز متفکر سازمان یا مشاور مدیریت سازمان معرفی میکند.
روابط عمومیهایی که بدون پایه و اساس پژوهش و برنامه حرکت میکنند و قبل از اینکه از محیط پیرامون خود خبر داشته باشند، شروع به فعالیت میکنند و در طول مسیر انجام فعالیتهای اطلاعرسانی و ارتباطی خود با چالشهای بسیاری مواجه میشوند و این نکته از اطلاعات کم آنها از محیط پیرامون نشاءت میگیرد. در حالی که در دنیای حاضر روابط عمومیها با بررسی نیازهای سازمان برای انجام تحقیقات از طریق نیازسنجی اقدام به طراحی پروژهها و طرحهای سنجش افکار و تحلیل محتوا کرده و با انجام این تحقیقات یاریگر مسئولین سازمان خود در جهت تدوین و اجرای بهترین سیاستها و برنامهها در جهت تحقق اهداف سازمان هستند.
پژوهش در روابط عمومیهای عصر جدید، عامل تغییر نگرش و تغییر رفتار است و موجب میشود از تکرار اجتناب شود و ادبیات جدید برای ایجاد بستر ارتباطی مناسب فراهم گردد و بر اساس این تغییر نگرشها، فعالیتهای خود را ارزیابی و نوآوری و فنآوریهای جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
در حال حاضر روابط عمومی هایی موفقند که مشتری یا مخاطب خود را حفظ کرده و در تبادل اطلاعات فیمابین به دنبال ایجاد تفاهم و تغییر نگرش و رفتار هستند و اصولاً پژوهش این توانایی را از طریق افزایش اطلاعات برای روابطعمومیها ایجاد میکند.
روابطعمومی یک وظیفه برجسته مدیریتی است که هدف آن کمک به حل مسائل یک سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط با آن است. بی تردید تحقق این هدف، زمانی ممکن است که ابتدا روابط عمومی، اطلاعات مناسبی از لحاظ کمی و کیفی در اختیار مدیران جامعه و گروههای اجتماعی قرار دهد، سپس تلاش کند تا حجم اطلاعات و کیفیت آن بدون دستکاری و حاوی حقایق، شفافیتهای سازمانی و دقت نظر باشد تا فهمی که هر یک از طرفین از طرف مقابل به دست میآورد، یک فهم واقعی باشد؛ چنانکه این روند به درستی انجام پذیرد، میتوان گفت روابط عمومی نقش خود را برای تحقق روند مذکور ایفا کرده است.
از طرف دیگر پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی و بهرهگیری از فنآوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است تا روابط عمومیهایی بتوانند در عرصه فعالیت سازمانی خود موفق باشند که پژوهش مدار و تحلیلگرا باشند؛ حرکت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی و پدیده مهم جهانی شدن زمینه شناسایی، کسب ، پردازش و انتقال دانش و اطلاعات را فراهم کرده است و اگر روابط عمومی نتواند در این چرخش اطلاعات نقش آفرینی کند، روابط عمومی مرده و ناکارآمد است.
پس در پایان باید خاطرنشان کنیم که پژوهش می تواند نقشهای بسیاری را برای روابط عمومی رقم زده و در پناه خلق این نقشها قدرت روابط عمومی را در بهبود ارتباطات سازمانی، بحران ستیزی، مشاوره مدیریت و در نهایت افزایش پتانسیل پاسخگویی، به مخاطبان سازمان افزایش دهد.
http://www.iana.ir/notes/item/19826-1.html
نظر بدهید