تنزل جایگاه روابط عمومی نشان دهنده بحران نگرش به این حرفه است

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد گفت تنزل اخیر جایگاه روابط عمومی نشان دهنده بحران نگرش به روابط عمومی است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد گفت تنزل اخیر جایگاه روابط عمومی نشان دهنده بحران نگرش به روابط عمومی است .

مسعود طوفان با اشاره به برخی نظرات شایع در خصوص اینکه دولت تدبیر و امید رسانه ندارد و دچار ضعف در روابط عمومی است اظهار داشت: در علوم سیاسی مبحثی وجود دارد که می پرسد چرا دولت ها شکست می‌خورند و اینک باید پرسید چرا روابط عمومی ها شکست می‌خورند ؟

وی اظهار داشت: نخستین نتیجه بی توجهی به فقدان نظام جامع ارتباطی ، خودش را در بحران اعتماد به دولت نشان می دهد به طوری که شکست روابط عمومی به منزله مقدمه ای برای شکست دولت هاست .

طوفان ادامه داد: شکاف ساختاری دولت – ملت پیش زمینه مناسبی را برای بی اعتمادی افکار عمومی به دولت فراهم نموده و این شکاف قاعدتا بایستی با فعالیت درست و به موقع روابط عمومی پر شود .

وی ادامه داد: تنزل جایگاه روابط عمومی نشان می‌دهد ساختار بوروکراتیک و دولتی، روابط عمومی را از وظیفه اصلی‌اش یعنی برقراری رابطه شفاف و اعتمادساز میان داخل سازمان و محیط بیرونی؛ بازنگه داشته است و روابط عمومی ها هنوز در فضایی میان صدای مسئولان و صدای مردم سرگردان مانده اند.

طوفان افزود: تنزل جایگاه روابط عمومی ها تامل برانگیز هست و به نظر می‌رسد بجای اینکه بلافاصه انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه رویم بایستی از خود روابط عمومی‌ها پرسید چرا ساختارهای روابط عمومی تا این اندازه سست و متزلزل شده است.

وی در تشریح این وضعیت خاطر نشان ساخت: روابط عمومی ها بجای ارتباط دوسویه و موثر با افکار عمومی و طرح بحران‌های اساسی جامعه به اطلاع‌رسانی درمانی روی آورده اند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه با دفاع از وضعیت فعلی روابط عمومی موافق نیستم، خاطرنشان ساخت: هرگونه درخواست برای ارتقای جایگاه روابط عمومی نمی باید به معنای بازگشت به وضعیت گذشته باشد .

وی افزود: باید اعتراف کرد روابط عمومی در وضعیت فعلی خود نتوانسته اعتماد آفرینی کند و به رغم سر و صداهای زیادی که در دفاع از این حرفه در سالهای اخیر شده در اثر بخشی فعالیت‌های روابط عمومی تاثیر چندانی نداشته است.

این مدرس ارتباطات گفت: روابط عمومی‌های بزرگ و عمده کشور دچار ضعف‌های اساسی هستند چنانکه با تبدیل وضعیت روابط عمومی های وزارت خانه ها از اداره کل به مرکز چیزی عوض نشد.

این مدرس ارتباطات پرسید: واقعا چند طرح اساسی و موفق ارتباطی را می‌توان به عنوان الگو در کشور نام برد که نتیجه آن اعتماد آفرینی و تفاهم مشترک ملت و دولت باشد ؟

وی اظهار داشت: به رغم تصور اولیه در خصوص کمبود بودجه روابط عمومی هرسال میلیاردها تومان از بودجه دولت صرف فعالیت‌های روابط عمومی در کشور می شود اما نتایج و پیامد های آن برای مردم ملموس نیست.