تهدید نزدیکی به قدرت برای روابط عمومی

روابط عمومی در ساختار اکثر سازمان ها نزدیکترین بخش به مدیریت سازمان است و از این حیث شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می کند.

این نزدیکی سبب می شود که روابط عمومی عموما در نگاه عموم به عنوان پاچه خوار شناخته شود و بدون اینکه به کار او توجه شود در معرض بسیاری از پیش داوری ها قرار گیرد و همین مساله در اثربخشی فعالیت های درون سازمانی روابط عمومی تاثیر منفی می گذارد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) روابط عمومی در ساختار اکثر سازمان ها نزدیکترین بخش به مدیریت سازمان است و از این حیث شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می کند.


این نزدیکی سبب می شود که روابط عمومی عموما در نگاه عموم به عنوان پاچه خوار شناخته شود و بدون اینکه به کار او توجه شود در معرض بسیاری از پیش داوری ها قرار گیرد و همین مساله در اثربخشی فعالیت های درون سازمانی روابط عمومی تاثیر منفی می گذارد.


بسیاری از کارکنان سازمان ها، روابط عمومی را به عنوان خبرچین مدیر می شناسند و عموما با روابط عمومی سر مخالفت دارند و همین مساله سبب می شود که روابط عمومی در بسیاری از موارد نتواند به اهداف خود جامعه عمل بپوشاند، چرا که محبوبیت روابط عمومی با نزدیکی به قدرت از بین می رود.


در فرهنگ ایرانی ما نیز افرادی که نزدیک به قدرت هستند عموما بادمجان دور قابچین شناخته می شوند و اغلب از آنها به عنوان افرادی متملق، ریاکار و چاپلوس یاد می شود.


بنابراین در پیشینه فرهنگی ایرانی ما نیز این نزدیکی برای قدرت از اثر روابط عمومی می کاهد. ضمن اینکه این نزدیکی به قدرت برای روابط عمومی خطرات زیادی را به همراه دارد و در صورتی که نتواند به اهداف مورد نظر قدرت دست پیدا کند در معرض تعدیل قرار می گیرد.


با توجه به این موارد روابط عمومی بایستی برخی از موارد را در حضور خود در نظر داشته باشد.
1. در صورت امکان اتاق خود را از اتاق مدیر عامل دور کند.
2. تا حد ممکن تماس های حضوری خود را به دفتر مدیر عامل کم کند.
3. از طرح مسائل مرتبط با مدیریت در حضور کارکنان تا حد امکان خودداری کند.
4. روابط برون سازمانی را با افرادی که تاثیر بیشتری بر روی سایر کارکنان دارند، بیشتر کند.
5. در مراسم ها سعی کندکه از اغراق در مورد مدیران خودداری کند.
6. در برنامه ها و رویدادها و در حضور کارکنان به مسائل کارکنان بپردازد و مشکلات آنها را با مدیران در میان بگذارد. (بهتر است که در این خصوص پیشتر با مدیران سازمان هماهنگی های لازم انجام شود.)


با این اقدامات روابط عمومی نقش رهبر فکری کارکنان را بازی می کند و می تواند صدای آنها برای مدیران سازمان به شما آید. ضمن اینکه خود را از تهمت نزدیکی به قدرت مبرا می کند.
چنین چهره ای از روابط عمومی می تواند برای برخی از افراد نیز شک بر انگیز باشد اما مهارت روابط عمومی در حفظ تعادل میان منافع کارکنان، سازمان، مدیران و مخاطبان سازمان است که تنها از طریق مدیریت ارتباطات انسانی به دست می آید.


به عبارت دیگر روابط عمومی با مدیریت ارتباطات خود، نه تنها اهداف سازمان را دنبال می کند، بلکه همانند سوپاپ اطمینانی عمل می کند که در مواقع بحران صدایش شنیده می شود و می تواند افکار عمومی را به سمتی که نفع سازمان و کارکنان در آن است معطوف کند.


در این اقدامات سعی کنید که نیت خود را با کارهایی که انجام می دهید تنظیم کنید، چراکه در صورت تضاد میان خواسته های باطنی و کارهایی که در ظاهر انجام می دهید، نه تنها از درون آشفته می شود بلکه به مرور دروغ هایتان برای همگان آشکار شده و اثر خود را از دست خواهید داد و در این صورت، بهترین راه برای شما خروج از سازمان است.


اگرچه در برخی از نظریه های سیاسی روابط عمومی می تواند از الگوهای خارج از اخلاق سیاست تبعیت کند، اما این الگوها تنها برای مدت کوتاهی جواب می دهند و به دریج بی اعتمادی به روابط عمومی را سبب می شوند.


این در حالی است که روابط عمومی بر خلاف تبلیغات به دنبال صداقت، شفافیت، راستی و حقیقت است. بنابراین الگوهایی را در فعالیت های روابط عمومی تان به کار ببندید که با کدهای اخلاقی روابط عمومی همخوان بوده و بتواند همزمان اهداف سازمان، مخاطبان و کارکنان را تامین کند.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)