شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| شرکت آب و فاضلاب یکی از شرکتهای خدمات رسان است. از جمله وظایف مهم و اصلی این شرکت، تأمین آب شرب پایدار است. شرکت آب و فاضلاب از جمله ارگانهایی است که در ارتباط مستقیم با مردم قرار دارد. این شرکت در راستای پیشبرد اهداف اصلی خود می بایست تعامل نزدیک با مردم به جهت آگاهی و کسب اطلاعات دو سویه از نحوه خدمات، داشته باشد. از این رو روابطعمومی و آموزش همگانی باید دارای جایگاه ویزهای در شرکت آب و فاضلاب باشد.
استان اصفهان چند سالی است که به جهت شرایط نامناسب بارشها و کمبود نزولات آسمانی با بحران شدید کمآبی مواجه است. به این دلیل، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان که تأمین آب شرب پایدار از جمله وظایف اصلی این شرکت است با شرایط ویژهای روبروست. مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب میتواند کمک قابلتوجهی به این شرکت در راستای انجام وظایف سازمانی خود نماید.
بدیهی است که هرجا سخن از مشارکت مردم و همیاری آنان به میان میآید، اهمیت روابطعمومی و آموزش همگانی بیشازپیش نمایان میشود. اینجاست که لزوم توجه ویژه به روابطعمومی و قرارگرفتن در جایگاه مناسب میبایست در برنامههای مدیران ارشد قرار گیرد. ازآنجاییکه آب از نیازهای اولیه و اساسی مردم و از ارکان اصلی توسعه و آبادانی کشور است، انتظار مردم از شرکت آب و فاضلاب، بهخاطر پرداخت بهای آب و نیاز شدید مردم به گرفتن خدمات این بخش، بسیار بالاست.
همه مردم نیازمند آب هستند و حساسیت آنها نسبت به شرکت آب و فاضلاب نیز بالا رفته است و ازاینرو نیاز به جوابگویی و اطلاعرسانی در شرکت مضاعف شده است. وقتی همه روز در فضای مجازی و برنامههای رادیویی و تلویزیونی مردم با وسیلههای مختلف، انتظارات و مشکلات و مسائل خود را پیرامون کیفیت و کمیت آب شرب بیان میکنند؛ این شرکت میبایست پاسخگویی مناسب داشته باشد که این امر از وظایف روابطعمومیهاست؛ لذا روابطعمومی و آموزش همگانی در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان جایگاه ویژهای پیدا میکند. اما آیا در این شرکت، روابطعمومی در جایگاه واقعی خود قرار دارد؟ و مدیران ارشد شرکت نگاه ویژهای به آن دارند؟
در پاسخ به این سؤال ابتدا باید دید اهمیت روابطعمومی در دوره حاضر چگونه است. در عصر حاضر روابطعمومی ها از ابزارهای مهم توسعه، محسوب میشوند و میتوانند نقش بسزایی در تصمیم گیری ها، سیاست ها و خطی مشی های سازمانها داشته باشد، مدیران ارشد میتوانند با ابزاری که روابطعمومی در اختیار آنان قرار میدهد، در تصمیم گیری هایشان درست، دقیق و موفق عمل کنند و از آنجاییکه مشارکت مردم از ارکان اصلی توسعه ملی است فعالیت روابطعمومی باید منجر به افزایش مشارکت، همکاری و همراهی مردم با اهداف اصلی شرکت شود.
باتوجهبه اینکه شرکتهای آب و فاضلاب با مشکلات عدیده مالی بخصوص در تأمین اعتبار مواجه هستند و همچنین سطح تقاضاها و انتظارات از این شرکت بالاست، لذا تنها هنر روابطعمومی است که میتواند در پاسخگویی و تعامل و اطلاعرسانی صحیح همراه با آموزشهای درست موجب اقناع افکار عمومی و همراه کردن مردم با سیاستها و اهداف شرکت گردد.
این دیدگاه در مدیران ارشد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان وجود دارد و نگاه ویژه و مناسب به روابطعمومی در سخنان و عملکرد مدیران قابلمشاهده است لیکن بهاندازهای نیست که بتواند شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را در راستای تحقق اهدافش رهنمون نماید.
کارکنان روابطعمومی باید نیروهای متخصص، آگاه و پرتلاش بوده و این موضوع باید مدنظر مدیران ارشد شرکت قرار گیرد. چرا که توجه مدیران به روابطعمومی میتواند رسیدن به اهداف اساسی شرکت را تسهیل کند. یک روابطعمومی خوب میتواند علاوه بر کسب رضایتمندی و اعتماد مردم، با آموزشهای صحیح زمینه ایجاد مشارکت و همکاری مردم با شرکتهای آب و فاضلاب را فراهم نموده و شرکت را در بهترین جایگاه ممکن قرار دهد.
نظر بدهید