شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– امروزه بهترین عنصر در شبکه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی جامعه، محتوای دیجیتالی است که این روزها به سرعت درحال گسترش است. شاید تصور شود که حجم اطلاعات دیجیتالی درهر جا و هر مکان از طریق ابزارهای الکترونیکی در دسترسی میباشد، لذا فرصتهای بی شماری را برای کاربران به وجود آورده تا آن را اولویت بر انتشارات چاپی قرار دهند.
اگر چه انتشارات چاپی نیز در برخی از موارد میتواند، بسیار موثر باشد اما در مجموع متوجه میشویم، با وجود اینکه تعداد زیادی کتابخانه در سراسر کشور هنوز وجود دارد اما مراجعه به آنها کمتر شده است. لذا پیش بینی میشود کتابخانههای چاپی کم کم مخاطبان خود را از دست بدهند وکتابخانه های دیجیتالی جای آن را بگیرد.
در آینده شکل محتوا نیز از حالت صرفاً نوشتاری و سنتی خارج شده وبه حالت دیجیتالی و انتشارات چند رسانه ای تغییر خواهدکرد. یعنی در یک زمان کوتاه یک فرد که در جستجوی اطلاعاتی می باشد می تواند در کمتر از ثانیه در یکی از شبکه های جستجوگر مانند گوگل به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی پیدا نماید. در حالی که در روشهای سنتی هرگز قابلیت جستجوی سریع را ندارند وصرف وقت وزمان زیادی را طلب می کند به همین دلیل نیز در آینده یه صورت قطع و یقین جستجوی تصاویر و فیلم جایگاه خود را بیشتر باز کرده به گونهای که مردم دیگر به جای خواندن به مشاهده و دیدن محتوا توجه خواهد داشت.
بنابراین انتشارات ویدئویی نشری است که تصاویر و صدا در آن بیشتر وجود داشته باشد و انتشارات دیجیتالی جایگزین متن و روشهای سنتی خواهد شد. بنابراین بهترین راهکار برای روابط عمومیها آن است که بتوانند در آینده جایگاه مناسبی را در نشر اطلاعات داشته باشند این است که به نشر مقالات کوتاه حداکثر یک صفحه و به کلیپهای کوچک 5تا 10 ثانیه و صداهای جاذب با متون کوتاه اما موثر بپردازند و از نوشتن مطالب طویل و کتاب های بلند خوداری کنند.
اگر کتابی به صورت نشر چاپی انتشار مییابد، باید به صورت رایگان نسخه دیجیتالی آن در دسترسی عموم قرار گیرد، امروزه دیگر نمیتوان ازکتاب چاپی سودی عاید کرد، کم کم چاپخانهها از صحنه خارج شده و در مقابل انتشارات دیجیتالی فرصتهای بیشماری را برای اشتغال و افزایش دانایی فراهم کرده اند.
به همین دلیل اقبال به سمت این نوع انتشارات (دیجیتالی) بیشتر خواهد شد. امروزه اگر به یک دبستان یا دبیرستان مراجعه کنیم علی رغم مخالفتهایی که طی سالهای گذشته نسبت به ورود دانش آموزان به این حوزه شده به شدت رشد کرده و به شکلی که حتی دانش آموزان ابتدایی خیلی آسان و راحت از مکتوبات فضاهای اجتماعی و دیجیتالی استفاده میکنند و متون آن را مطالعه مینمایند.
در شرایط فعلی نسبت استفاده روابطعمومیها به استفاده از ابزارهای دیجیتالی در مقایسه با ابزارهای سنتی هنوز خیلی پایین است و تصور میشود که باید به صورت چاپی مطالبشان در اختیار مخاطبان قرار گیرد که متاسفانه اغلب این انتشارات یا اصلاً استفاده نمیشود یا به صورت کامل مورد بهر ه برداری قرار نمی گیرد.
بنابراین روابط عمومیها باید کم کم فضای انتشارات غیر دیجیتالی را به فضای دیجیتالی تبدیل کرده و از طریق شبکه های اجتماعی و شبکه های درون وبیرون امکان دسترسی بخش بزرگی از مخاطبان را فراهم آورند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید