توانمندسازی روابط عمومی‌ها یک اصل است

حمید صبری در کارگاه آموزشی توانمندسازی روابط‌عمومی ویژه مدیران روابط عمومی‌های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: توانمندسازی روابط عمومی‌ها موجب پویایی آن‌ها می‌شود و نفوذ کلام را بیشتر می‌کند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || عضو انجمن روابط عمومی‌های جهان اسلام و مؤلف کتاب دایرهالمعارف روابط‌عمومی ایران گفت: توانمندسازی روابط‌عمومی‌ها یک اصل است و جهت توانمندسازی باید از اطلاعات، تجربه، آموزش، علم و عشق مدد بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حمید صبری در کارگاه آموزشی توانمندسازی روابط‌عمومی ویژه مدیران روابط عمومی‌های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: توانمندسازی روابط عمومی‌ها موجب پویایی آن‌ها می‌شود و نفوذ کلام را بیشتر می‌کند.

وی بابیان اینکه توانمندسازی روابط عمومی‌ها از طریق علمی، عملی، تکنولوژیکی و معرفتی و اخلاقی است تأکید کرد: هرچقدر توانمندی علمی روابط عمومی‌ها افزایش یابد، تشخیص حقایق بیشتر خواهد بود. فعالان روابط‌عمومی باید نظریات و تکنیک‌های روابط‌عمومی را از اساتید برجسته این رشته در کشور یاد بگیرند، تکنیک‌ها و نظریه‌هایی که بر اساس معیارهای پذیرفته‌شده فکری، عقلی، اندیشه‌ای، ملی و مذهبی خودمان است.

مؤلف کتاب دایره‌المعارف روابط‌عمومی ایران همچنین بیان کرد: داشتن تجربه در روابط‌عمومی نیز مهم است و برای موفقیت در این عرصه باید از تجربه بزرگان و پیشکسوتان این عرصه بهره گرفته شود.

عضو انجمن روابط‌عمومی کشور با اشاره به اینکه امروزه مدیریت افکار، مدیریت انسان‌ها، اقتصاد، سیاست، علم و مدیریت در همه علوم اصلی اصل توانمندسازی را رقم‌زده است، افزود: پایه و اساس توانایی، دانایی است.

صبری افزود: سواد روابط‌عمومی نوعی درک متکی بر مهارت‌های انسانی، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است که بر پایه آن می‌توانیم در هزاره دانایی که ارتباط با مخاطبان تعاملی است به رسالت ذاتی خود بهتر عمل کنیم و برآیند آن توانمندی، هوشمندی و یکپارچگی خواهد بود.

وی ادامه داد: در دنیای امروزه سواد روابط‌عمومی و درک فناوری ارتباطی و اطلاعاتی بسیار مهم است. اما آنچه مهم است این است که مفهوم سواد نیز به‌مرورزمان سیر خود را طی کرده است و امروز شاهد مفهوم چند سوادی در جامعه هستیم. چراکه همراه تغییر و تحولات و پیشرفت‌ها آن‌هم با سرعت سرسام‌آور مقوله سواد نیز مدام در حال تغییر و پویایی است و با مفهوم کیفیت و استانداردهای سواد در حال تکامل است.

مؤلف کتاب دایره‌المعارف روابط‌عمومی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با چند نوع سواد در جهان مواجهیم ادامه داد: سواد عمومی، سواد فرهنگی، سواد فناوری، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای، سواد سیاسی و سواد اقتصادی ازجمله این‌ها است. امروزه کارشناسان و کارگزاران و دانش‌پژوهان عرصه روابط‌عمومی باید مسلح به جمیع سوادهای رایج روز شوند.

صبری بابیان اینکه روابط عمومی‌ها باید عزم خود را جزم کنند تا سطح سواد و آگاهی‌های مرتبط و موردنیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش دهند، افزود: امروز بی‌سواد کسی است که سواد فناوری ندارد.

این استاد ارتباطات، رسانه و روابط‌عمومی، مهندسی انسان را از کارها و رسالت‌های روابط‌عمومی برشمرد و توضیح داد: کار روابط‌عمومی با انسان‌ها است و بخشی از مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد که هر میزانی کار روابط عمومی‌ها علمی‌تر شود اثرگذاری بسیاری دارد.

صبری اضافه کرد: بومی‌سازی در روابط‌عمومی به مفهوم تطبیق بافرهنگ و تثبیت و نهادینه کردن آن است و ضرورت دارد علم روابط‌عمومی را در کشور بومی‌سازی کنیم. برای بومی‌سازی روابط‌عمومی ما می‌توانیم زیرساخت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی‌مان را در یک مجموعه انسانی سازگار کنیم که آن‌هم با پذیرش علم و دانش جدید و تکنولوژی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بومی‌سازی یعنی ما بتوانیم روابط‌عمومی را با طبع ایرانی – اسلامی خودمان تطبیق بدهیم. نظریه‌ها، تعاریف، روش‌ها و الگوها را باید تطبیق بدهیم تا مطلوبیت رخ بدهد.

وی با اشاره به اینکه کتاب مهندسی روابط‌عمومی در شرف چاپ است بیان کرد: مهندسی روابط‌عمومی عبارت است از طراحی، نوسازی، بازسازی اساسی، بازتعریف سیستم روابط‌عمومی کشور به‌گونه‌ای که مطلوب باشد و هدف نهایی در همه اجزاء و ابعاد کار لحاظ شده و نمایان شود.

مؤلف کتاب دایره‌المعارف روابط‌عمومی ایران بر لزوم ایجاد نظام‌مهندسی روابط‌عمومی در کشور تأکید کرد و گفت: ما در کشور 50 هزار نفر نیروی روابط‌عمومی داریم و ایجاد این نظام باعث خواهد شد تا نظارت لازم در این زمینه انجام شود.

وی افزود: نظام‌مهندسی ایران می‌تواند مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های جامع را دررسیدن به اهداف عالی تنظیم کند.

صبری گفت: وظیفه روابط‌عمومی به‌روزآوری اطلاعات علمی است و آن یک ضرورت برای مدیران است، لذا مطالعه روزآمد و آخرین کتاب‌ها مرتبط با تخصص روابط‌عمومی افق‌های جدید را در برابر چشمان کارگزار روابط‌عمومی می‌گشاید.

صبری ارتقاء معرفت و ایمان را نیز از رسالت آرمانی روابط عمومی‌ها دانست و گفت: شبهه شناسی و رفع شبهه‌ها از وظایف روابط عمومی‌های معرفتی است. معرفت نیز با خودسازی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/