تولید ملی وروابط عمومی

حبیب عشایری کارشناس روابط عمومی

شارا– توجه به تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی بطور حتم ثمرات قابل ملاحظه ای را در راستای رشد و توسعه سطح اشتغال کشور در بر خواهد داشت.  ضمن آنکه اهتمام عمومی به یک چنین امر بسیار مهمی  توان رقابتی بنگاه  های اقتصادی فعال در بخش های مختلف را در بازارهای منطقه ای و بین المللی مضاعف می نماید . بدیهی است تحقق سیاست فوق الذکر نیازمند یک عزم ملی پایدار در جهت بالا بردن کیفیت و استاندارد محصولات قابل عرضه در بازارهای داخلی و خارجی است تا از این طریق میل و رغبت مصرف کنندگان ایرانی بطور روز افزون برای انتخاب تولیدات داخلی افزایش یابد.  البته روابط عمومی ها همواره بعنوان چشم بینا و گوش شنوای مؤسسات و سازمان های دولتی و بنگاه های اقتصادی فعال در بخش های خصوصی و تعاونی نقش بسزایی  را در جهت اطلاع رسانی مناسب خدمات قابل ارائه به اقشار مختلف اجتماعی در جوامع مختلف ایفا نمودند ضمن آنکه متقابلاً روابط عمومی ها در چارچوب رسالت اصلی خودشان در عرصه خدمت رسانی به مردم با انتقال به موقع و صحیح مطالبات واقعی اقشار مختلف اجتماعی به دست اندرکاران و مسئولین امر، باعث میشود که صدای مشتریان به محصولات قابل عرضه دارای کیفیت تبدیل شود. 

در چنین شرایطی روابط عمومی  با بهره گیری از روش ها و شیوه های متعارف در حوزه های اطلاع رسانی، تبلیغات، بازاریابی و بازارداری، مشتری مداری و ارزیابی نظرات مخاطبان از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل مطالبات جامعه هدف در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات و خدمات گام های اثر گذاری  را در راستای محقق شدن ایده حمایت از سرمایه ایرانی برداشته است.  بنابراین توجه و عنایت ویژه به تولید ملی و حمایت و پشتیبانی از سرمایه های ایرانی بر پایه یک برنامه ریزی جامع و منسجم از سوی مراجع ذیربط در دولت و مجلس از یکسو و همکاری و مشارکت اساتید متخصص، کارشناسان، مدیران و فعالین اقتصادی بخش های گوناگون از سوی دیگر یقیناً آنرا به یک گفتمان ماندگار در معادلات اقتصادی تبدیل خواهد کرد مشروط بر آنکه روابط عمومی ها  بعنوان سخنگویان سازمان ها، مؤسسات و نهادهای فعال در بخش های مختلف اقتصادی ضمن شفاف سازی عملکرد دستگاه های مسئول تلاش لازم را در جهت برداشتن موانع و مشکلات پیشرو از طریق انتقال نظرات و انتقادات مشتریان به تصمیم گیرندگان به کار گیرند . تحکیم پایه های رویکرد مبتنی بر توسعه جامعه هدف بر اساس التزام به اصل صداقت در گفتار و کردار و تجلی آن بصورت تولیدات با کیفیت قابل عرضه و دارای توان رقابتی با محصولات مشابه خارجی استوار می باشد.  روابط عمومی ها نقش مهمی را در چارچوب اصل مورد اشاره ایفا می نمایند.  به عبارت دیگر در صورت تفویض اختیارات بیشتر به روابط عمومی های با محوریت تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی به نظر چشم انداز تبدیل رویکرد تولید ملی و حمایت از سرمایه های ایرانی به یک گفتمان ماندگار اقتصادی روشن خواهد بود.