رهبری فرآیند هدایت و نفوذ در وظایف اعضای گروه است.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کیم هریسون، مترجم: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- برای اینکه رهبر خوبی باشید به چه چیزی نیاز دارید؟
رهبری فرآیند هدایت و نفوذ در وظایف اعضای گروه است. رهبری باید با افراد دیگر اعم از کارکنان یا پیروان در ارتباط باشد. این عمل باعث می شود که بتواند با بهره گیری از توان دیگران، گروه را برای رسیدن به اهدافش هدایت کند.
اعتماد به نفس راز واقعی رهبری نیست. عنصر ضروری تر، اعتماد به سایر افراد است. رهبری شامل انگیزش سایرین برای انجام بهترین تلاششان و تلاش برای منسجم کردن فعالیت هاست. به عنوان رهبر شما باید معتقد باشید که می توانید برای رسیدن به اهدافتان، بر روی دیگران حساب باز کنید. اگر فکر می کنید که می توانید بر خودتان تکیه کرده و بی آنکه بر داشته های سایر افراد تمرکز کنید کاری را به پیش ببرید، شما اعتماد را تضعیف کرده و تمایل افراد را به کار از بین می برید. در مقابل، وقتی رهبران به افراد ایمان پیدا می کنند، اعتماد به نفس آن افراد رشد پیدا می کند و به موفقیت بیشتری نائل می شوند. کار همه رهبران شامل تمرکز بر بحث مستقیم، توقع ارتباط شفاف، و ساخت اطلاعات شفاف و قابل دسترسی است. 1
در یک گروه موثر، اعضای گروه نقش رهبری را درک و حمایت می کنند. یکی از ابعاد مهم رهبری، تصمیم گیری است. از آن نوع تصمیم گیری هایی که شما به عنوان رهبر درگیر آن می شوید، و تا حدی که، مهم است خودتان به عنوان رهبر تا چه اندازه به وظایف تعریف شده تان در گروه را عمل می کنید، شما به عنوان رهبر با سایر سازمان، چگونه به گروه برای بدست آوردن منابع و مدیریت حدود کمک می کنید و در این راه چه نوع برخوردی برای مدیریت تعارض ها دارید.
با تمایل آنها برای پذیرش اوامر شما به عنوان رهبر، اعضای گروه به تعریف وضعیت شما کمک می کنند و فرآیند رهبری را ممکن می سازند. بدون کارکنان، کیفیت رهبری شما محلی از اعراب نخواهد داشت.
بعلاوه برای اینکه به طور قانونی قادر باشید به کارکنان یا پیروان خود جهت دهی کنید، با بتوانید نفوذ کنید. به بیان دیگر، شما می توانید به کارکنان خودتان بگویید که چه کاری انجام دهند و همچنین بر چگونگی اجرای دستورالعمل ها تاثیر بگذارید.
اثربخشی شما را به عنوان یک رهبر بستگی زیادی به استعداد شما برای رهبری و تمایل شما برای تکمیل نقش رهبری تان دارد. وظایف اصلی رهبری شما عبارتند از:
• تمرکز بر تیم
• معنادار کردن وظایف افراد
• توسعه و توانمندسازی اعضای تیم
• مدیریت عملکرد اعضای تیم
• بهره گیری خوب از آگاهی میان فردی
• طراحی و بهره گیری از کار تیمی 2
شما باید به عنوان رهبر برای هر یک از وظایف، ارتباطات باز، فهرست موثر مهارت ها و توانایی هایی برای ارائه و دریافت بازخورد را ایجاد کنید. شما به این کیفیت ها از این جهت نیاز دارید که اعضای تیم تان به درک اینکه آنها به کجا می روند نیاز دارند و آنها باید بدانند که به تنهایی و در گروه به چه چیزی می توانند نائل شوند.
عباراتی مانند «تمرکز سازی»، «توسعه دیگران» و «توانمند سازی دیگران» اصول مناسبی به نظر می رسند، اما آنها در عمل به چه معنا هستند؟
تمرکز سازی به توانایی برقراری ارتباط با توسعه و اهداف در حمایت از ماموریت سازمان می گویند. شما به عنوان رهبر، بایستی مطمئن شوید پیروان شما از استراتژی و اهدافی که به اهداف سازمانی منتهی می شود، پیروی می کنند؛ عمل شما برای تنظیم اهداف پیروانتان با ماموریت سازمانی این است که اعضای تیم شما درکی از ارتباطات کار با ماموریت های سازمانی بدست آورند و بایستی مطمئن شوید همه اعضای تیمتان درک و شناختی از ماموریت پیروانتان بدست آورده اند.
توسعه دیگران، در گرو توانایی شما برای تفویض وظایف است و اینکه بتوانید با دیگران کار کرده و آنها را برای شکوفایی قابلیت هایشان آموزش دهید. به عنوان یک رهبر، شما بازخوردهای مفیدی را درباره رفتارها و نحوه عمل هریک از اعضای تیم تهیه می کنید؛ شما به آنها تکالیفی می دهید که به آنها کمک می کند توانایی هایشان را بهبود دهند؛ شما به طور منظم آنها را ملاقات می کنید تا پیشرفت توسعه شان را بررسی کنید؛ شما پیشرفت را تشخصی داده و آن را تقویت می کنید؛ و شما بیان می کنید که به توانایی آنها برای رسیدن به موفقیت اعتماد دارید.
توامندسازی دیگران توانایی ایجاد اعتماد به نفس در کارکنان برای رسیدن به موفقیت است، به ویژه در چالش کشیدن وظایف جدید؛ مسئولیت عمده و تفویض اختیار و آزادی برای تصمیم گیری در خصوص اینکه چگونه به اهداف خود برسند و به مسائل خود رسیدگی کنند. با توامندسازی آنها، شما به آنها آزادی عمل می دهید که بتوانند در حوزه فعالیت خودشان تصمیم گیری کنند؛ شما به دیگران اجازه می دهید که تصمیم بگیرند و به گونه ای مناسب شارژ شوند؛ شما افراد و تیم هایی که اهدافشان را بر مبنای اهداف شرکت تنظیم کرده اند را تشویق می کنید؛ و شما آن تیم ها را تشویق می کنید که راه کارهای خودشان را برای حل مشکلات بدست آورند.
مدیریت عملکرد، توانایی برای دریافت مسئولیت برای عملکرد خود و کارکنان با استفاده از تنظیم اهداف شفاف و انتظارات، پیگیری پیشرفت در مقابل اهداف، اطمینان از بازخورد، و پرداختن بی درنگ به مشکلات عملکرد و مسائل است. به عنوان رهبر، شما باید همه کارکنان خود را مطمئن سازید که اهداف و مسئولیت های شفافی داشته باشند.؛ شما با کارکنان کار می کنید تا استانداردهای پیشرفت ی را که ویژه و قابل ارزیابی هستند مشخص کنید؛ شما از کارکنان خود در تلاش هایشان برای رسیدن به اهداف کاری شان به تهیه منابع، حذف موانع و اقدام به عنوان یک تسهیلگر حمایت می کنید؛ شما درباره پیشرفت کارکنان و عملکردشان از طریق روش های رسمی (مانند گزارش پیشرفت) و روش های غیر رسمی (مدیریت با قدم زدن پیرامون آنها) آگاه هستید؛ شما بازخورد مثبت و اصلاحگرانه ویژه عملکرد را در اسرع وقت بعد از رویداد تهیه می کنید؛ و شما به طور پایدار و بدون فوت وقت با مشکلات عملکرد برخورد می کنید، اجازه بدهید که مردم بدانند که چه انتظاری از آنها دارید.
توسعه کار تیمی توانایی برای نشان دادن علایق، مهارت و موفقیت در به کارگیری تیم برای انجام کارها با یکدیگر است. به عنوان رهبر تیم، شما فرصت هایی را برای مردم ایجاد می کنید که یاد بگیرند چگونه می توانند در قالب تیم با همدیگر کار کنند؛ شما به مشارکت فعال همگانی دست پیدا می کنید؛ شما همکاری با دیگر اعضای تیم را ترویج می کنید؛ شما مطمئن می شوید همه اعضای تیم منصفانه رفتار می کنند؛ و شما تشخیص می دهید و رفتارهایی را که به کار گروهی کمک می کنند تشویق می کنید.
استفاده از آگاهی فردی یک توانمندی قابل توجه است، که به وسیله آن می توانید نگرانی های و احساسات اعضای تیم تفسیر و پیش بینی کنید و با این آگاهی با آنها ارتباط برقرار کرده و واکنش نشان دهید. به عنوان رهبر، شما علایق محل کارتان را و نگرانی های مهم دیگران را درک می کنید؛ شما متوجه می شوید و به دقت احساسات دیگران را تفسیر می کنید؛ شما پیش بینی می کنید که دیگران چگونه به موقعیت ها پاسخ نشان می دهند؛ شما به دقت به ایده ها و نگرانی های مردم گوش می دهید؛ شما نقاط قوت و ضعف دیگران را درک می کنید؛ شما به معانی ناگفته وضعیت را درک می کنید؛ شما در مقابل نگرانی های دیگران چیزی می گویید یا کاری انجام می دهید؛ شما راه های بدون تهدیدی را برای نزدیک شدن به دیگران درباره مسائل حساس پیدا می کنید؛ و شما اجازه می دهید، دیگران در پاسخگویی و گفتن آنچه در دل دارند احساس راحتی کنند.
هر یک از این وظایف نیازمند ایجاد فضایی برای ارتباط آزاد، مهارت های گوش دادن موثر و توانایی برای دریافت و ارائه بازخورد دارد. شما به این کیفیت ها برای ارتباط با تیم خود نیاز دارید زیرا تیم شما نیاز دارد که درکی از اینکه به کجا می رود چه چیزی را فرد و گروه در این مصاف بدست می آورد داشته باشد.
یکی از مطالعات در امریکا نشان داد که رهبرانی که به طور مرتب از مسائل درون سازمانی می پرسند، اثر بخشی فعالیت هایشان به شدت افزایش می یابد. رهبرانی که مسائل درونی را تعقیب نمی کنند، رهبران بدی تلقی می شوند؛ و به نظر نمی رسد که بهتر شوند. مطالعه بر روی 11480 مدیری که در فعالیت های توسعه رهبری شرکت کرده بودند نشان داد:
«زمان و دوباره یک متغیر به عنوان مرکزی برای دستیابی به تغییرات مثبت طولانی تلقی می شود: تعامل مستمر شرکت کنندگان با همکاران و پیگیری آنها است. رهبرانی که اولویت های توسعه خودشان را با همکارانشان توضیح می دهند، و آنگاه به طور مرتب آن را از همکاران پیگیری می کنند، بهبود قابل توجهی را نشان داده اند.»3
منابع:
1. Kanter, Prof. Rosabeth Moss. “How leaders build winning streaks.” Harvard Business School Working Knowledge newsletter, 27 September 2004. Retrieved from http://www.hbswk.hbs.edu/tools/print_item.jhtml.
2. Dwyer, Judith. The Business Communication Handbook. Fourth edition. Sydney: Prentice Hall, 1997 p. 156
3. Goldsmith, Marshall and Morgan, Howard. “Leadership is a contact sport: the ‘follow-up’ factor in management development.” Retrieved from strategy + business, Fall 2004, the online newsletter of Booz Allen Hamilton Inc., http://www.strategy-business.com/press/article/
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید