تکنیک های برگزاری نمایشگاه-1

استاد: حسن اسفندیار – نمایشگاه عبارت از فضای مناسبی که در آن عرضه­کنندگان و بازدیدکنندگان می­ توانند با فعالیت­ های سازمان یافته به مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند.

 

برداشت ها – شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
 

فهرست 

1- مقدمه

2- تاریخچه نمایشگاه

3- نمونه کار گرافیک در نمایشگاه (تهیه نشان)

4- پیشینه نمایشگاه در ایران

5- تعریف نمایشگاه

6- انواع نمایشگاه

7- معیارهای انتخاب یک نمایشگاه مناسب

8- ویژگی­های مهم نمایشگاه

9- چرا تصمیم به شرکت در نمایشگاه می­گیریم؟

10- مدیریت در نمایشگاه

11- وظایف اصلی در مدیریت غرفه

12- نکات مهم در مدیریت غرفه

13- تکنیک­های برنامه­ریزی

14- ده قانون طلایی در زمینه برگزاری نمایشگاه

15- عوامل موفقیت در یک نمایشگاه

16- غرفه و انواع آن

17- اندازه غرفه

18- انواع غرفه

19- ده قانون طلایی در زمینه طراحی غرفه

20- کاربرد رنگ در نمایشگاه

21- هماهنگی رنگ­ها

22- تمرین


 

مقدمه

 

یکی از فنون راهبردی روابط عمومی، برپایی نمایشگاه­ها و ضرورت توجه به نقش آن در توسعه پایدار است. نمایشگاه محلی است که بازدیدکنندگان و عرضه­کنندگان یکدیگر را ملاقات می­کنند و به این ترتیب بهترین زمینه ارتباطی (کلامی و غیر کلامی) فراهم می­آید و این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می­آورد که محصولات و خدمات گوناگون را مشاهده و بررسی کرده و به مقایسه بپردازند.

 

نمایشگاه به مثابه یک رسانه مهم علی­رغم تحول شگرف وسایل ارتباطاتی و پیچیدگی ابزار تبلیغ در عصر کنونی مطرح است. با توجه به اینکه هنوز نمایشگاه به عنوان ابزار و اهرم مهم تبلیغات نوین در ارتباط عمومی مطرح است و می­توان از آن به نحو مطلوب و مناسب در راستای انعکاس عملکرد سازمانی سود جست.

  

تاریخچه نمایشگاه

 

در اغلب کشورهای جهان از دیرباز انواع نمایشگاه­ها برگزار می­شود. تاریخ پیشینه نمایشگاه­ها با تاریخ تجارت و داد و ستد بشر پیوند دارد. اگر بخواهیم تاریخچه برپایی نمایشگاه­ها را بررسی کنیم باید به شهر «آتن» به عنوان مرکز تجارت دنیا و محل برگزاری نمایشگاه­های بزرگ کالاهای تجاری ممالک مختلف از دیرباز اشاره کرد. بازارهای مکاره از شش هزار سال پیش وجود داشته است. همچنین «فینیقی­ها» به عنوان بزرگ­ترین تجار زمان خود نخستین نمایشگاه­ها را در 2800 سال قبل از میلاد برپا کردند.

 

«فینیقی­ها» کالاهای مختلف خود را به وسیله کشتی­ها به سرزمین­های دیگر می­برند و در آنجا به نمایش می­گذاشتند. نمایشگاه­ها با تحولات دوران رنسانس و انقلاب صنعتی به تدریج تکامل یافته و به صورت رویدادهای فصلی، محلی، منطقه­ای، بین قاره­ای و جهانی خودنمایی کرد. روزبروز بر دامنه فعالیت نمایشگاه­ها افزوده تا کم کم نمایشگاه­های جهانی شکل گرفت. اولین نمایشگاه­ه جهانی در سال 1145 میلادی در شهر «لایپزیک آلمان» برپا شد.

 

خیلی از صاحبنظران معتقدند تا آن زمان که نمایشگاهی به وسعت و بزرگی این نمایشگاه تا آن زمان برپا نشده بود. همچنین در سال 1830 نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه مهندس «ایفل باپرچ» (برج مهم ایفل) را در وسط نمایشگاه به عنوان نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد.

 

در آستانه قرن بیست و یکم نمایشگاه جهانی «هانور- 2000» در آلمان با شعار «انسان، طبیعت و تکنیک» و با هدف توجه جهانیان به مسایل فراگیر مربوط به همه ملل در آغاز قرن جدید و یافتن راه­حل­های مشترک در سال 1379 برگزار شد.

 

از مهم­ترین نمایشگاه­های جهانی اینکه در سال 1798 میلادی در شهر پاریس در کنار رودخانه سن فرانسه نمایشگاهی برپا شد که این نمایشگاه تبدیل به جشنی بزرگ شده بود. محل برگزاری نمایشگاه جایی انتخاب شده بود که ناپلئون پس از بازگشت از ایتالیا پیروزی خود را جشن گرفته بود. فرانسه سعی داشت به جهانیان نشان دهد که شکست­های گذشته را جبران کرده است و رو به پیشرفت دارد. این نمایشگاه «کاربردی سیاسی نمایشگاه­ها» را به خوبی نشان می­دهد.

 

– در سال 1879 میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال 1880 میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط پنجاه سال گذشته بود. از این دو نمایشگاه 4 میلیون نفر دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیت­آمیز بود. برپایی این دو نمایشگاه باعث شد که قاره استرالیا به جهانیان معرفی شود و این «کاربرد تبلیغی نمایشگاه­ها» را نشان می­دهد و می­تواند دلیلی باشد برا اینکه: «نمایشگاه به مثابه یک رسانه است»

 

– در سال 1876 میلادی به مناسبت یکصدمین سال استقلال آمریکا در شهر فیلادفیای آمریکا نمایشگاه جهانی تشکیل شد در این نمایشگاه تلفن «بل» و تلگراف «ادیسون» ارائه و به نمایش گذاشته شده بود. مدت برپایی این نمایشگاه به مدت 5 ماه بود که حدود 9 میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن و 30 هزار شرکت­کننده از پنجاه کشور جهان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند.

 

– در سال 1893 میلادی در شهر کلمبیای کشور آمریکا نمایشگاه جهانی برپا شد که این نمایشگاه باعث شد شهر قدیمی کلمبیا در شیکاکو به شهری مدرن تبدیل شود. از نمایشگاه مذکور که به مناسبت چهارصد و یکمین سال کشف آمریکا به وسیله «کریستف کلمب» بود، 5/27 میلیون نفر دیدن کردند.

 

– در سال 1924 میلادی نمایشگاه جهانی در کشور انگلستان برگزار شد که در شهر «بریتیش امپایر» از جمله تأسیساتی که به مناسبت این نمایشگاه احداث شد استادیوم عظیمی بود که 125000 صندلی دارد و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار دارد. از این نمایشگاه 27 میلیون نفر دیدن کردند.

 

– در سال 1985 میلادی در شهرک دانشگاهی شهر «توسوکوبا» در استان «ایباراکی» ژاپن در کنار پایتخت نمایشگاه جهانی برگزار شد که 48 کشور از جمله ایران در آن نمایشگاه حضور داشتند. در این نمایشگاه نظرات پیچیده علمی به زبان ساده برای نسل جوان طرح و زمینه ذهنی رویارویی ژاپن فردا که ژاپن آدم­های آهنی هست ایجاد شد. از این نمایشگاه بیش از 60 میلیون و سیصد هزار نفر دیدن کردند.

 

از غرفه ایران در این نمایشگاه یک میلیون و هفتصد هزار نفر دیدن کردند. در این نمایشگاه برای اولین بار کابل نوری که می­تواند به قطر یک تار موی، ظرفیت انتقال 2000 خط تلفن را عبور دهد به بینندگان نشان داده شد. در این نمایشگاه قدرت کشاورزی کشوری که