شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– دنیا عرضه رقابت است و گویی مسابقه ای در جریان است که همه سعی می کنند گوی سبقت را از دیگری بربایند. شما هم ناخواسته در چنین مسابقه ای شرکت دارید شاید در رده پایین تر. لازم است قواعد بازی را بشناسید و از همه مهمتر رقبای خود را به دقت شناسایی کنید.
به هر حال اگر خواهان پیشرفت هستید باید جایگاه خود را در زمین تعیین کنید و هدف گیری نمایید. منظوم این است که دقیقا بدانید از شما چه می خواهند. به طور مثال قرار است یک مدیر برای نظارت بر امور اجرایی فروش کامپیوتر انتخاب شود. قبل از هر چیز باید فرم درخواست را ببینید و شیوه مصاحبه را بدانید به طوری که بتوانید تصویری متناسب با کاندیدای مورد نظر آنها داشته باشید.شما می دانید که یک مدیر ایده آل در بخش فروش کامپیوتر باید:
– تجربه و تخصص کافی درباره سیستم کامپیوتری داشته باشد.
– مهارت کافی برای فروش لوازم کامپیوتری داشته باشد.
– و تا حدی در بخش سرپرستی و نظارت تجربه داشته باشد.
حالا وقت آن رسیده است که طرف مقابل خود را بررسی کنید و میزان توانایی های او را زیر ذره بین ببرید. فرض کنید دو کاندیدای دیگر هم وجود دارند:
– “تونی” کامپیوتر را خوب می شناسد و قدرت نظارت و سرپرستی بر امور را نیز دارد اما متاسفانه یا خوشبختانه فاقد مهارتهای لازم در بخش فروش می باشد.
– “ساندرا” یک فروشنده ماهر است که از روابط عمومی بالایی برخوردار است تجربه کافی در بخش نظارت و سرپرستی نیز دارد اما کامپیوتر را خوب نمی شناسد.
خب، حالا به نظر شما کاندیدای ایده آل کیست؟ پاسخ این سؤال کاملا بستگی به خواسته و نیازهای مدیریت دارد. آنچه مسلم است این است که این شغل شامل سه بخش
مجزا است: بخش فروش، بخش کارشناسی محصول و بخش نظارت و سرپرستی. شما نیز مانند دو کاندیدای دیگر ، دو مهارت از سه مهارت مورد نظر را دارید. حالا باید بررسی کنید مدیریت چه اولویت هایی را در نظر دارد، شرح وظایف را مطالعه کنید و با کسی که در حال حاضر چنین مسئولیتی را دارد ارتباط نزدیک برقرار کنید و در نهایت بفهمید که مدیریت به چه فکر می کند.
اگر مدیریت یکی از حوزه های مذکور تاکید بیشتری دارد و شما نیز در آن حوزه قوی هستید، معنای آن این است که یکی از رقبا را از میدان به در کرده اید. حالا نوبت رقیب بعدی است. اگر مدیریت روی گزینه سوم که همان نظارت و بررسی می باشد تاکید دارد یعنی حوزه ای که شما در آن ضعیف هستید لازم است هرچه سریع تر دست به کار شوید و توجه خود را به سمت مهارتها و تجربیات خود در این زمینه بیشتر نمائید. سعی کنید در مصاحبه، با تکیه بر تجربه خود در بخش فروش از ضرورت برخورد مناسب با مشتری و روابط عمومی قوی صحبت کنید و نقطه قوت خود را برجسته نمایید. درباره اهمیت فروش صحبت کنید و اینکه شرکت چگونه می تواند با نوسانات فروش دچار رکود یا صعود شود.
آنچه مسلم است این فقط یک مثال است ، دنیای واقعی بسیار پیچیده تر است.
کلام آخر:
دنیای واقعی پیچیده است، انسآنها نیز موجوداتی پیچیده هستند که با استفاده از قوه عقل و ابتکار، این هدیه ارزشمند خداوند، راه درست را پیدا می کنند.
|
نظر بدهید