برداشت ها – شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
فهرست
1- مقدمه
2- تاریخچه نمایشگاه
3- نمونه کار گرافیک در نمایشگاه (تهیه نشان)
4- پیشینه نمایشگاه در ایران
5- تعریف نمایشگاه
6- انواع نمایشگاه
7- معیارهای انتخاب یک نمایشگاه مناسب
8- ویژگیهای مهم نمایشگاه
9- چرا تصمیم به شرکت در نمایشگاه میگیریم؟
10- مدیریت در نمایشگاه
11- وظایف اصلی در مدیریت غرفه
12- نکات مهم در مدیریت غرفه
13- تکنیکهای برنامهریزی
14- ده قانون طلایی در زمینه برگزاری نمایشگاه
15- عوامل موفقیت در یک نمایشگاه
16- غرفه و انواع آن
17- اندازه غرفه
18- انواع غرفه
19- ده قانون طلایی در زمینه طراحی غرفه
20- کاربرد رنگ در نمایشگاه
21- هماهنگی رنگها
22- تمرین
مقدمه
یکی از فنون راهبردی روابط عمومی، برپایی نمایشگاهها و ضرورت توجه به نقش آن در توسعه پایدار است. نمایشگاه محلی است که بازدیدکنندگان و عرضهکنندگان یکدیگر را ملاقات میکنند و به این ترتیب بهترین زمینه ارتباطی (کلامی و غیر کلامی) فراهم میآید و این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم میآورد که محصولات و خدمات گوناگون را مشاهده و بررسی کرده و به مقایسه بپردازند.
نمایشگاه به مثابه یک رسانه مهم علیرغم تحول شگرف وسایل ارتباطاتی و پیچیدگی ابزار تبلیغ در عصر کنونی مطرح است. با توجه به اینکه هنوز نمایشگاه به عنوان ابزار و اهرم مهم تبلیغات نوین در ارتباط عمومی مطرح است و میتوان از آن به نحو مطلوب و مناسب در راستای انعکاس عملکرد سازمانی سود جست.
تاریخچه نمایشگاه
در اغلب کشورهای جهان از دیرباز انواع نمایشگاهها برگزار میشود. تاریخ پیشینه نمایشگاهها با تاریخ تجارت و داد و ستد بشر پیوند دارد. اگر بخواهیم تاریخچه برپایی نمایشگاهها را بررسی کنیم باید به شهر «آتن» به عنوان مرکز تجارت دنیا و محل برگزاری نمایشگاههای بزرگ کالاهای تجاری ممالک مختلف از دیرباز اشاره کرد. بازارهای مکاره از شش هزار سال پیش وجود داشته است. همچنین «فینیقیها» به عنوان بزرگترین تجار زمان خود نخستین نمایشگاهها را در 2800 سال قبل از میلاد برپا کردند.
«فینیقیها» کالاهای مختلف خود را به وسیله کشتیها به سرزمینهای دیگر میبرند و در آنجا به نمایش میگذاشتند. نمایشگاهها با تحولات دوران رنسانس و انقلاب صنعتی به تدریج تکامل یافته و به صورت رویدادهای فصلی، محلی، منطقهای، بین قارهای و جهانی خودنمایی کرد. روزبروز بر دامنه فعالیت نمایشگاهها افزوده تا کم کم نمایشگاههای جهانی شکل گرفت. اولین نمایشگاهه جهانی در سال 1145 میلادی در شهر «لایپزیک آلمان» برپا شد.
خیلی از صاحبنظران معتقدند تا آن زمان که نمایشگاهی به وسعت و بزرگی این نمایشگاه تا آن زمان برپا نشده بود. همچنین در سال 1830 نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه مهندس «ایفل باپرچ» (برج مهم ایفل) را در وسط نمایشگاه به عنوان نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد.
در آستانه قرن بیست و یکم نمایشگاه جهانی «هانور- 2000» در آلمان با شعار «انسان، طبیعت و تکنیک» و با هدف توجه جهانیان به مسایل فراگیر مربوط به همه ملل در آغاز قرن جدید و یافتن راهحلهای مشترک در سال 1379 برگزار شد.
از مهمترین نمایشگاههای جهانی اینکه در سال 1798 میلادی در شهر پاریس در کنار رودخانه سن فرانسه نمایشگاهی برپا شد که این نمایشگاه تبدیل به جشنی بزرگ شده بود. محل برگزاری نمایشگاه جایی انتخاب شده بود که ناپلئون پس از بازگشت از ایتالیا پیروزی خود را جشن گرفته بود. فرانسه سعی داشت به جهانیان نشان دهد که شکستهای گذشته را جبران کرده است و رو به پیشرفت دارد. این نمایشگاه «کاربردی سیاسی نمایشگاهها» را به خوبی نشان میدهد.
– در سال 1879 میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال 1880 میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط پنجاه سال گذشته بود. از این دو نمایشگاه 4 میلیون نفر دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیتآمیز بود. برپایی این دو نمایشگاه باعث شد که قاره استرالیا به جهانیان معرفی شود و این «کاربرد تبلیغی نمایشگاهها» را نشان میدهد و میتواند دلیلی باشد برا اینکه: «نمایشگاه به مثابه یک رسانه است»
– در سال 1876 میلادی به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا در شهر فیلادفیای آمریکا نمایشگاه جهانی تشکیل شد در این نمایشگاه تلفن «بل» و تلگراف «ادیسون» ارائه و به نمایش گذاشته شده بود. مدت برپایی این نمایشگاه به مدت 5 ماه بود که حدود 9 میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن و 30 هزار شرکتکننده از پنجاه کشور جهان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند.
– در سال 1893 میلادی در شهر کلمبیای کشور آمریکا نمایشگاه جهانی برپا شد که این نمایشگاه باعث شد شهر قدیمی کلمبیا در شیکاکو به شهری مدرن تبدیل شود. از نمایشگاه مذکور که به مناسبت چهارصد و یکمین سال کشف آمریکا به وسیله «کریستف کلمب» بود، 5/27 میلیون نفر دیدن کردند.
– در سال 1924 میلادی نمایشگاه جهانی در کشور انگلستان برگزار شد که در شهر «بریتیش امپایر» از جمله تأسیساتی که به مناسبت این نمایشگاه احداث شد استادیوم عظیمی بود که 125000 صندلی دارد و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار دارد. از این نمایشگاه 27 میلیون نفر دیدن کردند.
– در سال 1985 میلادی در شهرک دانشگاهی شهر «توسوکوبا» در استان «ایباراکی» ژاپن در کنار پایتخت نمایشگاه جهانی برگزار شد که 48 کشور از جمله ایران در آن نمایشگاه حضور داشتند. در این نمایشگاه نظرات پیچیده علمی به زبان ساده برای نسل جوان طرح و زمینه ذهنی رویارویی ژاپن فردا که ژاپن آدمهای آهنی هست ایجاد شد. از این نمایشگاه بیش از 60 میلیون و سیصد هزار نفر دیدن کردند.
از غرفه ایران در این نمایشگاه یک میلیون و هفتصد هزار نفر دیدن کردند. در این نمایشگاه برای اولین بار کابل نوری که میتواند به قطر یک تار موی، ظرفیت انتقال 2000 خط تلفن را عبور دهد به بینندگان نشان داده شد. در این نمایشگاه قدرت کشاورزی کشوری که
نظر بدهید