حرفه روابط عمومی در دنیا یک حرفه زنانه است

بیتا شاه منصوری در گفتگوی اختصاصی با شارا – اگر نگاهی به شرح فعالیت های روابط عمومی در سطح جهان داشته باشیم. روابط عمومی به عنوان یک حرفه زنانه شناخته شده است. علی رغم شرایط و ظرفیت هایی که این مجموعه به وجود آورده است و بنا بر شرایط خاص اجتماعی در کشور ما، این حرفه در حیطه ی مسؤلیت مردان قرار گرفته است

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) «بیتا شاه منصوری» عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب اظهار داشت:” اگر بخواهیم ظرفیت روابط عمومی را بسنجیم، می بینیم که روابط عمومی در حقیقت وظیفه ی اعتماد سازی افکار عمومی برای افزایش سرمایه اجتماعی سازمان را بر عهده دارد.”


وی وظیفه دیگر روابط عمومی ها را اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان دانست و تصریح کرد: “وظیفه و رسالت روابط عمومی، اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان است. اگر بخواهیم با یک الگوی مدیریتی به این قضیه نگاه کنیم، روابط عمومی با افزایش سطح آگاهی مخاطبان می تواند بر دیدگاه ها و نگرش این گروه از مخاطبان اجتماعی تاثیر کافی بگذارد و رفتارهایی را در آنها ایجاد کند که از قبل پیش بینی شده است.”


«شاه منصوری» افزود: “به همین دلیل بر اساس مدل مدیریتی می توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم که متناسب با شرایط، اهداف و ظرفیت های سازمان، بتوانیم رفتارهای متناسب با شرایط سازمان را از مخاطبین انتظار داشته باشیم که در نتیجه یک فرهنگ متناسب با اهداف سازمان در جامعه ایجاد می شود و شرایطی را فراهم می کند که ظرفیت های ارتباطی مجموعه افزایش پیدا کند.”


عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه افزایش سطح اعتماد مخاطبان و گروه های اجتماعی، سرمایه اجتماعی یک سازمان است، عنوان کرد: “از طرف دیگر اگر بخواهیم سازمان را یک نهاد اجتماعی ببینیم، سازمان در دل یک جامعه بزرگتر نظام و در جامعه جهانی می تواند ظرفیت هایی را فراهم کند که باعث افزایش سطح اعتماد مخاطبان و گروه های اجتماعی و افکار عمومی نسبت به سازمان باشد که به این بحث سرمایه اجتماعی می گوییم. سرمایه اجتماعی یک سازمان در حقیقت نه سرمایه مالی است و نه سرمایه اعتباری، بلکه اعتماد مخاطبان را شامل می شود.”


«شاه منصوری» در پایان حرفه روابط عمومی را در دنیا به عنوان یک حرفه زنانه معرفی کرد و گفت: “اگر نگاهی به شرح فعالیت های روابط عمومی در سطح جهان داشته باشیم. روابط عمومی به عنوان یک حرفه زنانه شناخته شده است. علی رغم شرایط و ظرفیت هایی که این مجموعه به وجود آورده است و بنا بر شرایط خاص اجتماعی در کشور ما، این حرفه در حیطه ی مسؤلیت مردان قرار گرفته است و عمدتاً در روابط عمومی از کارشناسان زن استفاده می کنند و این تنها ظرفیتی است که برای زنان در بخش روابط عمومی فراهم شده است.”


انتهای پیام//
مریم میرعبدالحق